2015-04-13, 12:34
Medlem
Hej!
Ni som är LITE kunniga inom detta, vad skulle det kosta på ett ungefär med att dränera, ta bort stenar och trädstubbar och göra marken plan och fin.

Ni kan gå in på länken nedanför för att se ett album på bilderna så ni får en uppfattning om hur läget ser ut.
http://imgur.com/a/WSRig#0

Vad tror ni det kan kosta att anlita någon som gör allt detta?
Citera
2015-04-13, 13:38
Medlem
Bongomans avatar
Du skulle kunna göra jobbet själv med en polare på en halv vecka. Hyra en liten 1,5 ton minigrävare, kanske en stubbfräs och inhandla ett antal meter rör. En okänd faktor är om det går att ansluta dräneringen till dagvatten eller du måste anlägga stenkista. Det förutsätter att du inte har berg direkt under ytan.

Tänk på att rörgrejor är dyrt! Det som slukar en massa pengar är de stora grejorna som inte får snålas bort. Sandfälla, rensbrunnar vid varje dräneringsrörs början och markduk. Tvättad singel kostar också en del.
Citera
2015-04-13, 16:03
Medlem
OldFashioneds avatar
Varför inte bara begära in offerter?
Citera
2015-04-13, 18:29
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Markjobbet är ganska okomplicerat , vad som jag saknar är uppgifter om vad vattnet leds till.
Är det till öppet dike eller till dagvattenledning?
Skulle i vart fall satsa på en lite större grävmaskin, en 1,5 tonnare är för liten för stubb och stengrävning.
Går du upp till en 5-10 tonnare istället bör jobbet klaras av på 2 dagar. Med en skyffelgubbe dränrör och ett lass matjord
kan det röra sig mellan 20-30 tusen
Citera
2015-04-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajttajt
Hej!
Ni som är LITE kunniga inom detta, vad skulle det kosta på ett ungefär med att dränera, ta bort stenar och trädstubbar och göra marken plan och fin.

Ni kan gå in på länken nedanför för att se ett album på bilderna så ni får en uppfattning om hur läget ser ut.
http://imgur.com/a/WSRig#0

Vad tror ni det kan kosta att anlita någon som gör allt detta?
Jag skulle tro att det kan göras på två dagar! Du skulle nog kunna komma undan med inte mer än 50 tusen beroende på vilken lön gubbarna har!
Bästa sättet är att begära in offerter!
Citera
2015-04-15, 10:26
Medlem
Jag har kontaktat några företag på mail med lite bilder och beskrivning och detta lät lite för billigt

"Som jag tolkar det är så är det en täckdikning av befintligt dike som
du vill ha utfört?
Det har också betydelse vart arbetet ska utföras.

Vårt riktpris för stubbfräsning är 120kr/dm stubbe, diameter mätt i
rothalsen + 500kr i etablering.

De övriga arbetet uppskattar jag till mindre än en dag med grävmaskin
och en markanläggare samt ca 3-4ton dräneringsgrus samt
dräneringsslang, 1st tippavgift. Befintliga massor används till att
täcka med. Trädgården ligger i utkanten på Norrköping eller Linköping.
Det skulle alltså bli ett takpris på 11800kr för dräneringen med
förutsättningarna ovan."

Lönen är väl inte inriktad och han har ju inte sätt allt till 100%, men det lät ändå väldigt billigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in