2015-04-15, 17:17
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
TS behagar skämta Då skulle TS testa en riktigt stinkande fransk ost som har lagrats i evighet och som ser ut som en gammal kvarnsten på utsidan, det är grejer det
Det brukar vara så att ju jävligare en ost luktar desto godare är den. Har en hushållsost som jag lagrat flera månader nu. Svettig och fin under plasten. Den kommer att vara kanon tror jag
Citera
2015-04-15, 17:49
Medlem
Bbobis avatar
Stark? På ett typiskt svenskt sätt isf kanske? Som sill, kaviar, surströmming osv. Många svenskar verkar gilla sånt. Det tillverkas ju fortfarande.
Citera
2015-04-15, 18:12
Medlem
pepsi haxs avatar
Prästost är en de ostar jag gillar mest, vill ha smak på min ost.
Måste dock vara långlagrad dvs 18 månader upp, mindre än de smakar typ ingenting.
Citera
2015-04-15, 23:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tycker du prästost är stark? Då ska du prova en dansk ost som tex Havarti, Gamle ole eller Danbo Extra.

Tycker att prästost är en väldigt god ost, just eftersom den faktiskt har lite karaktär. Gillar även t.ex. Västerbottensost. Om man gillar hårdostar med lite smak, bör man då i så fall rikta in sig på de du nämner? Har du fler tips?
Citera
2015-04-16, 08:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Tycker att prästost är en väldigt god ost, just eftersom den faktiskt har lite karaktär. Gillar även t.ex. Västerbottensost. Om man gillar hårdostar med lite smak, bör man då i så fall rikta in sig på de du nämner? Har du fler tips?
Danska ostar har karaktär! Men du ska köpa dom över disk i en ostaffär, inte dom där "danska" ostarna typ Svarta sara eller Danbo som man kan köpa på tex Willys. Smakar ingenting och tillverkas dessutom i Tyskland.
Citera
2015-04-16, 21:06
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Danska ostar har karaktär! Men du ska köpa dom över disk i en ostaffär, inte dom där "danska" ostarna typ Svarta sara eller Danbo som man kan köpa på tex Willys. Smakar ingenting och tillverkas dessutom i Tyskland.

Glöm bara inte att tjudra fast "Gamle Ole" i källaren så han inte rymmer
Citera
2015-04-16, 21:12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Gjorde några frukostmackor (såg en ost i kylen och tog den)
Efter en tugga var jag tvungen att kasta alla mackorna...så vidigt ost, stark som fan. Smakade verkligen blääää, och fy fan vilken andedräkt folk måste få om de käkar prästost.

Visste inte att prästost var så äckligt, hur fan kan folk käka prästost alltså?
Bläää, kommer drömma mardrömmar om denna ost.

Nej, tacka vet jag gammal hederlig hushållsost.
Vad är era skräckerfarenheter av ostar?
Tycker ni att prästost smakar gott?
Lustig du.

Testa käka Casu marzu så äter du inte ost på ett år
Citera
2015-04-16, 23:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Stark? Vad har du ätit innan egentligen? Prästost är en mild frukostost som gör sig fin med nygräddad baguette, lite smör och sen några rejäla skivor på.
Dom flesta ostar brukat finnas i starka långlagrade och milda varianter så du kan knappast säga att den prästost som TS ätit är mild bara för att den du äter är det.
Citera
2015-04-17, 04:17
Medlem
klybans avatar
Kan bara hålla med ett gäng av er, prästen är en smekning i mot vad som finns.
Om man behöver inte ens gå till ytterligheter, för trumfa prästen.
Mina barn gillar starka ostar, men inte fotsvettarna från DK.
Står det en hushållsost eller en vällagrad cheddar på bordet, så tar de cheddarn alla dagar i veckan.
Och det har dom gjort sedan de börja äta mat som bäbbar(dom knappt fått smaka på hushållsost )
Citera
2015-04-17, 08:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kan bara hålla med ett gäng av er, prästen är en smekning i mot vad som finns.
Om man behöver inte ens gå till ytterligheter, för trumfa prästen.
Mina barn gillar starka ostar, men inte fotsvettarna från DK.
Står det en hushållsost eller en vällagrad cheddar på bordet, så tar de cheddarn alla dagar i veckan.
Och det har dom gjort sedan de börja äta mat som bäbbar(dom knappt fått smaka på hushållsost )
Räcker ju bara med att gå till Edamerost, det som får den att lukta är exakt samma ämne som får fotsvett att lukta så tydligen.
Citera
2015-04-17, 08:56
Medlem
syscrashs avatar
Prästost är godast.
Hushållsost är barnost.
Citera
2015-04-17, 13:00
Medlem
Big Bosss avatar
Gäsene har dock riktigt god hushållsost, som är lagrad lite extra. Riktigt god och fin är den o krämig i smaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in