2015-04-12, 22:12
Medlem
om man nu skulle ta sig över Atlanten och bosätta sig i USA skulle jag kunna skaffa mig en pistol dag ett?
Citera
2015-04-12, 22:28
Medlem
Nej. Du behöver minst permanent uppehållstillstånd och ha bott i staten i minst 3 månader.
Senast redigerad av PuffaRoll 2015-04-12 kl. 22:31.
Citera
2015-04-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Nej. Du behöver minst permanent uppehållstillstånd och ha bott i staten i minst 3 månader.
Är medborgare. Går det då dag ett?
Citera
2015-04-13, 11:45
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos
Är medborgare. Går det då dag ett?
Ja. Beroende på delstat kan det ta lång tid att få köpa vissa vapen. Bärande av vapnet i allmänheten kräver ofta CC-tillstånd, vilket förutsätter en bakgrundskoll och ibland en väntetid.

Flytta till Vermont, New Hampshire eller Pennsylvania om du gillar frihet. Allt från pistoler till automatgevär får köpas (automatgevär endast om det är tillverkat i delstaten), vapnen måste ej registreras och CC-licens krävs inte (undantagsvis Pennsylvania, men där får du ändå licensen enkelt och snabbt).
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-04-13 kl. 11:45. Anledning: e
Citera
2015-04-13, 13:58
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Ja. Beroende på delstat kan det ta lång tid att få köpa vissa vapen. Bärande av vapnet i allmänheten kräver ofta CC-tillstånd, vilket förutsätter en bakgrundskoll och ibland en väntetid.

Flytta till Vermont, New Hampshire eller Pennsylvania om du gillar frihet. Allt från pistoler till automatgevär får köpas (automatgevär endast om det är tillverkat i delstaten), vapnen måste ej registreras och CC-licens krävs inte (undantagsvis Pennsylvania, men där får du ändå licensen enkelt och snabbt).
Har aldrig hört talas om kravet på tillverkningsort. Inte för att vara otrevlig, men jag får nog slänga in ett "Källa på det?"

Om TS redan är amerikansk medborgare så är det bara att tuta och köra, men det kan uppstå praktiska komplikationer som fördröjer köpet. För att handla vapen som privatperson måste man legitimera sig och visa att man är bosatt i den delstat där köpet äger rum, och det vanligaste sättet att visa detta är med körkort eller CCW. Har man inte detta går det till nöds att legitimera sig med ett pass, och en elräkning eller dylikt brukar accepteras som bevis för var man bor.

Frågan är alltså vad man har tillgång till direkt efter att man klivit av planet. Det tar inte mer än en timme eller två att ta körkort, men för att få detta måste man ha ett SSN (social security number, USAs motsvarighet till personnummer) och kunna bevisa sin adress. Anledningarna till att vapenköpet kan få vänta är alltså mest av praktisk natur.

En annan sak som möjligtvis kan ställa tiil det är bakgrundskontrollen, beroende på hur straffregistret är utformat. Om de kör mot någon form av bokföringsregister blir det svårt (dvs du kommer att vara en icke-person när de försöker leta upp dina uppgifter), men om registret endast innehåller uppgifter om de som är straffade går det bra. Jag ansökte om FFL för ett par månader sedan, så det drar ihop sig till hembesök från ATF. Om jag kommer ihåg ska jag fråga, kan ju alltid vara intressant som kuriosa.
Senast redigerad av Ljungbackaerik 2015-04-13 kl. 14:04.
Citera
2015-04-13, 17:23
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Dubbelpost
Citera
2015-04-13, 17:23
Medlem
Om du lever i North Carolina där jag bodde behöver du bara vara 21 eller över för att ha pistoler och 18 och över för att äga gevär och hagelbössa.
Citera
2015-04-13, 17:26
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOpiates1987
Om du lever i North Carolina där jag bodde behöver du bara vara 21 eller över för att ha pistoler och 18 och över för att äga gevär och hagelbössa.
Och dessutom vara en "legal resident" med fast adress i NC och vara ostraffad.
Citera
2015-04-13, 20:47
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Har aldrig hört talas om kravet på tillverkningsort. Inte för att vara otrevlig, men jag får nog slänga in ett "Källa på det?"
1986 trädde en lag i kraft som förbjöd till civila avsedd försäljning av automatkarbiner tillverkade efter 1986 och den gäller i de flesta delstater, men bl.a. New Hampshire är mig veterligen ett undantag, såvida vapnet är tillverkat i delstaten. Borde finnas referens på wikipedia.

Citat:
En annan sak som möjligtvis kan ställa tiil det är bakgrundskontrollen, beroende på hur straffregistret är utformat. Om de kör mot någon form av bokföringsregister blir det svårt (dvs du kommer att vara en icke-person när de försöker leta upp dina uppgifter), men om registret endast innehåller uppgifter om de som är straffade går det bra. Jag ansökte om FFL för ett par månader sedan, så det drar ihop sig till hembesök från ATF. Om jag kommer ihåg ska jag fråga, kan ju alltid vara intressant som kuriosa.
Syftar du med ATF på "The Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives"? Är du alltså bosatt i USA, och vad är denna "FFL" du ansökt om?
Citera
2015-04-13, 20:54
Medlem
Allt detta som skrivs är ur butik, som jag förstått det får man köpa och sälja vapen hur man vill om det är mellan privatpersoner? Nån som kan bekräfta eller dementera detta?

Eller är det som i Sverige att man måste kolla licenser och så med polisen även vid privatköp?
Citera
2015-04-13, 21:33
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
1986 trädde en lag i kraft som förbjöd till civila avsedd försäljning av automatkarbiner tillverkade efter 1986 och den gäller i de flesta delstater, men bl.a. New Hampshire är mig veterligen ett undantag, såvida vapnet är tillverkat i delstaten. Borde finnas referens på wikipedia.
När du säger 1986 talar du nog om "Firearm Owners' Protection Act" vilken omfattar alla helautomatiska vapen, inte bara automatkarbiner. Du menar alltså att det fortfarande går att tillverka "fully transferable" helautomatiska vapen i NH?

Citat:
Syftar du med ATF på "The Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives"? Är du alltså bosatt i USA, och vad är denna "FFL" du ansökt om?

Jo, jag bor i USA och har ansökt om vapenhandlarlicens (FFL = Federal Firearms Licence). Jag har jobbat som vapensmed och handlare vid sidan om i ett flertal år, så jag tyckte det var dags att legalisera verksamheten.

Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Allt detta som skrivs är ur butik, som jag förstått det får man köpa och sälja vapen hur man vill om det är mellan privatpersoner? Nån som kan bekräfta eller dementera detta?

Eller är det som i Sverige att man måste kolla licenser och så med polisen även vid privatköp?
Rätt och fel. Man får handla vapen privat, men inte "hur man vill". I korta drag måste säljare och köpare vara bosatta i den delstat där affären äger rum, och köparen måste uppfylla samma krav som ställs vid köp i butik (ostraffad, ha åldern inne osv). Man bör skriva en "bill of sale", kolla ID, fråga om köparen är ostraffad osv, men i de flesta fall byter man pengar mot vapen, skakar hand och affären är klar. Som privatperson går det givetvis inte att kolla om köparen är ostraffad, men lagen tillåter "good faith" vad det gäller den biten. Sen finns det säkert särskilda lagar i kommuniststater som t.ex. CA och NY, men i civiliserade delstater är det lätt att handla privat.
Citera
2015-04-14, 02:36
Medlem
Citat:
När du säger 1986 talar du nog om "Firearm Owners' Protection Act" vilken omfattar alla helautomatiska vapen, inte bara automatkarbiner. Du menar alltså att det fortfarande går att tillverka "fully transferable" helautomatiska vapen i NH?
Näe, där har han fel. NH har visserligen flest helautomatiska vapen per capita utav hela landet, men nya går inte att tillverkas. FOPA gäller naturligtvis även i NH.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in