Citat:
Ursprungligen postat av
anonym.hedonist
Säker på det? Förbjuder lagen explicit en dealer från att sälja sitt vapen till en privatperson? Tänkte att det var en sådan teknikalitet som möjliggör det jag läst om; att vapnen formellt tillverkas för militär/polis men ändå genom kryphål kan nå en privatperson på lagliga vägar.
Om du läser det jag saxade kommer du att förstå. Det är fullt lagligt att sälja ett helautomatiskt vapen till en privatperson, men endast om vapnet är registerat innan 1986. Det är ett sådant vapen som kallas "transferable" eller "fully transferable", dvs det hör till en kategori som får säljas ungefär som vilket vapen som helst. Behövs bara lite mer pappersjobb och pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av
anonym.hedonist
PS. Vad menar du exakt med "politisk flykting"?
Flyende från en politik jag ogillar.
Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Sen när finns det bokföringsregister i USA? Anledningen till att man ska visa upp en elräkning eller liknande är väl just för att det helt saknas folkbokföring?
Annars stämmer resten med vad jag känner till om att köpa vapen i USA.
Mer info:
länk
Om du kan tänka dig en hagelbössa istället för en pistol kan det räcka med ett pass istället för att krångla med elräkningar och annat. Detta eftersom man kan köpa gevär utan krav på att vara bosatt i delstaten. Det finns dessutom ingen vänteperiod för gevär. Så om man har problemet "but I'm mad now" (
länk) så är det gevär som gäller.
Varje amerikan har ett SSN (social security number, motsvarar ungefär ett svenskt personnummer men utan födelsedata), och detta måste rimligtvis vara knutet till ett register (gissningsvis IRS). Hur registret ser ut har jag inte en susning om, men eftersom bl.a. kreditupplysningen kan använda det för att brännmärka de som är slarviga med ekonomin så är det inte alltför långsökt att anta att det även kan vara knutet till brottsregistret. Det går alldeles säkert att hitta information om detta på nätet.
Sen finns det en form av folkbokföring ("census",
http://en.wikipedia.org/wiki/Census), men den är mycket bristfällig. Man räknar om då och då genom att helt enkelt knacka dörr, och det var ganska komiskt första gången jag såg detta ("Hej, det är från myndigheterna, ska bara kolla vem som bor här..."). Om denna bokföring går att använda för bakgrundskontroll vet jag dock inte, det var en ren hypotes från min sida.
Sen kan det vara på plats med en kommentar ang. gevär: Som du säger går det att köpa gevär i en annan delstat än den man bor i, men detta är begränsat till vissa (vid det här laget de flesta, skulle jag tro) delstater. Om man t.ex. går till Walmarts vapenhörna kan man hitta en karta som visar vem som får köpa var. Sen gäller detta enbart köp från handlare, köper man privat gäller det jag sa tidigare.