2015-04-14, 10:49
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Jag fick nyligen förtroendet av min far att få en total inblick i hans ekonomi. Den visade sig vara rätt god tycker jag, och betydligt bättre än jag trott den var!

Han har alltid tillsynes hållt hårt i slantarna, hela min uppväxt. Han är lite drygt 70 år gammal idag, har haft låglönejobb hela sitt liv, alltid varit sparsam, levt en enkel livsstil (enda "lyxen" han unnat sig har varit bilägande), och det har landat i följande ekonomiska situation idag:
Nu, som pensionär, har han 1.5 miljoner kronor i sparande hos Nordea, 80 % i trygga räntefonder, och 10 % i svenska bland- och aktiefonder, samt 10 % i kontanta medel (0% ränta!). Allt ligger i någon slags äldre fondkonto, och obeskattade vinster däri ligger på ca. 200.000 kronor. Fonderna kostar ca 1-1,5 % i förvaltningsavgift per år, hos Nordea som har sålt honom deras egna fonder Secura och Stratega.

Han får varje månad en total pension på ca. 11.000 kronor rent, och han har månadskostnader på ca 8.000 kr per månad. Han är förhållandevis frisk, och planerade framtida förutsägbara utgifter är möjligtvis en ny personbil av enklare modell (ev lite bättre men begagnad modell) om ca 4-5 år, samt enklare yttre reparation / underhåll av sitt hus, och som är i skapligt gott skick (tak, dränering och fasad fixat redan sedan max 10 år tillbaka i tiden).
Nu till frågorna:
  • Är hans sparande vettigt investerat och allokerat i dagsläget, med hänsyn taget till kommande utgifter och hans ålder? Andelar trygga räntefonder resp med riskabla aktiefonder, osv.
  • Om nej, vad bör förändras anser du? Vilka ev kostnader bör en gamling planera för egentligen?
  • Bör pengarna ligga kvar i fondkontot, eller bör vinsten beskattas snarast och sparandet flyttas över till ISK? Vad är fördelar / nackdelar med resp alternativ, skatta nu eller sen?
  • Bör pengarna ligga kvar på Nordea, eller vad är fördelarna med att flytta dem till något annat bolag?

Tankar och övriga allmänna kommentarer är välkomna. Även info om hur era egna föräldras ekonomi ser ut skulle vara intressant, som jämförelse.
Senast redigerad av PaloPaloPalo 2015-04-14 kl. 10:55.
Citera
2015-04-14, 14:43
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Ligger räntefondens avgift på över 1%?

Om så är fallet är det oerhört dyrt vilket riskerar att äta upp väldigt mycket av tillväxten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in