2018-11-25, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eftersom det är enligt lag förbjudet område, så är det missionären som begick ett brott.
OK, jag köper det. Preliminärt. Men om "flyktingar" behöver ta sin tillflykt till ön, vad händer då legalt? Och vad hindrar andra land- eller sjöområden från att hävda liknande exklusivitet? Sentineleserna tycks lämnade i fred, utan skyldigheter och är tillåtna att döda människor inom bågskyttets räckhåll?
Citera
2018-11-25, 04:02
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Men om de dödar någon från omvärlden, ska de gå fria från straff?
Roligt med alla flashbacknissar som insisterar på att dessa borde ställas inför rätta eller att ön borde invaderas.
Missionärens anhöriga har gått ut med att man inte önskar detta och att detta var hans eget beslut.

Till och med hans anhöriga förstår situationen och har förlåtit dom medans det sitter flashbackare och är rasade över detta oacceptabla brott!
Citera
2018-11-25, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Roligt med alla flashbacknissar som insisterar på att dessa borde ställas inför rätta eller att ön borde invaderas.
Till och med missionärens anhöriga har gått ut med att man inte önskar detta och att detta var hans eget beslut.

Till och med hans anhöriga förstår situationen och har förlåtit dom medans det sitter flashbackare och är rasade över detta oacceptabla brott!
Inte alls rasande, snarare fascinerad att det alls finns sådana isolat kvar på jordklotet. Och nyfiken över de juridiska implikationerna.
Citera
2018-11-25, 04:08
Medlem
Citat:
OK, jag köper det. Preliminärt. Men om "flyktingar" behöver ta sin tillflykt till ön, vad händer då legalt? Och vad hindrar andra land- eller sjöområden från att hävda liknande exklusivitet? Sentineleserna tycks lämnade i fred, utan skyldigheter och är tillåtna att döda människor inom bågskyttets räckhåll?

Tror inte det händer. Varje land fastställer sina egna lagar.
Citera
2018-11-25, 04:14
Medlem
Citat:
Tror inte det händer. Varje land fastställer sina egna lagar.
Jag köper det med. Men de flesta länder är med i ett sammanhang, med upparbetade kanaler, ambassader. Om ett territorium vägrar kommunikation, vad frikänner dem från ansvaret att tillhandahålla husrum för amerikanska, eller andra för den delen, flyktingar? Eller allemansrätten?
Citera
2018-11-25, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Om den mördade gått iland på deras ö, så verkar det inte bättre än att indiska myndigheter skiter i att försöka lagföra mördarna.

Mer intressant fråga vore hur indiska myndigheter skulle hantera om vildarna faktiskt gav sig av en rejäl bit utanför ön och bordade ett fartyg och hade ihjäl folk? Nu verkar inte ens negriterna kunna fixa åror så sannolikheten att de skulle lyckas komma ikapp en motorbåt är noll. Det skulle väl vara om negriterna tog sig till en ö och slaktade av lite folk, realistiskt sett skulle de inte hinna tillbaka till sin ö innan de skulle vara gripna men låt oss ändå anta det.

Då skulle nog indiska myndigheter helt enkelt invadera ön med allt vad det innebär, upprätta en bas där och tvinga hottentotterna till underkastelse.

Undras om deras djungel brinner bra? En rejäl djävla skogsbrand och det är slut med negerfasonerna!

Fast det är i det närmaste orimligt för dem att klara av det, bara att med paddel kunna matcha strömmen och vindarna under så lång tid. Nä det är nog helt orimligt, redan typ 7 km ifrån kusten så kan de inte se land längre och förlorar orienteringen.

Har för mig att passadvindarna blåser hela tiden på ett ogynnsamt sätt där för att de ska nå land inom rimlig tid, dvs om de är utan segel och roder.
Citera
2018-11-25, 04:23
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Jag köper det med. Men de flesta länder är med i ett sammanhang, med upparbetade kanaler, ambassader. Om ett territorium vägrar kommunikation, vad frikänner dem från ansvaret att tillhandahålla husrum för amerikanska, eller andra för den delen, flyktingar? Eller allemansrätten?
Vad som frikänner dom? Indisk lag, mycket enkelt.
Citera
2018-11-25, 04:24
Medlem
Citat:
Inte alls rasande, snarare fascinerad att det alls finns sådana isolat kvar på jordklotet. Och nyfiken över de juridiska implikationerna.

Fast det var ju inte så många år sedan som infödingar av någon isolerad stam i Brasilien dödade skogshuggare eller om det var några andra exploatörer. Kropparna hittades väl aldrig, typ
Citera
2018-11-25, 04:26
Medlem
Citat:

Allemansrätten existerar bara i Sverige, vad jag vet. I övrigt är det landets regering som ansvarar för sitt land.
Citera
2018-11-25, 04:28
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Fast det är i det närmaste orimligt för dem att klara av det, bara att med paddel kunna matcha strömmen och vindarna under så lång tid. Nä det är nog helt orimligt, redan typ 7 km ifrån kusten så kan de inte se land längre och förlorar orienteringen.

Har för mig att passadvindarna blåser hela tiden på ett ogynnsamt sätt där för att de ska nå land inom rimlig tid, dvs om de är utan segel och roder.
Även om dom hade lyckats terrorisera sin omgivning så hade det förmodligen inte blivit på tal att ställa dom inför rätta eller invadera ön.
Då hade man helt enkelt fått försvara sig och om det krävs ha ihjäl dom om det blir tal om att döda eller dödas.
Så är det i dagsläget i delar av Amazonas där lokalbefolkning och stammar ligger i konflikter med varandra och har haft ihjäl varandra.
Det är naturligtvis inte på tal från myndigheternas sida att man ska gå in och fängsla dessa stammar eller integrera dom i läger.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2018-11-25 kl. 04:32.
Citera
2018-11-25, 04:37
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Betyder det att "naturfolk" tillåts spela med egna regler än resten av världen, och rent av mörda utan påföljd?

Varför ska de undantas från kravet att öppna sina hjärtan för nyanlända och tusentals anhöriga?

Men herregud, JA!
Hur många gånger ska du ställa frågan?
Enligt i detta fallet indisk lag JA.

Citera
2018-11-25, 04:47
Medlem
Citat:
Allemansrätten existerar bara i Sverige, vad jag vet. I övrigt är det landets regering som ansvarar för sitt land.
Jo, men vad med "de mänskliga rättigheterna" då? Lyssna på Amnesty!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in