2015-04-12, 17:34
Medlem
Min situation ser ut som så att jag blivit arbetslös och kan längre inte vara inneboende där jag bodde då mina pengar tagit slut nu.

Jag lever på aktivitetsstöd just nu och har ingen vidare relation till min familj så får ingen stöd där då dom heller inte har råd pga ekonomiska problem.

Jag har igentligen inget hem, bor för det mesta hos kompisar på soffan tills jag "hittar något" Vilket jag inte gör.

Vilken hjälp tror ni att jag kan få från socialen? Jag kan inte flytta hem då det inte finns plats och av andra olika anledningar.

Jag är beredd på ta praktikplats till exempel bara jag har någonstans att vara.

Vad har ni för erfarenhet liknande min situation?

Ps, vet inte om jag placerat tråden rätt.
2015-04-12, 17:36
Medlem
En tanke, ber om ursäkt ifall den är lite väl galen/extrem: Kontakta soc och fråga?
2015-04-12, 17:38
Medlem
Jag tycker att du ska kontakta socialkontoret för att höra om dem kan hjälpa dig vidare. Jättesvårt att svara på hur dina chanser att få försörjningsstöd ser ut, det är ju så olika från fall till fall. Vet inte om dem kan hjälpa till med lägenhet men det lättast är nog att du frågar dem direkt så får du ett mer exakt svar vad som gäller i just din situation.
2015-04-12, 17:44
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Min situation ser ut som så att jag blivit arbetslös och kan längre inte vara inneboende där jag bodde då mina pengar tagit slut nu.

Jag lever på aktivitetsstöd just nu och har ingen vidare relation till min familj så får ingen stöd där då dom heller inte har råd pga ekonomiska problem.

Jag har igentligen inget hem, bor för det mesta hos kompisar på soffan tills jag "hittar något" Vilket jag inte gör.

Vilken hjälp tror ni att jag kan få från socialen? Jag kan inte flytta hem då det inte finns plats och av andra olika anledningar.

Jag är beredd på ta praktikplats till exempel bara jag har någonstans att vara.

Vad har ni för erfarenhet liknande min situation?

Ps, vet inte om jag placerat tråden rätt.

Inget av det du har skrivit har något att göra med om du har rätt till försörjningsstöd eller ej. Skicka en ansökan.
2015-04-12, 17:48
Medlem
Sereenas avatar
För det första, är du inskriven hos arbetsförmedlingen? Om inte skriv in dig omedelbart!

Soc brukar kunna hjälpa till med lägenhet eller iag ett tillfälligt boende i akuta situationer, att stå i kö hos div hyresvärdar är en fördel då det är lättare att få hjälp med lägenhet om du kan visa "den här lägenheten kan jag få om ni hjälper mig med hyran", tänk dock på att inte alla hyresvärdar godkänner hyresgäster som går på soc, och att det är ganska vanligt att soc issåfall hyr bostaden och du får hyra den av soc i andrahand med ett avtal som bla avtalar bort besittningsrätten och lite annat.

"Slut på pengar" betyder ju olika saker för olika personer så bara för att bekräfta så får du inte ha några sparade pengar eller dyr bil mm.

Och sist så har vi den stora fina pinande tråden (FB) Den stora tråden om socialbidrag/försörjningsstöd högst upp i forumet.
2015-04-12, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
För det första, är du inskriven hos arbetsförmedlingen? Om inte skriv in dig omedelbart!

Soc brukar kunna hjälpa till med lägenhet eller iag ett tillfälligt boende i akuta situationer, att stå i kö hos div hyresvärdar är en fördel då det är lättare att få hjälp med lägenhet om du kan visa "den här lägenheten kan jag få om ni hjälper mig med hyran", tänk dock på att inte alla hyresvärdar godkänner hyresgäster som går på soc, och att det är ganska vanligt att soc issåfall hyr bostaden och du får hyra den av soc i andrahand med ett avtal som bla avtalar bort besittningsrätten och lite annat.

"Slut på pengar" betyder ju olika saker för olika personer så bara för att bekräfta så får du inte ha några sparade pengar eller dyr bil mm.

Och sist så har vi den stora fina pinande tråden (FB) Den stora tråden om socialbidrag/försörjningsstöd högst upp i forumet.
Tack för ditt svar, det uppskattar jag.

Jo jag ska givetvis kontakta dom och fråga men det är söndag och jag var lite frustrerad över min situation och sökte svar nånstans bara.

Jag har inga ägodelar, nästan inga möbler och ingen bil.

Med 0 kronor menar jag att jag får inte ihop det till mat i slutet av månaden osv.

Jag har en mobiltelefon men den behöver jag till att söka jobb och betala utgifter.
2015-04-12, 18:31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Med 0 kronor menar jag att jag får inte ihop det till mat i slutet av månaden osv.

Jag har en mobiltelefon men den behöver jag till att söka jobb och betala utgifter.
Men har du handlat mat eller gått på restauranger och slösat mer än vad gränsen för existensminimum är? Soc kollar tillbaka 3 mån. på ditt konto och tycker de att du har "slösat" får du mindre hjälp.

Är det en ny lyxig och dyr mobiltelefon?
2015-04-12, 19:46
Medlem
trottwells avatar
Om du bor i Stockholm, prova enheten för hemlösa, jag vet inte var den enheten ligger, du kan själv kolla på nätet.
2015-04-14, 11:13
Medlem
Crossmacks avatar
(FB) Den stora tråden om socialbidrag/försörjningsstöd

Låst /Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här