2015-04-12, 02:04
Medlem
Herreminskapares avatar
Jag har varit intresserad av musik i många år men har mest skrivit texter. Nu håller jag på att lära mig mixa och eftersom jag inte kan göra egna beat så laddar jag ner färdiga instrumentaler. Jag har hört att det är svårt att få det att låta bra då men jag har även hört låtar med instrumentaler som låter bra, eller i alla fall helt godkänt

Det jag undrar är om det finns något man bör tänka på när man ska mixa rösten. Något speciellt som gör att det inte låter alltför skitigt?
Citera
2015-04-12, 02:27
Medlem
Tjena!

Det du nämner är ganska enkelt, går att mixa ihop nåt rätt snabbt som för otränade öron kan mäta sig med professionella mixar

Några tips är väl att börja med en så "bra" plugin som möjligt, iZotope Ozone 5 är sjukt bra och har en del presets man kan kika på om man vill lära sig att göra det manuellt. EQ'a kan man göra precis som med andra instrument, där det finns rum ska det låta osv. Testa att göra en liten spik vid typ 40k för att rösten ska sticka ut lite mer.

Mixar du över färdiga instrumentaler kan du behöva EQ'a ner den lite där du vill ha in sången, men beror helt på hur instrumentalen låter

Sen när det låter najs är det bara att lägga ner och lyssna igen dagen efter, då hör man nästan alltid nåt man borde gjort lite annorlunda och kan fixa till det!

Mvh.
Citera
2015-04-12, 19:00
Medlem
Skrffis avatar
Det finns väldigt få generella regler/riktlinjer vid mixning. Det beror på hur din röst och din instrumental låter.

Om du använder en av de stora DAW:sen (FL studio, Ableton, Logic, Pro Tools, Reaper, Reason mm), så är det inte alls dina verktyg som det är fel på. Det viktigaste i ungefärlig fallande ordning är låten du spelar in, din sångperformance, dina mixningsfärdigheter, din lyssningsmiljö (monitorer/hörlurar, akustikbehandling), mikrofon, preamp, och någonstans här ligger dina plugins i hierarkin. Gör inte misstaget att du förväntar dig att nya prylar ska fixa det åt dig. Du kommer förlora massa pengar och tid på det.

Mitt tips är att öva mycket. Inte bara på dina egna låtar, utan det finns på nätet multitracks, där du får alla spår från en inspelning av rockband, elektronisk musik, indiepop, och massa annat. Mixa många olika genrer, och försök få det låta riktigt bra. Det du kommer märka bland annat, är att det är mycket lättare att få ett sångspår att sitta fint om du har resten av låten i separata spår, jämfört med en instrumental.

Mixa handlar om att lyssna. därför det du lyssnar igenom (och rummet du sitter i) är jätteviktigt. Det betyder också att du bör förvänta dig att allt är annorlunda varje låt. Även om du har spelat in din sång likadant, så om det är en annan låt (med en annan instrumental också), så kan du troligtvis inte processera den likadant.

Använd dina öron bara, så lär du dig.
Citera
2015-04-15, 16:18
Medlem
Det jobbiga med en redan färdig mix (instrumentalen) är att den oftast är mastrad (med kompressorer & limiter osv) är att outputen på den oftast är väldigt hög och har en stark signal. Detta gör oftast så att ditt spår med röst känns klent och har svårt att bryta igenom mixen. Om man enbart kör med högre volym på röstspåret så känns det oftast som att det spåret ligger framför allt annat.

Man kan ju EQ'a, köra en kompressor och limiter, men det gäller att lyssna skickligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in