Citat:
Ursprungligen postat av
1900-talet
Han har erkänt. Men å andra sidan, hur många har inte haft vänsterprassel ? Vilka kan kasta första stenen på honom ? Vilka kan kasta första stenen på kvinnan eller mannen ?
Det är en jäkla skillnad på att vänsterprassla och köpa en rumänsk traffickingtjej.
Men den religösa skuldfrågan är intressant. Jag personligen har sällan svårt att förlåta och gå vidare. Men om vi tar det som framkommit om mannen så här långt.
För en tre fyra år sedan startade han uppropet att kasta ut bögarna från kyrkan. Det var hans stora grej och det skrevs naturligtvis en hel del om det. Det var väl där och då jag själv började tycka illa om honom. Så skulle inte Jesus bete sig, tänkte jag. Men var och en har ju rätt till sin övertygelse, att däremot propagera för att behandla medmänniskor illa tycker jag rimmar illa med hans ställning.
Något år senare sitter han och dricker middag med Marcus Birro (tror det var i Göteborg), tar bilen hem och åker fast för rattfylla. Varken första eller sista gången. Alkoholist eller inte, tar man inte bilen på fyllan. Där sjönk han som en sten. Något år senare var det dags igen. Då blev det en bok och föreläsning om att vara på botten. Han livnärde sig på sitt missbruk helt enkelt. (Vilket även Birro gjorde...) Man kan skylla ett snedsteg på skilsmässa (Birro igen) men inte hur många gånger som helst.
Det har även visat sig att mannen har sjukt många böter för fortkörning och felparkeringar. Något som vittnar om en attityd att han står över lagen. Gäller väl antagligen Guds lag också då. Men han togs till nåders och fick nytt jobb och nya tag. Står i webb-tv och predikar om otrohet och köper sex utan betänkligheter.
Hyckleri och dubbelmoral. Visst kan man bli förlåten, men hur många försök får man? Tårar och offerkofta räcker bara så långt. Om han frivilligt tog in på ett kloster tror jag att jag skulle kunna ge honom en chans till.