Citat:
Jag tycker inte att Tommy Dee ska hänga sig. Men det vore klädsamt med en smula ödmjukhet och självinsikt över vad han gjort med andras kroppar. Han borde stänga ner sina sociala medier för alltid och arbeta på i det tysta. Kanske gå i kloster? Det vore väl ingen uppoffring utan en naturlig väg för en sådan hårt troende man?
För att nu råda bot på eventuella missförstånd så vill givetvis inte jag det heller. Uttryckssättet
"Judas gick och hängde sig, gå du och gör sammalunda" är ett vanligt sätt att beskriva hur exempelvis Jehovas Vittnen tolkar bibeln, alltså att klippa och klistra efter behag.
Citat:
Det kokar ner till just detta. "Den som är utan skuld kastar första stenen." Men det var Jesus som sa det. Inte kvinnan som skulle bli stenad. Jesus kunde säga det eftersom man tror att han var utan synd och alltså var "untouchable".
Det är ett sätt att se på det. Ett annat är att lynchmobben var ute efter kvinnans liv, som straff för hennes
illgärningar, men att ingen av dem var så moraliskt högstående att de hade rätt att utföra avrättningen. Det många utelämnar är fortsättningen på den versen - "Inte heller jag dömer dig. Gå nu och synda inte mer". Det sistnämnda gör ju kvinnan ansvarig för att undvika att hamna i samma situation en gång till, men det vill varken TD eller hans fanclub höra talas om.
Citat:
Tyvärr tror jag att majoriteten av Tommys följare är den typen av människor som inte läser för mycket i tidningar och definitivt inte här. De är nog lyckligt ovetande om vad Tommy har gjort och tror han är en profet som välsignar dem. Det är därför han kan gå på som vanligt.
Tror nog att en hel del vet om vad som hänt, men väljer att använda sig av tolkningen i föregående stycke. Liberalerna må vara utrotningshotade politiskt, men i kyrkans värld regerar de alltjämt verkar det som.