2023-01-03, 12:38
Medlem
Wilse i pannkakan gjorde två inlägg på UV, som genast raderades av tf huvuledare. Han gjorde ytterligare ett försök idag, vilka fick stå kvar ungefär en timme innan samma tf huvuledare raderade dem.
I andra grupper har Wilse i pannkakan delat båda inläggen i en sammanfattande post, som följer nedan.
Citat:
Bön för upprättelse
Kära Vänner och Bedjare,
Jag har, tillsammans med några vänner, funnit mig ledd att söka tillämpa försoningens och upprättelsens erbjudande och metod i förhållande till ett sammanhang som kallas Uppdrag Världen, där Tommy Dahlman har varit huvudobjekt för dessa strävanden och detta bedjande.
Vi har varit engagerade i bön för detta sammanhang i ett par års tid. Herren gav oss en öppning till praktisk samvaro, och vi kände oss förhoppningsfulla rörande utvecklingen. Ett par av mina fina vänner lät sig engageras samman med mig i ett bedjande och agerande, där vi också kunde begynna att relatera till några av dem som varit utsatta för den striktaste manipulation från en initiatör och tillika manipulatör i dessa sammanhang.
Vi hade arbetat i denna riktning av och till under en lång tid, kanske sedan 1990-talet. Således hade detta engagemang i förhållande till Uppdrag Världen inte något av impuls och tillfällighet att göra – bedjandet, det effektiva bedjandet är buret av långsiktighet och lyssnande.
Vi gjorde ett försök till att arbeta via en ledningsgrupp, vilken skulle forma framtid och utbud för Uppdrag Världen. Men, den senaste utvecklingen sträcker sig hän mot att öppna för politisk extremism – vilken ingen som söker Guds rike kan låta sig engageras i. Vårt arbete för Dahlmans mognad och upprättelse tar därför ett abrupt slut.
Här nedan följer en text, som närmare beskriver vår ståndpunkt…
Vi är i stort behov av förbön, för att komma tillrätta med de variabler som följer en kollaps av denna typ.
Vi ber er be om ett reningens bad, ett tankelivets och rättsinnets upprättelse…
Lars Widerberg
-- -- --
Brunskjortor och uppdraget
Den teologi vi tar fasta på är en praktisk tillämpbar teologi. Herren ställer Guds rike mot samtliga andra riken och politiska konstellationer. Hans direktiv lyder: ”Sök först Guds Rike”. Denna position exkluderar all ytterlighets-politik.
Extremismen är främmande för oss. De mörka färgernas politik klarar inte att följa Herrens hållning. Kristi sinnelag är utestängt i dessa de mörka färgernas utrymmen.
Den profetiskt sinnade församlingen, alltid en ringa skara, tar till sig Jesajas ord: ”Lär er att göra det som är gott, sök det rätta. Tillrättavisa förtryckaren, försvara den faderlöses rätt, stöd änkan i hennes sak.”
De mörka färgernas förhållningssätt inordnas under begreppen ”Förtryckare och fascism” – detta tillika med vänsterkantens makabra hållning till arbetarklass och till all världens svaga.
Predikandet av Guds Rike – vilket i synnerhet är ett ändtidsgöra, låter sig inte sammanblandas med dessa ytterligheter. Politiska ståndpunkter visar sig ständigt stå i opposition mot rikesförkunnelsen och det profetiska vittnesbördet.
Någon av dessa våra förebilder underströk följande: ”Om vi inte klarar att vara relevanta och tydliga i förhållande till tidens/dagens huvudfrågor, står vi inte relevanta och sannfärdiga i någon fråga.”
De senaste intervju-offren på Uppdrag Världen stinker icke-tro. Man talar om att skapa sig plattform för sitt politiska budskap, men saknar helt och hållet insikt om Guds Rikes dynamik – Gud är alltid före, sa de gamle…
Allt syftar istället till uppmärksamhet och erkännande. Detta i motsats till lärjungaskapets avsägelse av det mest elementära – stav och ränsel. Man klarar inte ens att söka sig till Herren för att höra honom avslöja nyfödelsens hemlighet – ”Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.”
En gång i tiden skrev Stanley Jones en bok som heter ”Mänskligheten vid skiljevägen”. Denna bok, samman med en hel liten packe texter i samma ärende – som ”Är Guds rike ett faktum?”, håller utomordentlig sannfärdighet också nu.
Vi avvisar fullt ut allt brunskjortsgöra i skydd av våra roller som delar i en ledningsgrupp för Uppdrag Världen.
Lars Widerberg
-- -- --

Vad man än må tycka om det hela så är det ändå befriande att man förklarar varför man lämnar, istället för att som så många andra bara tyst pipa ut genom personalutgången. Det ska de ha all heder av, även om de borde insett det redan från början.
Citera
2023-01-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Wilse i pannkakan gjorde två inlägg på UV, som genast raderades av tf huvuledare. Han gjorde ytterligare ett försök idag, vilka fick stå kvar ungefär en timme innan samma tf huvuledare raderade dem.
I andra grupper har Wilse i pannkakan delat båda inläggen i en sammanfattande post, som följer nedan.

Vad man än må tycka om det hela så är det ändå befriande att man förklarar varför man lämnar, istället för att som så många andra bara tyst pipa ut genom personalutgången. Det ska de ha all heder av, även om de borde insett det redan från början.

Ja, verkligen bra att de försöker förklara varför de lämnar även om som du skriver, Tommy nu gör allt för att de inte ska kunna förklara sig. Tommy själv tiger som muren. Han kör bara vidare. Tommy kommer avverka fem nya styrelse-medlemmar innan detta året är slut. Ska vi slå vad?

Den 24/11 skrev jag om att Tommy äter människor. Saxar ur min gamla text.

”Tommy, varför förstör du allt som är fint? Relationer, jobbmöjligheter, människor. Varför förstör du för människor? Rädda sig den som räddas kan.

Om din styrelse visste vad vi vet. Om de kunde ta till sig det. Om de som ser dig sända och tycker att det ser bra ut. Om de visste.
Det verkade ju som om Widerberg har jobbat med missbrukarvård tidigare. Och nu är nog herr Widerberg övertygad om att han kan hjälpa Tommy. Är det så? Widerberg borde då veta att det inte går att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Dåliga utsikter för den som inte vill förändra sig.”

Nu var ju inte huvudskälet till avhoppen, Tommys missbruk men vi kan nog tänka att det spelar in. Mattias, Leo och hans fru, Sefsten, Widerberg och Tesslie. Minst 5 nära medarbetare och styrelsemedlemmar har flytt inom ett år.
Varför äter du människor Tommy?

Att ha en styrelse innebär att samarbeta och förankra saker i styrelsen, att följa en gemensam linje. Det sket sig Tommy. Igen. Eftersom jag kan lova dig att det inte är alla de fem andras fel att du misslyckats så kanske du äntligen kunde rannsaka dig själv, stanna upp. Vart är jag på väg och vart vill jag? Är detta rätt? Varför gör jag så här? Behöver jag hjälp? Behöver jag Jesus?
Senast redigerad av Jesustant 2023-01-03 kl. 17:02. Anledning: Fel datum
Citera
2023-01-03, 17:09
Medlem
mesefils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesustant
Ja, verkligen bra att de försöker förklara varför de lämnar även om som du skriver, Tommy nu gör allt för att de inte ska kunna förklara sig. Tommy själv tiger som muren. Han kör bara vidare. Tommy kommer avverka fem nya styrelse-medlemmar innan detta året är slut. Ska vi slå vad?

Den 24/11 skrev jag om att Tommy äter människor. Saxar ur min gamla text.

”Tommy, varför förstör du allt som är fint? Relationer, jobbmöjligheter, människor. Varför förstör du för människor? Rädda sig den som räddas kan.

Om din styrelse visste vad vi vet. Om de kunde ta till sig det. Om de som ser dig sända och tycker att det ser bra ut. Om de visste.
Det verkade ju som om Widerberg har jobbat med missbrukarvård tidigare. Och nu är nog herr Widerberg övertygad om att han kan hjälpa Tommy. Är det så? Widerberg borde då veta att det inte går att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Dåliga utsikter för den som inte vill förändra sig.”

Nu var ju inte huvudskälet till avhoppen, Tommys missbruk men vi kan nog tänka att det spelar in. Mattias, Leo och hans fru, Sefsten, Widerberg och Tesslie. Minst 5 nära medarbetare och styrelsemedlemmar har flytt inom ett år.
Varför äter du människor Tommy?

Att ha en styrelse innebär att samarbeta och förankra saker i styrelsen, att följa en gemensam linje. Det sket sig Tommy. Igen. Eftersom jag kan lova dig att det inte är alla de fem andras fel att du misslyckats så kanske du äntligen kunde rannsaka dig själv, stanna upp. Vart är jag på väg och vart vill jag? Är detta rätt? Varför gör jag så här? Behöver jag hjälp? Behöver jag Jesus?

Bra beskrivning.Tommy äter människor.

Jag förstår faktiskt inte varför han ska låtsas ha en förening och en styrelse. Det är ju inget måste för att få göra videosändningar på internet från mammas källare. Han skulle klara sig långt med att skapa en fyra-fem fejkkonton och driva sidan Uppdrag Världen med dem, och bjuda in vilka högerextremister han vill.

Tommy har ju ändå uppenbart svårt att samarbeta med andra människor.
Citera
2023-01-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mesefil
Bra beskrivning.Tommy äter människor.

Jag förstår faktiskt inte varför han ska låtsas ha en förening och en styrelse. Det är ju inget måste för att få göra videosändningar på internet från mammas källare. Han skulle klara sig långt med att skapa en fyra-fem fejkkonton och driva sidan Uppdrag Världen med dem, och bjuda in vilka högerextremister han vill.

Tommy har ju ändå uppenbart svårt att samarbeta med andra människor.

Kan det var för att han vill ha en fin titel och en styrelse för att höja upp sig själv? Marknadschef. Tf Huvu(d)ledare. Vid sista styrelsemötet fick jag känsla av att han ville ha en fin titel.

Att han inte ville lämna ifrån sig någon makt. Samarbete är förbjudet i en totalitär diktaturförening. Då blir ju risken för kritik obefintlig. Kommentarer raderas bara och alla som inte passar in i imagen blockas av Tommy.

Nu får vi hoppas och be att Tommy inte äter Mémé till frukost, Yvonne till lunch och Ulrika vattenslangen/ sladden/ pinnen till middag. De är absolut värda bättre.

Yvonne kan lyckas klamra sig kvar genom att laga mat åt honom. Hon verkar vara en mästerkock.
Citera
2023-01-05, 23:51
Medlem
mesefils avatar
Är det inte konstigt att hela styrelsen hoppar av utom Tommy Dahlman och Yvonne Ahxner?

När kommer Frågor & svar-sändningen?

Fråga 1. Varför har ni nu en styrelse där 100% är dömda för brott och 50% av styrelsen suttit inne? 😂
Citera
2023-01-06, 14:46
Medlem
Intressant att Wilse i pannkakan nu försöker värva de han tidigare kallade för troll mm., samtidigt som han i vanlig ordning besvarar kritik med samma överlägsna ton som han alltid haft.
Sidan Amo Palyaço granskar har i skrivande stund ca 130 följare totalt efter lite drygt en veckas existens, medan Wilse i pannkakan har 49 medlemmar i sin grupp Bönelaget 2.0 som funnits i fyra månader (fanns en grupp tidigare som existerat ännu längre, men som raderades då hans konton inaktiverades - troligtvis pga stödet för Dahlman). Nu försöker han alltså att få det till att det är han som ska leda arbetet, och Amo & Co ska haka på, samtidigt som han ger snorkiga svar på rimliga frågor och kommentarer. Men visst är det bra ju fler som samarbetar kring att få stopp på det här eländet, men jag misstänker att det inte blir så lätt att övertyga Amo m.fl att haka på; motsatsen däremot, att han och hans vänner ansluter sig till Amo & Co hade varit mer logisk, men det är han för stolt för att göra!
Citera
2023-01-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Intressant att Wilse i pannkakan nu försöker värva de han tidigare kallade för troll mm., samtidigt som han i vanlig ordning besvarar kritik med samma överlägsna ton som han alltid haft.
Sidan Amo Palyaço granskar har i skrivande stund ca 130 följare totalt efter lite drygt en veckas existens, medan Wilse i pannkakan har 49 medlemmar i sin grupp Bönelaget 2.0 som funnits i fyra månader (fanns en grupp tidigare som existerat ännu längre, men som raderades då hans konton inaktiverades - troligtvis pga stödet för Dahlman). Nu försöker han alltså att få det till att det är han som ska leda arbetet, och Amo & Co ska haka på, samtidigt som han ger snorkiga svar på rimliga frågor och kommentarer. Men visst är det bra ju fler som samarbetar kring att få stopp på det här eländet, men jag misstänker att det inte blir så lätt att övertyga Amo m.fl att haka på; motsatsen däremot, att han och hans vänner ansluter sig till Amo & Co hade varit mer logisk, men det är han för stolt för att göra!

Jag köper inte Widerbergs argument. Han har blundat i månader för Dahlmans superi, köp av följarbotar, snorkiga och elaka kommentarer, skapande av fejkprofiler på fyllan etc etc och inte heller nu erkänner han detta som ett problem. Inte ens när den svagbegåvade sonen ”lånade” ut sitt konto till Dahlman reagerade han. Widerberg duperades av Dahlman helt enkelt och jag är inte säker på att han förstått vidden ännu av vad Dahlman pysslar med.
Citera
2023-01-07, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasDalkarl
Vet hut!

Skriv om vilken enorm betydelse som Tommys alla böcker haft för mänskligheten.

Hahaha, årets roligaste julklapp från frun var en av TD:s böcker - i nyskick med signatur, inköpt på Erikshjälpen i Gävle. Den kommer få enorm betydelse vid braständningen i vinter!
Citera
2023-01-07, 10:44
Medlem
HomoHitlers avatar
Förmodligen gör Tommys microkuk honom så osäker att han klöser folk på pizzerior. Som en katt. Så han är man ju rejält rädd för, haha, han klöser folk, inte slåss som en karl utan en liten katt..
Citera
2023-01-07, 11:03
Medlem
Man kan ju tycka att det borde ringa rejäla kyrkklockor när ingen annan försvarar en, så man helt enkelt måste göra det själv. Men för somliga hjälper inte ens det, vilket säger rätt mycket om trådens huvudperson. Om någon går på hans taffliga försök? Möjligtvis en och annan hjärntvättad jesustant, men människor med någon form av sunt förnuft genomskådar det hela redan innan man läst klart första stycket.
Citera
2023-01-07, 12:21
Medlem
HomoHitlers avatar
Undrar om Tommy kommer dyka upp hos Amos granskar men under kvinnas Facebook, som vanligt, eller fejkar han en annan profil?;

Bläddrade lite i en av hans "böcker", oj vilken skrattfest. Patetiska böcker
Citera
2023-01-07, 12:35
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasDalkarl
Vet hut!

Till er som följer och läser iden här tråden: Tro inte på det som skrivs. Det är lögner alltihop. Hittepå för att smutskasta Tommy.

Ni ska veta att Tommy är en bra man, snäll, ömsint och omtänksam. Han tänker på andra människor i första hand och det har tyvärr försatt honom i svåra situationer i bland. Han blev sviken av sina närmaste, sina vänner och sina kollegor under en jobbig period. Men han gav inte upp utan kämpade på. Tommy är stark, starkare än alla fegisar som bakom anonymitet skriver osanningar här. Nu har han lyckats ta sig upp och lever ett gott liv.

Till er som skriver här i tråden: Sluta upp med att sprida lögner, osanningar, hittepå och en massa dynga för att smutskasta en så fin man som Tommy. Ni försöker förstöra en människas liv, men det kommer inte att lyckas. Tommy är stark, starkare än alla ni fegisar som bakom anonymitet skriver osanningar här. Tommy är fredlig man och skulle aldrig ta till våld eller hot, men jag tycker att ni förtjänar stryk. Ja, stryk ska ni han.

Min uppmaning till er som följer tråden: Sluta med det. Uppmuntra inte alla fegisar som sprider lögner om Tommy.

Min uppmaning till er som skriver i tråden: Sluta sprida lögner. Slut smutskasta en god kristen man. Ni får gärna skriva om Tommy, men håll er då till sanningen. Skriv om alla bra saker som Tommy gjort genom åren, både förr i tiden och nu. Skriv om hur många som blivit frälsta tack vare Tommy. Skriv om vilken enorm betydelse som Tommys alla böcker haft för mänskligheten.

Kan du inte bemöta de sk lögnerna istället för att göra en ny tråd där den grandiosa självbilden på Tommy växer och spricker som ett troll i ljuset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in