• 1
  • 2
2015-04-15, 09:16
Bannlyst
Gjorde några frukostmackor (såg en ost i kylen och tog den)
Efter en tugga var jag tvungen att kasta alla mackorna...så vidigt ost, stark som fan. Smakade verkligen blääää, och fy fan vilken andedräkt folk måste få om de käkar prästost.

Visste inte att prästost var så äckligt, hur fan kan folk käka prästost alltså?
Bläää, kommer drömma mardrömmar om denna ost.

Nej, tacka vet jag gammal hederlig hushållsost.
Vad är era skräckerfarenheter av ostar?
Tycker ni att prästost smakar gott?
Citera
2015-04-15, 09:31
Medlem
Prästost tillhör en av mina favoriter god med styrka mums. Vill ha ostar med smak.
Citera
2015-04-15, 09:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Efter en tugga var jag tvungen att kasta alla mackorna...så vidigt ost, stark som fan. Smakade verkligen blääää, och fy fan vilken andedräkt folk måste få om de käkar prästost.

Tycker du prästost är stark? Då ska du prova en dansk ost som tex Havarti, Gamle ole eller Danbo Extra.
Du får nog hålla dig till gräddost eller hushållsost.
Citera
2015-04-15, 09:36
Medlem
HannaLees avatar
Citat:

Jag föredrar lite starkare ostar i mat, som västerbottensost/norrlandsost (vb-ost som gått åt helvete och säljs till 1/3 av priset under annat namn,) långlagrad prästost etc. Har absolut inga problem äta dem naturella heller, men föredrar helt klart mildare ostar på mackan. Många menar att hushållsosten är menlös, men jag gillar den faktiskt. Gräddost är fint också. Finns många goda, med liten fin sälta och krämighet.

Min skräckupplevelse är grevéost, den smakar kräks, på riktigt. Fruktansvärt vidrig!!
Citera
2015-04-15, 10:00
Medlem
Enzymes avatar
Bästa osten för knäckebröd tycker jag men jag varierar mellan milda och starka ostar. Gör jag t.ex. en tunnbrödsrulle med ost och räksallad föredrar jag en mildare ost. Rekommenderar för övrigt Allerum präst.
Citera
2015-04-15, 10:13
Medlem
madtops avatar
Citat:

Ja jag tycker en vällagrad prästost är mycket god, det är faktiskt en av mina favvisar.

Jag gissar att du inte gillar lagrade ostar över huvud taget, vad säger du t.ex om en bit parmesan eller lagrad cheddar?

Känns det inte tråkigt att bara gilla en sorts ost? Du upplever inte att du missar en hel del?
Citera
2015-04-15, 10:53
Medlem
skvallertackas avatar
Stark? Vad har du ätit innan egentligen? Prästost är en mild frukostost som gör sig fin med nygräddad baguette, lite smör och sen några rejäla skivor på.
Citera
2015-04-15, 11:36
Medlem
Grodaifickans avatar
Tycker inte heller att prästost är särskilt gott. Det har dock mer att göra med att jag har svårt för "smakrika" ostar i allmänhet än att just prästost skulle vara äckligt. De enda undantagen förutom hushåll/grädd/machego/arlaportsalut som inte smakar så mycket är typ måttligt lagrad cheddar, billingeost samt parmesan/pecorino/liknande.

Däremot älskar jag smakrika ostar som ingrediens i såser eller på gratänger, där ostsmaken får konkurrera och samspela med andra smaker.
Citera
2015-04-15, 11:43
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:

Prästosten är den bästa ost som finns i rimlig prisklass. Stark och god utan att vara för torr. Hushållsosten däremot måste lagras i flera månader. Annars smakar den absolut ingenting ju.
Citera
2015-04-15, 12:10
Medlem
Tjyvass avatar
Prästost stark? Här har jag gått och hyvlat på en erbarmlig sketen smaklös prästost i några veckor. Men så idag köpte jag mig en lagrad cheddar. Aldrig har väl uttrycket "smakerna dansade i min mun" kommit mer till sin rätt. Men däremot en prästost med i alla fall 12 månaders lagring under bältet står sig gott och väl mot andra vällagrade ostar.

Hushållsost är för tandlösa kärringar och snorgäsar som inte slutat suga på mammas tutte.
Citera
2015-04-15, 13:32
Medlem
Big Bosss avatar
Enda nackdelen är ju att såna ostar som präst o västerbotten smular som satan. Blir massa "ostbös" runt på bordet när man ska göra ett gäng mackor, föredrar då långlagrad herrgård som Allerums 12 mån. Den är hur god som helst dessutom.
Citera
2015-04-15, 13:57
Medlem
thewellovedones avatar
TS behagar skämta Då skulle TS testa en riktigt stinkande fransk ost som har lagrats i evighet och som ser ut som en gammal kvarnsten på utsidan, det är grejer det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in