2015-04-13, 01:29
Medlem
Hej!

Nu är det så att man går ut gymnasiet till sommaren och jag har suttit och grumlat och filat lite på en ekonomisk plan som täcker de kommande åren. Jag har turen att ha ca 250 lakan hos en aktieförvaltare med en genomsnittlig avkastning på cirka 15% per år, vilket självklart är en toppenstart!

Jag har redan ett säkrat jobb som jag börjar på så fort jag gått ut skolan med väldigt bra lön för ett första jobb (19.850kr netto/mån plus övertid) och jag får då första lönen i augusti. Under minst de kommande 16 månaderna kommer jag att bo hemma är tanken och jag kommer då kunna lägga undan minst 10.000kr i månaden till sparande.

Nu är då frågan hur jag ska använda dessa pengar på bästa sätt för att få bästa avkastningen de kommande åren. Jag har intresserat mig en hel del för den lukrativa bostadsmarknaden, där det verkar finns stora möjligheter att kamma hem storkovan i former av värdeökningar. Bostadsbristen (stockholm) verkar ju vara här för att stanna och det känns som att prisökningen kommer fortsätta ett tag.

Jag har spånat lite på att kanske köpa en bostadsrätt för de pengar jag har nu (15% kontantinsats , ger en lägenhet på ungefär 1.5milj) och hyra ut denna i andra hand ett par år medans jag själv bor hemma . Då skulle jag ju tjäna en liten hacka på hyra men ingenting i jämförelse med vad förhoppningsvis värdeökningen skulle bli . Ett i genomtänkt och bra bostadsrättinköp i 1.5 milj klassen kan ju ge en avkastning på cirka 25% bara på ett år vad jag har sett (mäklarstatistik.se). Problemet är ju då att man måste ha samtycke från bostadsrättsföreningen vilket kan vara ett problem om man nu inte drar till med någon vals som anledning till varför man skall hyra ut.

Om det inte går att gå runt det problemet så kan jag ju helt enkelt slänga in 10k i mån till nuvarande aktieförvaltare och då beräknades jag ha en aktievärde på cirka 450k inom ett års tid alltså ca 80k vinst.

Hur hade ni gjort om ni hade samma förutsättningar som mig? söker fler investeringsförslag!
Citera
2015-04-13, 01:53
Medlem
sparvsylts avatar
Vet inte exakt hur reglerna kring uthyrning av bostadsrätter ser ut men det är klokt av dig att kolla upp sådana saker långt innan du tar några beslut men oavsett hur mycket hyra du kan ta ut i andrahand är ju en första bostadsaffär sällan en dålig investering.
Lycka till!
Citera
2015-04-13, 02:00
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Vet inte exakt hur reglerna kring uthyrning av bostadsrätter ser ut men det är klokt av dig att kolla upp sådana saker långt innan du tar några beslut men oavsett hur mycket hyra du kan ta ut i andrahand är ju en första bostadsaffär sällan en dålig investering.
Lycka till!

Är ganska säker på att det är bostadsföreningarna själva som bestämmer detta.
Citera
2015-04-13, 02:20
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Är ganska säker på att det är bostadsföreningarna själva som bestämmer detta.

Stämmer bra det - du får heller inte hyra ut hur länge som helst, dessutom är det bostadsföreningen som bestämmer priserna (när du väl får godkännande att överhuvudtaget få hyra ut)
Citera
2015-04-13, 02:34
Medlem
lugn i din buss nu

för de första så styrs bostadsmarknaden av den aktuella räntan.. snart vänder det och det kommer gå upp, hur mycket tror du lägenheterna ökar i värde då?

Kommer du ha råd och betala amo + ränta då? Hur mycket tror du att du får hyra ut för av BR?

för de andra, köpa en lägenhet för 1.5milj i stockholm kommer bli svårt, i förorten, ja kanske med lite tur?

en nyproduktion, glöm o dröm vidare, minst 2miljoner kostar de

Köpa nyproduktion för 2miljoner dvs en 2:a, ja då får du kriga, verkligen KRIGA, det står ca 10 000+ människor i kö för de, dom flesta står i s.k VIP köer hos byggherrerna och får således förtur på alla lägenheter, många hajar som pysslar med detta för endast köp och sälj syfte.

O de fifflas så kopiöst mycket, de delas ut sexsiffrigt "under borden" för förtur på vissa lägenheter...

Byggherrerna har börjat ändra reglerna gällande köp och sälj direkt, köparen måste bo minst 1år villkoras ut, elr så får du betala en böter på de.

Banken kommer aldrig ge dig lån på mer än 1.5, med din inkomst.

bostadsrätt-efterfrågan kommer minska med dom nya amoteringskraven fro.m 1aug

Hyra ut BR är upp till styrelsen i kåken.

I Augusti får vi se, och med den väntande börskraschen så får vi se hur de blir med räntan..............
Senast redigerad av JUSTer88 2015-04-13 kl. 02:36.
Citera
2015-04-13, 09:51
Medlem
FetDudes avatar
Jag skulle nog satt över allt på sparande till priserna börjar gå neråt lite mer och se om du kan göra ett kap då! Nu känns en det som en relativt dålig tid att köpa lägenhet, och eftersom du ändå planerar att bo hemma ett tag till så skulle jag fortsatt satt undan och investera tills du hittar en lägenhet du verkligen vill ha och flytta till (inte hyra ut). Jag menar just nu får du 80k avkastning per år, är det inte värt att ta den och sätta in mer pengar där tills det blir värt att köpa en lgh?

Jag tror du inte kommer gå med den vinsten på lägenheten fastän du lyckas hyra ut den så du går plus.... Men som sagt det är mina tankar
Citera
2015-04-13, 10:47
Medlem
Frågan är ju hur länge du kan räkna med en avkastning på 15% per år på dina aktier, det är väldigt hög avkastning och svårt att hålla på längre sikt. Se till att du inte får akut behov av pengarna vid ett läge då vi har näste kris, kurserna nu är väldigt höga....
Citera
2015-04-13, 11:52
Medlem
Avkastning på ~15% / år är inte mycket att hänga i granen år som dessa. Hur gick det förvaltaren mellan 2009-2012?
Citera
2015-04-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JUSTer88
lugn i din buss nu

för de första så styrs bostadsmarknaden av den aktuella räntan.. snart vänder det och det kommer gå upp, hur mycket tror du lägenheterna ökar i värde då?

Kommer du ha råd och betala amo + ränta då? Hur mycket tror du att du får hyra ut för av BR?

för de andra, köpa en lägenhet för 1.5milj i stockholm kommer bli svårt, i förorten, ja kanske med lite tur?

en nyproduktion, glöm o dröm vidare, minst 2miljoner kostar de

Köpa nyproduktion för 2miljoner dvs en 2:a, ja då får du kriga, verkligen KRIGA, det står ca 10 000+ människor i kö för de, dom flesta står i s.k VIP köer hos byggherrerna och får således förtur på alla lägenheter, många hajar som pysslar med detta för endast köp och sälj syfte.

O de fifflas så kopiöst mycket, de delas ut sexsiffrigt "under borden" för förtur på vissa lägenheter...

Byggherrerna har börjat ändra reglerna gällande köp och sälj direkt, köparen måste bo minst 1år villkoras ut, elr så får du betala en böter på de.

Banken kommer aldrig ge dig lån på mer än 1.5, med din inkomst.

bostadsrätt-efterfrågan kommer minska med dom nya amoteringskraven fro.m 1aug

Hyra ut BR är upp till styrelsen i kåken.

I Augusti får vi se, och med den väntande börskraschen så får vi se hur de blir med räntan..............

Tack för kritiken! Men precis , de finns ju en viss risk att bostadsmarknaden tar en vändning snart så det lär ju vara ett mer riskfritt kort att satsa mer hos förvaltaren istället.

Citat:
Ursprungligen postat av FetDude
Jag skulle nog satt över allt på sparande till priserna börjar gå neråt lite mer och se om du kan göra ett kap då! Nu känns en det som en relativt dålig tid att köpa lägenhet, och eftersom du ändå planerar att bo hemma ett tag till så skulle jag fortsatt satt undan och investera tills du hittar en lägenhet du verkligen vill ha och flytta till (inte hyra ut). Jag menar just nu får du 80k avkastning per år, är det inte värt att ta den och sätta in mer pengar där tills det blir värt att köpa en lgh?

Jag tror du inte kommer gå med den vinsten på lägenheten fastän du lyckas hyra ut den så du går plus.... Men som sagt det är mina tankar

Det känns som att det här kanske är det bästa upplägget ändå , minst risk för bäst avkastning . Dock hade det ju varit lite roligt att investera i lägenhet och kolla hur mycket deg man kan mjölka ur den, men somsagt kanske lite onödigt risktagande i nuläget

Citat:
Ursprungligen postat av NilsOM
Frågan är ju hur länge du kan räkna med en avkastning på 15% per år på dina aktier, det är väldigt hög avkastning och svårt att hålla på längre sikt. Se till att du inte får akut behov av pengarna vid ett läge då vi har näste kris, kurserna nu är väldigt höga....

Citat:
Ursprungligen postat av mrdementia
Avkastning på ~15% / år är inte mycket att hänga i granen år som dessa. Hur gick det förvaltaren mellan 2009-2012?

Förvaltaren har faktiskt skött sig väldigt bra även igenom tuffare tider och har en genomsnittlig avkastning på 18.6% sedan start (cirka 20 år sedan) , och nu senaste året på 28.81% så 15% kommande året är lågt räknat.

Aktieförvaltaren är didner & gerge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in