2015-04-12, 01:25
Medlem
Jag behöver råd och hjälp av erfarna här tack!

Jag har tänkt flytta till London nu i höst 2015 för studier, är en pappa med två barn. Tänkte fråga eftersom jag och mina barn är svenska medborgare. Jag kommer att ansöka om CSN lån, så hur är det att ha två barn i London när det gäller ekonomin?

Kommer mina CSN pengar att räcka om mina barn ska på dagis, skola, sjukvård, tandvård?

Är det försäkringskassan som bekostar detta eller är det avgiftsfri för EU medborgare?
Citera
2015-04-12, 03:54
Medlem
Jag rekommenderar att du kontaktar CSN.

FK har information om arbete utomlands här: https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES

Finns nog ingen garanti att ditt CSN kommer räcka för alla kringkostnader för dina studier utomlands men det finns bidrag att få. Beror helt enkelt på hur levnadskostnaderna kommer se ut.
FK kan i vissa fall bevilja barnbidrag utomlands om barnen ska vistas där längre än 6mån.

Snabb googling så hittade jag denna sida på nätet också:
http://allastudier.se/tips-o-fakta/106-studera-med-barn
Citera
2015-04-12, 03:56
Citat:
Ursprungligen postat av Biowulfaz
Jag behöver råd och hjälp av erfarna här tack!

Jag har tänkt flytta till London nu i höst 2015 för studier, är en pappa med två barn. Tänkte fråga eftersom jag och mina barn är svenska medborgare. Jag kommer att ansöka om CSN lån, så hur är det att ha två barn i London när det gäller ekonomin?

Kommer mina CSN pengar att räcka om mina barn ska på dagis, skola, sjukvård, tandvård?

Är det försäkringskassan som bekostar detta eller är det avgiftsfri för EU medborgare?

London är bland världens dyraste städer. Kan du jobba extra vid sidan om studierna?
Citera
2015-04-12, 19:12
Medlem
Withasmiles avatar
Dina csn-pengar kommer sannolikt inte ens räcka till avgifter för dagis. Det finns ett skäl till varför så många kvinnor i England stannar hemma med sina barn..

Du skaffar NHS för att få sjukvård och tandvård. Det är den enkla biten. Självklart får du betala en del av kostnaden själv som i världens alla andra länder. Allmän sjukvård är helt okej men köerna kan vara långa och därför går en hel del människor privat.

Hela idén låter ogenomtänkt. Har du ens läst på hur det fungerar?
Citera
2015-04-13, 02:06
Medlem
Strychnos avatar
Bostad, hem och trädgård --> Privatekonomi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem