Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-06, 12:04
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Judas gick och hängde sig, gå du och gör sammalunda. Kort sammanfattning av hur TD liksom hans följare resonerar.
Det kokar ner till just detta. "Den som är utan skuld kastar första stenen." Men det var Jesus som sa det. Inte kvinnan som skulle bli stenad. Jesus kunde säga det eftersom man tror att han var utan synd och alltså var "untouchable".
Jag tycker inte att Tommy Dee ska hänga sig. Men det vore klädsamt med en smula ödmjukhet och självinsikt över vad han gjort med andras kroppar. Han borde stänga ner sina sociala medier för alltid och arbeta på i det tysta. Kanske gå i kloster? Det vore väl ingen uppoffring utan en naturlig väg för en sådan hårt troende man?
Tyvärr tror jag att majoriteten av Tommys följare är den typen av människor som inte läser för mycket i tidningar och definitivt inte här. De är nog lyckligt ovetande om vad Tommy har gjort och tror han är en profet som välsignar dem. Det är därför han kan gå på som vanligt.
Citera
2020-07-06, 12:06
Medlem
Teleslingas avatar
Har han fått sparken av kyrkorådet än?
Citera
2020-07-06, 13:25
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att Tommy Dee ska hänga sig. Men det vore klädsamt med en smula ödmjukhet och självinsikt över vad han gjort med andras kroppar. Han borde stänga ner sina sociala medier för alltid och arbeta på i det tysta. Kanske gå i kloster? Det vore väl ingen uppoffring utan en naturlig väg för en sådan hårt troende man?
För att nu råda bot på eventuella missförstånd så vill givetvis inte jag det heller. Uttryckssättet "Judas gick och hängde sig, gå du och gör sammalunda" är ett vanligt sätt att beskriva hur exempelvis Jehovas Vittnen tolkar bibeln, alltså att klippa och klistra efter behag.
Citat:
Det kokar ner till just detta. "Den som är utan skuld kastar första stenen." Men det var Jesus som sa det. Inte kvinnan som skulle bli stenad. Jesus kunde säga det eftersom man tror att han var utan synd och alltså var "untouchable".
Det är ett sätt att se på det. Ett annat är att lynchmobben var ute efter kvinnans liv, som straff för hennes illgärningar, men att ingen av dem var så moraliskt högstående att de hade rätt att utföra avrättningen. Det många utelämnar är fortsättningen på den versen - "Inte heller jag dömer dig. Gå nu och synda inte mer". Det sistnämnda gör ju kvinnan ansvarig för att undvika att hamna i samma situation en gång till, men det vill varken TD eller hans fanclub höra talas om.
Citat:
Tyvärr tror jag att majoriteten av Tommys följare är den typen av människor som inte läser för mycket i tidningar och definitivt inte här. De är nog lyckligt ovetande om vad Tommy har gjort och tror han är en profet som välsignar dem. Det är därför han kan gå på som vanligt.
Tror nog att en hel del vet om vad som hänt, men väljer att använda sig av tolkningen i föregående stycke. Liberalerna må vara utrotningshotade politiskt, men i kyrkans värld regerar de alltjämt verkar det som.
Citera
2020-07-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Har han fått sparken av kyrkorådet än?
Om du syftar på DFM så har han officiellt det, men hur det är i praktiken är det ingen som vet. De som dristat sig till att fråga konkret har blivit blockade, vilket tyder på att han fortfarande är avlönad men inte kommer synas offentligt förrän "drevet" lagt sig.
Citera
2020-07-06, 14:03
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Om du syftar på DFM så har han officiellt det, men hur det är i praktiken är det ingen som vet. De som dristat sig till att fråga konkret har blivit blockade, vilket tyder på att han fortfarande är avlönad men inte kommer synas offentligt förrän "drevet" lagt sig.
Va? Antingen är han avskedad eller inte.
Citera
2020-07-06, 14:57
Medlem
Citat:
Va? Antingen är han avskedad eller inte.
Enligt vanligt hederligt sunt förnuft så borde det vara så, men nu talar vi om en person som inte kan göra fel och en organisation som (uppenbarligen) delar den åsikten. Då gäller det att "hantera media" och sitta stilla i båten tills stormen lagt sig, eftersom "vanligt folk" (inte minst de där som hänger på Flashback) är så fulla av hat mot en stackars oskyldig företrädare. *nejdå, jag är inte alls sarkastisk*
Citera
2020-07-06, 14:59
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Enligt vanligt hederligt sunt förnuft så borde det vara så, men nu talar vi om en person som inte kan göra fel och en organisation som (uppenbarligen) delar den åsikten. Då gäller det att "hantera media" och sitta stilla i båten tills stormen lagt sig, eftersom "vanligt folk" (inte minst de där som hänger på Flashback) är så fulla av hat mot en stackars oskyldig företrädare. *nejdå, jag är inte alls sarkastisk*
Ok, vilken församling är det? Någon i Örebro? Varför är idioten folkbokförd borta i mörkaste Dalsland?
Citera
2020-07-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ok, vilken församling är det? Någon i Örebro? Varför är idioten folkbokförd borta i mörkaste Dalsland?
Ingen församling, utan en "organisation" (hårklyveri, javisst) som kallas DFM (Divine Favour Mission) och leds av Matthias Lekardal.
Officiellt är han "löst från alla sina uppdrag", men någon står för hans hotellvistelser mm, dessutom är hela DFMs ledning med i hans nystartade grupp "Hjärtat på vid gavel" (förutom att vara "vänner" med honom). Han deltog även i deras midsommarkonferens (en av de ytterst få som fanns över huvud taget) i Sköllersta.
Han är folkbokförd hemma hos sin mamma, vilket han varit de senaste fyra åren, men hur mycket han vistas där får någon som har bättre koll på de avkrokarna bedöma.
Citera
2020-07-06, 15:41
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ingen församling, utan en "organisation" (hårklyveri, javisst) som kallas DFM (Divine Favour Mission) och leds av Matthias Lekardal.
Officiellt är han "löst från alla sina uppdrag", men någon står för hans hotellvistelser mm, dessutom är hela DFMs ledning med i hans nystartade grupp "Hjärtat på vid gavel" (förutom att vara "vänner" med honom). Han deltog även i deras midsommarkonferens (en av de ytterst få som fanns över huvud taget) i Sköllersta.
Han är folkbokförd hemma hos sin mamma, vilket han varit de senaste fyra åren, men hur mycket han vistas där får någon som har bättre koll på de avkrokarna bedöma.
Aha, tack för intressant information!
Citera
2020-07-06, 16:14
Medlem
gloriouslifes avatar
När PR avslöjades som torsk så dömdes
han hårt av allmänheten. Vad jag vet så är inte
PR bekännande kristen. Han är åtminstone
inte företrädare för någon kristen organisation.
Och han gör inte anspråk på att vara en
kristen ledare.

Men när den bekännande kristna ledaren
Tommy Dahlman avslöjas för samma sak så
tystas det ner och ska sopas under mattan.

Var finns logiken i det?

Om han inte tycker att han gjort något fel,
fortsätter han då att besöka prostituerade?
Är hans följare OK med det? Tycker de att de
kan följa hans exempel? Är det hans följare
som betalar för dessa ev. fortsatta besök?
Genom lön eller gåvor, offer.
Det borde vara viktigt för dem som skänker
pengar till DFM att få veta om en del av dessa
pengar går till köp av prostituerade.

Det vore intressant att få veta hur torsken
Tommy Dahlman och DFM tolkar detta
bibelord:

Markusevangeliet 9:42
Den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bättre att få en kvarnsten hängd om halsen och bli kastad i havet.
Citera
2020-07-06, 17:16
Medlem
När det gäller Tommy Dahlman och Matthias Lekardal så har jag intrycket att de har mycket gemensamt, lika barn leka bäst som det heter.
Skillnaden är att Lekardal är mer slipad än Dahlman, men jag har intrycket att de resonerar principiellt på ungefär samma sätt i stort.
Citera
2020-07-06, 17:41
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Efter att ha skummat deras hemsida lite får jag starka vibbar av en organisation som på sedvanligt manér vill lura av svaga och sökande människor pengar. Tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in