2015-04-15, 22:55
Medlem
zoombos avatar
På tal om domkraft: vissa biltillverkare har skrivit i bilens handbok att den enbart är till för att nyttjas vid nödsituationer, dvs. om man får punktering och måste skifta däck längs vägen. Man skriver också att man ska åka in till sin auktoriserade ÅF och införskaffa en ny domkraft om man har använt den en gång. Och det gör ju alla. Not.

För byte till sommar- eller vinterdäck får den icke brukas, den klarar inte detta i längden.
Å andra sidan så kostar en billig hydraulisk domkraft under 200,- och är samtidigt betydligt mera användbar.
Citera
2015-04-15, 23:06
Medlem
oyegies avatar
Det tar onödig plats och gör bilen tyngre,sen är det inte så ofta man får punka.
Citera
2015-04-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Det tar onödig plats och gör bilen tyngre,sen är det inte så ofta man får punka.

det kanske det gör men får man en punktering betyder det hela världen om man har en reservdäck
Citera
2015-04-16, 03:16
Medlem
Quintos avatar
I min e91 finns inget reservhjul eller reservhjulsbalja. Fick punktering en dag påväg till jobbet, fick ringa hämtning som skjutsade mig till jobbet och hämtade mig sen. Hade tur att jag fick tag i en som hade möjlighet att hjälpa mig. Ett halvår senare skulle vi på en liten resa och halvvägs dit mitt ute i ingenstans började däcktryckslampan lysa och jag ville ta mitt liv. Men som tur var så var det ej punktering men efter det så har jag alltid ett extra däck fastspänt i bagaget. Detta gör att nästan inget ryms där bak men men...
Citera
2015-04-16, 07:40
Medlem
Jag såg i OK-tidningen för en tid sedan en bilköpare som för sent upptäckte att reservhjul saknades i hans nya bil. Han blev förbannad på bilförsäljaren att han inte påpekat detta, för då hade han inte köpt bilen. Men bilförsäljaren var väl smart och hade säkert mist kunder förut pga den anledningen. Jag köpte en beg bil till frugan häromåret. Villkoret jag ställde då var att han fick fixa reservhjul, om det skulle bli affär. Det gjorde han och balja fanns för i den modellen. I nyare årsmodell av samma märke är baljan borttagen, så nästa bilköp blir annat märke.
Citera
2015-04-16, 08:35
Medlem
Megaforces avatar
I volvos bilar utgör reservhjulet en del av bakre deformationszonen och därför skall man alltid ha ett reservhjul i baljan (vissa som åker på semester förlitar sig på sin extra bärgningsförsäkring och tar bort reservhjulet för att få mer bagageutrymme till öl mm).
Citera
2022-10-17, 19:53
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag köpte en begagnad Nissan Qashqai i somras och till min förvåning fanns inget reservhjul med. Jag var inte uppdaterad med att de flesta moderna bilar idag istället har ett lagningskit. Som flera säger, hur ofta får man punktering? Nej, det är inte ofta, väldigt ovanligt faktiskt om man inte kör genom byggarbetsplatser eller liknande.

Jag har nu köpt ett reservhjul. Jag tänker att det är bra att ha med sig, inte minst under helger då ingen däckverkstad är öppen. Är man långt hemifrån så blir det ändå besvärligt med hyrbilar etc. Med ett reservhjul kan man alltid ta sig hem även om man får åka lite sakta.
Citera
2022-10-17, 21:36
Medlem
SirKnasens avatar
Har köpt ett reservhjul till min bil som saknade det. Ett såntdär smalt litet hjul men det var det enda som får plats i reservhjulsbaljan under bagerumsgolvet.

Åker man på punka kan man ge sig fan på att det är så ordentligt att ingen lagningssats i världen hjälper.
Och bråttom har man också.
Citera
2022-10-18, 06:41
Medlem
PeterNosters avatar
På min Peugeot 1995:a hänger ett minireservhjul, (max 80 km/h), under bagagerummet helt öppet i en "trådställning".
+ Tar alltså ingen plats i bagagerummet.

- Däcket blir skitigt. Borde kanske ha det i en plastpåse.
- Anordningen för att fira ner "trådställningen" för att få ut däcket är en lång skruv med skallen i bagagerummet. Skruvens gänga är alltså helt oskyddad under bilen och rostar lätt fast.
- Går inte att få in ett ordinarie däck i ställningen så det punkterade hjulet måste läggas någon annan stans.

Reservdäcket har använts vid tre tillfällen på 22 år och cirka 18000 mil.
Vid ett tillfälle tappade framförvarande lastbil en metalldetalj som skar sönder ett framdäck.
Den gången gick det inte att gänga upp skruven. Fick tillgripa våld.

Humorbiten:

Video #3 ser ut som på min.
https://www.carcarekiosk.com/video/2...ge_a_flat_tire
Skruven:
https://www.aliexpress.com/item/1005003716399789.html
I videon säger han "hexnut", sexkant, men det är det ju inte. Man måste använda hjulnyckeln och med den får man ingen kraft.

Efter 10 års utvecklingsarbete har man kommit fram till att denna eminenta lösning är bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=dPbnybTmC4g
Senast redigerad av PeterNoster 2022-10-18 kl. 07:19.
Citera
2022-10-18, 08:48
Medlem
zoombos avatar
Exakt.
En bekant till mig hade en Pegga från runt 2010 modell 7-sitsig och där hängde också hjulet i en bräcklig vajerkonstruktion på undersidan. Till slut så rostade allt sönder så han var tvungen att förvara hjulet inne i bilen. Även dom skruvar som skulle gängas upp för att plocka bort hjulet hade rostat ihop och att utföra någon slags operation ute på en mörk, kall, regnig skogsbilväg var alltså inte att tänka på. Hur tänkte man där?

Rent allmänt så har herrar konstruktörer inte riktigt koll på dom vidriga förhållanden som kan gälla irl när man måste skifta hjul utanför stadsplanerat område. Vissa domkrafter är ett skämt och man vet knappt om man vågar använda skiten. Rätt otydligt också var dom ska appliceras så man är tvungen att läsa i instruktionsboken. Om det finns någon.
Fälgkors existerar inte utan det kan i bästa fall vara en fast historia med rätt kort skaft och konstig vinkel som det är svårt att tillföra extra kraft till. Vissa däckverkstäder drar hjulmuttrarna för kung och fosterland så en förlängare är en absolut nödvändighet. Ett fälgkors är i alla fall vinkelrät och man kan i nödfall använda foten men det går inte på en konstigt vinklad historia.
Sen ska man också kolla att detta sunkiga verktyg verkligen passar i hålet på fälgarna, vissa är enbart byggda för originalfälgarna och där ryms det givetvis men det är inte säkert att så är fallet på andra fälgar som du eller tidigare ägare införskaffat. Ja ibland kan det t o m vara annan storlek på skruvar/muttrar och medföljande verktyg brukar oftast bara ha en storlek.
Jag hade en gång en BMW där det satt fälglås av modellen vanligt kolvlås som skulle öppnas med en liten, tanig nyckel. Jag säger lycka till att få upp ett sånt lås i snöslask där is finns ungefär överallt i hjulet..
Citera
2022-10-18, 10:21
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Fälgkors existerar inte utan det kan i bästa fall vara en fast historia med rätt kort skaft och konstig vinkel som det är svårt att tillföra extra kraft till. Vissa däckverkstäder drar hjulmuttrarna för kung och fosterland så en förlängare är en absolut nödvändighet. Ett fälgkors är i alla fall vinkelrät och man kan i nödfall använda foten men det går inte på en konstigt vinklad historia.
När jag beställde mitt reservhjul tog jag deras paket som innehåller tillbehör som enkel domkraft och en hjulmutternyckel. Jag brukar alltid ha en något bättre hjulmutternyckel än medföljande original. Tror inte det följde med någon alls i min Nissan. Domkraft fanns i vart fall inte med

https://www.reservhjul.se/p/sats-res...-foer-domkraft
Citera
2022-10-18, 10:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Frågan man får ställa säg är: Hur rimligt är det att den eller de som befinner sig i bilen vid tillfället för en punktering klarar av att byta ett hjul på ett trafiksäkert sätt?

På motorväg är det uteslutet. Aldrig att jag skulle ge mig på detta ens om det skedde på höger sida. Hoppas att ingen annan gör det heller. Fullständigt livsfarligt.

Det faktum att allt fler har sina hjul på däckhotell och betalar för skiftning mellan sommar- och vinterhjul gör att många bilförare inte har någon som helst rutin när det gäller hjulskifte. Har man aldrig gjort det under kontrollerade former hemma i garaget så ska man nog inte ge sig på det ute längs med en väg heller.

En enda gång, vad jag kan minnas, har jag satt på reservhjulet på en bil och då skedde punkteringen strax innan jag svängde in i garaget hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in