Citat:
Ursprungligen postat av
stjamespark
Har suttit tyst ett tag och låtit mig både underhållas och förfäras. Har följt ett par trådar här på fb samt diskussionerna på dfms facebook. Men nu gick nog gränsen för vad jag pallar utan att lätta på trycket så detta blir mitt första inlägg.. Vad var det som just kom upp deras sida? En bild med texten "Hur skulle människor kunna falla i onåd hos oss när vi själva fått så stor nåd av Gud?" Fick läsa ett par gånger för att kolla att jag inte läst fel. Vad jag förstått av kristendom är det precis tvärt om, dvs "Oavsett hur stor nåd Gud ger oss kommer vi ändå alltid fela och är ständigt i behov av både oändlig nåd och förlåtelse". Raka motsatsen alltså, samtidigt som texten på nått sätt förklarar allt. Hur ska dfm någonsin kunna ångra något när de frågar sig själva om det överhuvudtaget är möjligt för dem att såra någon? Hjälp mig om jag fattat nått fel här, men samtidigt som allt blir väldigt tydligt är det samtidigt så märkligt, för jag trodde väl någonstans ändå att de inte skulle råka avslöja sig själva så övertydligt!? Så komplett i en enda bild!? Eller... vad missar jag?
Du är nog i tämligen gott sällskap, även om somliga av oss har svårare att hålla käft än andra.

Välkommen i gänget, vilken ministerpost är du intresserad av i
"sanningsministeriet"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snorren-Kukegaard
Hej, och kul att du kommit med i tråden!
Om jag ska försvara DFM lite så anspelar de nog på Luk kap 7. Fick googla, jag är inte bibelsprängd! Typ, den som får litet förlåtet, älskar lite. Eller omvänt, den som får mycket förlåtet, älskar mycket.
De menar alltså att de har fått mycket förlåtet, gjort mycket fel, och erfarit Guds nåd, men också därför älskar mycket och låter ingen falla i onåd. Typ.
/Djävulens advokat
Antar att det rök om hårtestarna när du skrev den där, men tappert kämpat!
Citat:
Ursprungligen postat av
Snorren-Kukegaard
Lite motsägelsefullt dock, när de precis blockerat Peter Gembäck😅
Skulle vara intressant att höra vad Tommy lägger i uttrycket "falla i onåd", vad betyder det konkret?
Ärligt talat tror jag inte att
den ödmjuke faktiskt förstår att han sårar så länge det inte blir uppenbart genom konsekvenser som drabbar honom själv, inte ens när snuten påpekar att han gjort bort sig kan han inse det förrän fakta ligger på bordet och åklagaren ger honom möjligheten att "komma undan" med ett strafföreläggande (bara ett exempel i raden, samtidigt det som fick den här tråden att bli det den är). Jag är ingen hjärnskrynklare men har stött på en hel del mer eller mindre märkliga personer genom åren, och den här typen är så oerhört självupptagna att de helt enkelt inte kan förstå att andra far illa - hur kan de göra det när de är förunnade ett så celebert umgänge?
Sedan vet vi ju inte vem som la ut bilden, senaste dagarna har även
profeten varit i farten en hel del, märks på ett klart ödmjukare tonfall men framför allt felstavningar och märkliga ordvändningar. Men det troligaste är ändå att det är vår
rockstjärna som varit framme, och om så är fallet är det trots allt kanske inte så konstigt. Även om det är oerhört magstarkt givet hur de har behandlat andra de senaste dagarna.
Jo jag ska hämta en ispåse och kyla ner hjärnan, det krävs en hel del energi för att formulera sig medkännande med de här tomtarna.