Citat:
Ursprungligen postat av
anonym.hedonist
Ja. Beroende på delstat kan det ta lång tid att få köpa vissa vapen. Bärande av vapnet i allmänheten kräver ofta CC-tillstånd, vilket förutsätter en bakgrundskoll och ibland en väntetid.
Flytta till Vermont, New Hampshire eller Pennsylvania om du gillar frihet. Allt från pistoler till automatgevär får köpas (automatgevär endast om det är tillverkat i delstaten), vapnen måste ej registreras och CC-licens krävs inte (undantagsvis Pennsylvania, men där får du ändå licensen enkelt och snabbt).
Har aldrig hört talas om kravet på tillverkningsort. Inte för att vara otrevlig, men jag får nog slänga in ett "Källa på det?"
Om TS redan är amerikansk medborgare så är det bara att tuta och köra, men det kan uppstå praktiska komplikationer som fördröjer köpet. För att handla vapen som privatperson måste man legitimera sig och visa att man är bosatt i den delstat där köpet äger rum, och det vanligaste sättet att visa detta är med körkort eller CCW. Har man inte detta går det till nöds att legitimera sig med ett pass, och en elräkning eller dylikt brukar accepteras som bevis för var man bor.
Frågan är alltså vad man har tillgång till direkt efter att man klivit av planet. Det tar inte mer än en timme eller två att ta körkort, men för att få detta måste man ha ett SSN (social security number, USAs motsvarighet till personnummer) och kunna bevisa sin adress. Anledningarna till att vapenköpet kan få vänta är alltså mest av praktisk natur.
En annan sak som möjligtvis kan ställa tiil det är bakgrundskontrollen, beroende på hur straffregistret är utformat. Om de kör mot någon form av bokföringsregister blir det svårt (dvs du kommer att vara en icke-person när de försöker leta upp dina uppgifter), men om registret endast innehåller uppgifter om de som är straffade går det bra. Jag ansökte om FFL för ett par månader sedan, så det drar ihop sig till hembesök från ATF. Om jag kommer ihåg ska jag fråga, kan ju alltid vara intressant som kuriosa.