Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-05, 02:40
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Nej, men jag tror det är så.

Tror du då att rummet har en massa eller tror du då någonting annat?
Citera
2015-05-05, 02:57
  #38
Medlem
Jag hävdar ju fortfarande att det går att färdas i ljusets hasighet.

Om vare sig inflationsteorin eller teorin om rummets expansion stämmer så kan jag ju självfallet ha fel.
Citera
2015-05-05, 17:59
  #39
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Tror du då att rummet har en massa eller tror du då någonting annat?

Nej, jag sa att jag inte tror att rummet har någon massa. Massan finns inuti rummet, men inte i själva rummet.

Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Jag hävdar ju fortfarande att det går att färdas i ljusets hasighet.

Ja du har sagt det ett antal gånger nu och det är ingen direkt som inte håller med dig.
Citera
2015-05-05, 23:02
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben

1) Nej, jag sa att jag inte tror att rummet har någon massa. Massan finns inuti rummet, men inte i själva rummet.

2) Ja du har sagt det ett antal gånger nu och det är ingen direkt som inte håller med dig.

1) Nej, rummet är ju ett matematiskt nätverk.

2) Vad bra!
Citera
2015-05-08, 22:08
  #41
Medlem
Om det var möjligt att färdas med högre hastighet än ljuset så borde vi kunna se bakåt i tiden.
En aktuell bild av nutid från jorden färdas ut i rymden med ljusets hastighet vilket egentligen sker kontinuerligt men vi föreställer oss att det sänds ett antal bilder per tidsenhet.
Färdas vi då samma väg med ljusets hastighet så håller vi samma fart som den senaste bilden.
Färdas vi med högre fart än ljuset så hinner vi upp föregående bild som är äldre än senaste vilket då måste betyda att vi ser bakåt i tiden.
Citera
2015-05-09, 03:41
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elluard
Om det var möjligt att färdas med högre hastighet än ljuset så borde vi kunna se bakåt i tiden.
En aktuell bild av nutid från jorden färdas ut i rymden med ljusets hastighet vilket egentligen sker kontinuerligt men vi föreställer oss att det sänds ett antal bilder per tidsenhet.
Färdas vi då samma väg med ljusets hastighet så håller vi samma fart som den senaste bilden.
Färdas vi med högre fart än ljuset så hinner vi upp föregående bild som är äldre än senaste vilket då måste betyda att vi ser bakåt i tiden.

Vad säger då att vi kan färdas snabbare än ljuset i alla riktningar?
(jag ställer frågan eftersom jag är nyfiken på ditt och andras svar).
Citera
2015-05-10, 11:58
  #43
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Enligt Einstein speciella teori så kan inte en kropp med massa färdas fortare en ljuset eftersom energin/massan då blir oändlig. Enbart en partikel utan massa kan färdas snabbare även om man inte funnit en sådan.

I samband med Big bang talas om expansion av rummet som överträffar ljusets hastighet många gånger om. Materia har alltså separerats från varandra på ett annat sätt än den fysik tillåter som råder just nu.

Och om det existerar multipla universum borde varje sådant universum ha en rumstid där nuvarande fysik råder, men vad råder mellan dessa universum om vi utgår i från att de inte hänger ihop. Jag tror inte på intet utan något där obegränsad hastighet råder frågan är bara om där finns någon massa?
Citera
2015-08-11, 01:41
  #44
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Jag hävdar ju fortfarande att det går att färdas i ljusets hasighet.

Hur? På vilken basis hävdar du detta? Efter alla StarTrek filmer?

Partikel acceleratorerna som används trycker hastigheten hos partiklar så pass att de direkt använder Einsteins speciella relativitetsprincip. Och de måste ta i beaktning att massan/energin stiger ju närmare c de kommer.

Nu måste du göra skillnaden, om du kan ta dig till en punkt b från å snabbare än vad det skulle ta för ljuset att färdas dit, så behöver inte detta scenario vara omöjligt. Men du måste då konfigurera rumtiden så att du kommer dit innan. Men du kommer aldrig kunna färdas lika med c i ditt lokala rum. Det är en effekt av att vi finns i rummet.
Citera
2015-08-11, 01:46
  #45
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
I samband med Big bang talas om expansion av rummet som överträffar ljusets hastighet många gånger om. Materia har alltså separerats från varandra på ett annat sätt än den fysik tillåter som råder just nu.

Inflation av rummet behöver inte råda under rummets egna lagar. Du kan göra en fotbollsplan större och större. Betyder inte att fotbollsregler ska gälla vid byggandet.
Citera
2015-08-17, 02:50
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigge26
Varför är ljusets hastighet exakt 299 792 458 m/s? (kort och koncis förklarning tack)
Går det att färdats i ljusets hastighet?
Skulle det teoretiskt sätt kunna vara möjligt att färdas i ljusets hastighet?


Tack på förhand.

Ja och nej. det går att färdas i ljusets hastighet.

ljusets hastighet är ett spänningsvärde över tidsrummet - gravitation sammanvägda vikt delat i ljusets hastighet = värme.

teoretiskt möjligt att färdas i C?
ja och nej... resenären kommer börja i vår dimension(med gravitation) - och sluta i en annan dimension, när C uppnåts.
Citera
2015-08-18, 01:56
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Nu måste du göra skillnaden, om du kan ta dig till en punkt b från å snabbare än vad det skulle ta för ljuset att färdas dit, så behöver inte detta scenario vara omöjligt. Men du måste då konfigurera rumtiden så att du kommer dit innan. Men du kommer aldrig kunna färdas lika med c i ditt lokala rum. Det är en effekt av att vi finns i rummet.

Om jag inte minns fel så finns det en dansk forskare som har fått ljuset att mer eller mindre stå stilla i sitt laboratorium.
Detta laboratorium kan då inte vara ett "lokalt rum" enligt din mening!?
Hur litet måste då ett "lokalt rum" vara för att du skall anse det vara ett lokalt rum?
Citera
2015-08-18, 16:38
  #48
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Om jag inte minns fel så finns det en dansk forskare som har fått ljuset att mer eller mindre stå stilla i sitt laboratorium.
Detta laboratorium kan då inte vara ett "lokalt rum" enligt din mening!?
Hur litet måste då ett "lokalt rum" vara för att du skall anse det vara ett lokalt rum?
Japp det är nån som lyckats stoppa ljuset helt, inte genom att slöa ner det genom interaktioner utan verkligen gjort stopp/halt. Minns inte vart jag läste det dock.

Ja vi kan färdas i ljusets hastighet, men först måste nån knäcka sönder Einsteins teorier plus en del annat. Ingen enkel uppgift men nån gång lyckas vi nog.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback