2015-04-14, 10:02
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
När du säger 1986 talar du nog om "Firearm Owners' Protection Act" vilken omfattar alla helautomatiska vapen, inte bara automatkarbiner. Du menar alltså att det fortfarande går att tillverka "fully transferable" helautomatiska vapen i NH?
Det fetade är korrekt.

Ja, det bör fortfarande gå att tillverka dessa vapen i NH, åtminstone enligt det jag läst om ämnet.

Citat:
Jo, jag bor i USA och har ansökt om vapenhandlarlicens (FFL = Federal Firearms Licence). Jag har jobbat som vapensmed och handlare vid sidan om i ett flertal år, så jag tyckte det var dags att legalisera verksamheten.
Låter skönt. Hur lyckades du fly det gråa Sverige, om man får fråga? Medborgarskap via förälder, Diversity Visa?
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-04-14 kl. 10:03. Anledning: e
Citera
2015-04-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det fetade är korrekt.

Ja, det bör fortfarande gå att tillverka dessa vapen i NH, åtminstone enligt det jag läst om ämnet.

Nej. Visserligen tillverkas det vapen i hela landet ämnat för militär och polis men dom är inte "fully transferrable". Federal lag gäller även in NH. Överförbara helautomatiska vapen ses som en väldigt god investering iochmed att antalet vapen aldrig ökar.
Citera
2015-04-14, 15:31
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Det fetade är korrekt.

Låter skönt. Hur lyckades du fly det gråa Sverige, om man får fråga? Medborgarskap via förälder, Diversity Visa?
Jag är politisk flykting.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att det fortfarande går att tillverka helautomatiska vapen för privat försäljning. Vi talar ju om federal lag (NFA: "National Firearms Act"), vilken inte går att komma undan via delstatslagar. Däremot går det utmärkt att tillverka dem för försäljning till polis, militär osv, men detta gäller i samtliga delstater.

För att reda ut det lite finns det tre kategorier av registrerade helautomatiska vapen i USA. Eftersom jag är lat slänger jag in ett klipp (källa: http://www.thefirearmblog.com/blog/2014/05/21/machine-guns-legal-practical-guide-full-auto/) som ni får översätta själva:

Citat:
Transferable: Guns registered prior to May 19th, 1986 that are able to be owned by everyone. There are only 182,619 transferable machine guns according to the ATF.

Pre-Samples: Machine guns imported after 1968 but before May 19th, 1986. The 1968 GCA established that machine guns with no sporting purposes could not be sold to civilians. Dealers can however buy them and keep them after they give up their licenses. As a general rule, pre-samples cost about half that of a transferable.

Post-Samples: Machine guns made after the May 19th, 1986 cutoff date. These are only for dealers, manufacturers, military, and police. A manufacturer who pays $500 a year is permitted by the federal government to manufacture these. A dealer (who is not a manufacturer) may acquire these if a police agency provides a “demo letter”. A demo letter is simply a letter from a PD asking you to acquire a sample gun for them to test and evaluate for potential purchase. Unfortunately dealers must sell or destroy post samples when they give up their license.

"Transferable" är alltså den kategori privatpersoner kan köpa.
Citera
2015-04-14, 19:22
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Jag är politisk flykting.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att det fortfarande går att tillverka helautomatiska vapen för privat försäljning. Vi talar ju om federal lag (NFA: "National Firearms Act"), vilken inte går att komma undan via delstatslagar. Däremot går det utmärkt att tillverka dem för försäljning till polis, militär osv, men detta gäller i samtliga delstater.

För att reda ut det lite finns det tre kategorier av registrerade helautomatiska vapen i USA. Eftersom jag är lat slänger jag in ett klipp (källa: http://www.thefirearmblog.com/blog/2014/05/21/machine-guns-legal-practical-guide-full-auto/) som ni får översätta själva:

"Transferable" är alltså den kategori privatpersoner kan köpa.
Säker på det? Förbjuder lagen explicit en dealer från att sälja sitt vapen till en privatperson? Tänkte att det var en sådan teknikalitet som möjliggör det jag läst om; att vapnen formellt tillverkas för militär/polis men ändå genom kryphål kan nå en privatperson på lagliga vägar.

PS. Vad menar du exakt med "politisk flykting"?
Citera
2015-04-15, 02:18
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Om de kör mot någon form av bokföringsregister blir det svårt (dvs du kommer att vara en icke-person när de försöker leta upp dina uppgifter), men om registret endast innehåller uppgifter om de som är straffade går det bra.

Sen när finns det bokföringsregister i USA? Anledningen till att man ska visa upp en elräkning eller liknande är väl just för att det helt saknas folkbokföring?

Annars stämmer resten med vad jag känner till om att köpa vapen i USA.

Mer info: länk

Om du kan tänka dig en hagelbössa istället för en pistol kan det räcka med ett pass istället för att krångla med elräkningar och annat. Detta eftersom man kan köpa gevär utan krav på att vara bosatt i delstaten. Det finns dessutom ingen vänteperiod för gevär. Så om man har problemet "but I'm mad now" (länk) så är det gevär som gäller.
Citera
2015-04-15, 03:08
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Säker på det? Förbjuder lagen explicit en dealer från att sälja sitt vapen till en privatperson? Tänkte att det var en sådan teknikalitet som möjliggör det jag läst om; att vapnen formellt tillverkas för militär/polis men ändå genom kryphål kan nå en privatperson på lagliga vägar.

Om du läser det jag saxade kommer du att förstå. Det är fullt lagligt att sälja ett helautomatiskt vapen till en privatperson, men endast om vapnet är registerat innan 1986. Det är ett sådant vapen som kallas "transferable" eller "fully transferable", dvs det hör till en kategori som får säljas ungefär som vilket vapen som helst. Behövs bara lite mer pappersjobb och pengar.

Citat:
PS. Vad menar du exakt med "politisk flykting"?

Flyende från en politik jag ogillar.

Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Sen när finns det bokföringsregister i USA? Anledningen till att man ska visa upp en elräkning eller liknande är väl just för att det helt saknas folkbokföring?

Annars stämmer resten med vad jag känner till om att köpa vapen i USA.

Mer info: länk

Om du kan tänka dig en hagelbössa istället för en pistol kan det räcka med ett pass istället för att krångla med elräkningar och annat. Detta eftersom man kan köpa gevär utan krav på att vara bosatt i delstaten. Det finns dessutom ingen vänteperiod för gevär. Så om man har problemet "but I'm mad now" (länk) så är det gevär som gäller.
Varje amerikan har ett SSN (social security number, motsvarar ungefär ett svenskt personnummer men utan födelsedata), och detta måste rimligtvis vara knutet till ett register (gissningsvis IRS). Hur registret ser ut har jag inte en susning om, men eftersom bl.a. kreditupplysningen kan använda det för att brännmärka de som är slarviga med ekonomin så är det inte alltför långsökt att anta att det även kan vara knutet till brottsregistret. Det går alldeles säkert att hitta information om detta på nätet.

Sen finns det en form av folkbokföring ("census", http://en.wikipedia.org/wiki/Census), men den är mycket bristfällig. Man räknar om då och då genom att helt enkelt knacka dörr, och det var ganska komiskt första gången jag såg detta ("Hej, det är från myndigheterna, ska bara kolla vem som bor här..."). Om denna bokföring går att använda för bakgrundskontroll vet jag dock inte, det var en ren hypotes från min sida.

Sen kan det vara på plats med en kommentar ang. gevär: Som du säger går det att köpa gevär i en annan delstat än den man bor i, men detta är begränsat till vissa (vid det här laget de flesta, skulle jag tro) delstater. Om man t.ex. går till Walmarts vapenhörna kan man hitta en karta som visar vem som får köpa var. Sen gäller detta enbart köp från handlare, köper man privat gäller det jag sa tidigare.
Citera
2015-04-15, 09:11
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Varje amerikan har ett SSN (social security number, motsvarar ungefär ett svenskt personnummer men utan födelsedata), och detta måste rimligtvis vara knutet till ett register (gissningsvis IRS). Hur registret ser ut har jag inte en susning om, men eftersom bl.a. kreditupplysningen kan använda det för att brännmärka de som är slarviga med ekonomin så är det inte alltför långsökt att anta att det även kan vara knutet till brottsregistret. Det går alldeles säkert att hitta information om detta på nätet.

Sen finns det en form av folkbokföring ("census", http://en.wikipedia.org/wiki/Census), men den är mycket bristfällig. Man räknar om då och då genom att helt enkelt knacka dörr, och det var ganska komiskt första gången jag såg detta ("Hej, det är från myndigheterna, ska bara kolla vem som bor här..."). Om denna bokföring går att använda för bakgrundskontroll vet jag dock inte, det var en ren hypotes från min sida.

I teorin måste man inte skaffa sig ett SSN (länk). I praktiken har de flesta ett, men det är fortfarande inget folkbokföringsregister. För att köpa ett vapen måste man ha ett godkänt ID-kort, och då är man med i diverse register. Men man kan vara amerikansk medborgare utan att vara med i något register, till skillnad från i Sverige.

Om man gifter sig med en amerikan och får ett permanent uppehållstillstånd är man tex inte tvingad att skaffa ett SSN när man flyttar dit. Blir man då straffad för ett brott kommer inte detta att kopplas till ett SSN.

Har man gjort nåt dumt så gissar jag att myndigheterna hittar detta i sina register oavsett SSN. Men motsatsen är inte given, dvs att man måste finnas i deras SSN-register för att passera en bakgrundskontroll.
Citera
2015-04-15, 12:12
Medlem
sprithitlers avatar
Alltså, är du amerikansk medborgare så skall du i princip få köpa vapen rätt av, kan dock stöka till sig med att du inte finns i rätt kontrollregister varvid bakgrundskontrollen tar längre tid vid köp från handlare. Är du svensk med amerikanskt medborgarskap (Amerikansk förälder uppvuxen i Sverige, talar skolengelska) kan du ha problem att få säljarens förtroende vid private party sales om du uppfattas som utlänning, men om du får säljarens förtroende kan du i de civiliserade delstaterna köpa allt som inte är NFA-vapen (automatvapen, kortpipipga gevär, ljuddämpare och lite annat) av privatperson rätt av.
Grundregeln är att har du ett mer kraftfullt uppehållstillstånd än turistvisa så får du äga vapen i USA som vilken annan laglydig medborgare eller invandrare som helst, detta kan möjligen vara inskränkt i vissa delstater eller städer.
Citera
2015-04-15, 15:41
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:

Har man gjort nåt dumt så gissar jag att myndigheterna hittar detta i sina register oavsett SSN. Men motsatsen är inte given, dvs att man måste finnas i deras SSN-register för att passera en bakgrundskontroll.
Nej, jag sa aldrig att det var givet, utan som jag redan förklarat är mitt tidigare inlägg hypotetiskt och menat som ett exempel på vad som eventuellt kan inträffa. Sen går det att leva i USA utan SSN, men det borde göra livet ganska svårt om man inte satsar på en karriär som uteliggare eller bärplockare.

Anledningen till att jag är osäker är att det finns tre register som används vid bakgrundskontrollen: NCIC, III och NICS Index. Jag vet att NCIC och III enbart innehåller brottsregistrering, men jag vet inte vad NICS Index innehåller. Eftersom det kallas "index" misstänker jag att det helt enkelt kan vara en sammanställning av NCIC och III. En annan osäker faktor är att många delstater har sitt eget NICS, så jag misstänker att dessa kan innehålla annat som de respektive delstaterna ansett som mer funktionellt eller viktigt i sammanhanget. Den som är road kan ju alltid söka upp detta på internet.
Citera
2015-04-15, 17:23
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Nej, jag sa aldrig att det var givet, utan som jag redan förklarat är mitt tidigare inlägg hypotetiskt och menat som ett exempel på vad som eventuellt kan inträffa. Sen går det att leva i USA utan SSN, men det borde göra livet ganska svårt om man inte satsar på en karriär som uteliggare eller bärplockare.

Anledningen till att jag är osäker är att det finns tre register som används vid bakgrundskontrollen: NCIC, III och NICS Index. Jag vet att NCIC och III enbart innehåller brottsregistrering, men jag vet inte vad NICS Index innehåller. Eftersom det kallas "index" misstänker jag att det helt enkelt kan vara en sammanställning av NCIC och III. En annan osäker faktor är att många delstater har sitt eget NICS, så jag misstänker att dessa kan innehålla annat som de respektive delstaterna ansett som mer funktionellt eller viktigt i sammanhanget. Den som är road kan ju alltid söka upp detta på internet.

De registren har jag sämre koll på. Gissar att det hänt en hel del sedan 9/11.

Vad gäller det praktiska med att köpa vapen så verkar det räcka med ett påskrivet hyreskontrakt i Kalifornien (som är en av de mer strikta delstaterna). I princip kan man alltså köpa ett vapen samma dag man kliver av planet om man är snabb med att skriva ett hyreskontrakt.

Sedan har man en vänteperiod för vissa vapen, om man nu inte handlar på en vapenmässa eller av en privatperson.
Citera
2015-04-15, 17:58
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
De registren har jag sämre koll på. Gissar att det hänt en hel del sedan 9/11.

Vad gäller det praktiska med att köpa vapen så verkar det räcka med ett påskrivet hyreskontrakt i Kalifornien (som är en av de mer strikta delstaterna). I princip kan man alltså köpa ett vapen samma dag man kliver av planet om man är snabb med att skriva ett hyreskontrakt.

Sedan har man en vänteperiod för vissa vapen, om man nu inte handlar på en vapenmässa eller av en privatperson.
Jo, det har definitivt hänt en hel del sedan 9/11, tillräckligt för att jag själv ska bli bortkollrad. Sen undrar jag lite över det du säger om CA... Menar du att det räcker med ett hyreskontrakt som enda dokument, eller för att styrka bostadsorten? Det är obligatoriskt att ange legitimeringssätt i en bakgrundskontroll, så jag undrar om ATF verkligen accepterar ett hyreskontrakt som legitimation?

Jag försökte hitta information om detta, men ramlade istället på en länk som bekräftar vad jag antog tidigare: http://www.vsp.state.va.us/Firearms_VFTP.shtm . Ungefär halvvägs ner på sidan radar man upp de register som samkörs vid en bakgrundskontroll via NICS. Detta är i Virginia (vilket var vad jag råkade hitta), och det visar att denna delstat kör fler register (5) än vad som krävs från federalt håll (3). Som jag förstår det kan delstaterna använda de register som krävs plus de som de anser lämpade, och det är så delstaterna oftast tillämpar federal lag: Federala krav som minimum, plus det man anser lämpat lokalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in