Citat:
Ursprungligen postat av
Kebra
De har för övrigt pilbågar. Pilbågar är betydligt ”modernare” än 60.000 år så de måste haft kontakt med folk tidigare. Troligen andra stammar på andamanerna. När indiska militären tig dit stammedlemmar från andra grupper förstod de dock inte vad de sa. Så de bör ha varit mycket isolerade under lång tid. Hoppas de får fortsätta vara det.
Det vet man inte, pilbågar lämnar oftast inget kvarvarande fossil, de ruttnar och multnar bort. Pilspetsar av sten, ben, etc däremot ja, fast det finns inga bra metoder på att fastställa åldern på sådana pilspetsar. Jag skulle vilja påstå att ingen vet om hur gammal pilbågen som vapen egentligen är.
Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
trams, behövs inte flinta för att göra upp eld. allt du behöver är trä.
Jaha ja, så du har varit där och provat ? Berätta vet jag ! Äh jag bara menade att vilken träsort som helst fungerar inte.
Tex furu och gran brukar inte fungera så bra. De är alltför kådrika.
Torra halvhårda träslag såsom asp och poppel är däremot bra. Finns det inga sådana träslag där så kan det alltså vara besvärligt för dem att göra upp eld.
Hursomhelst så verkar de ju kunna göra upp eld eftersom tidigare expeditioner dit vittnat om en mängd ljuskällor på natten, när de seglade förbi.
Främsta anledningen till att infödingarna inte har kontaktats beror nog på att landstigning är besvärlig pga att kusten är så farlig med mängder av vassa korallrev.
Det är helt riktigt att de sju fiskarna har arresterats och kommer att åtalas för att ha besökt området.
Det är mycket troligt att amerikanen John betalat dem en stor summa pengar för att bli skjutsad dit. Det är ju annars ingen mening för indiska fiskare att ta sig dit, det är helt enkelt för långt dit
Man vill heller inte fiska på korallreven för de trasar sönder näten. Och ett nät kan kosta lika mycket som en fiskares hela årslön. Indien är fattigt
Det förekommer ju än idag att det fiskas med tex dynamit, just pga svårigheten att använda nät.
Det finns fler områden i Indien som är förbjudna att besöka, framförallt för utlänningar. Nyligen var det väl i norra Indien som några äventyrare hade fastnat i och indiska myndigheter hade ett rent helvete att rädda dem.