2015-04-11, 18:26
Medlem
Har haft problem med min laptop så länge jag kan minnas och känner att det kan vara läge att be om hjälp nu! Problemet med den är att varje gång jag slår av laptopen till strömspararläge, vilket brukar bli strax innan jag går och lägger mig, så startar den igen mitt i natten. Detta är lagom irriterande när man inte sover så djupt och vaknar klockan 5 av en surrande dator. Problemet inträffar inte om jag stänger av datorn helt och hållet. Men jag har ofta flera arbeten igång och föredrar därför att ha den i strömspararläge för att snabbt dra igång med dem igen.

Jag har kollat i händelseloggen vad som sker då datorn startar. Och dessa processer är de tidigaste i förloppet:

Som ni ser så är det alltid 6 timmar från det att jag försatt datorn i strömspararläge till det att den slår på sig själv.

Kör Windows 7, 64-bit på datorn. Har stängt av windows update och kontrollerat så att inga andra program ligger och försöker uppdateras.

Någon som har några idéer om orsaken till problemet?
Citera
2015-04-11, 18:38
Medlem
Ubbe66s avatar
För att komma åt alla typer av inställningar i windows, gör så här:
Skapa en mapp på skrivbordet, döp nu mappen till exakt så här!

Inställningar.{ED7BA470-8E54-825C-99712043E01C}

När du sedan klickar på ikonen som skapas, så visas en jävla massa inställningar som du kan testa!
Har löst många problem på min laptop!
Citera
2015-04-11, 20:04
Medlem
DyslexiKungens avatar
Det var det första man gjorde när man skaffade en Dator att man stängde av Strömsparläget.Då slipper man eländet
Citera
2015-04-11, 20:40
Medlem
Lullebulle1s avatar
I Event viewer så står det vad som väckte datorn.
Under Windows Logs -> System så finns det en source som kallas "Power-Troubleshooter".

Den kan se ut så här:
Kod:
The system has resumed from sleep.

Sleep Time: ‎2015‎-‎04‎-‎10T23:42:04.736518100Z
Wake Time: ‎2015‎-‎04‎-‎11T06:26:17.792073900Z

Wake Source: Device -USB Root Hub

I det här fallet så väckte jag datorn genom att klicka på tangentbordet.
Borde ge dig något hum om vad som väcker datorn i alla fall.
Citera
2015-04-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Det var det första man gjorde när man skaffade en Dator att man stängde av Strömsparläget.Då slipper man eländet

Som att säga att man ska dra ur kabeln till TV:n istället för att trycka på standby. Det kanske är bättre, men det ena alternativet är bekvämare. Och som jag förklarade i texten så föredrar jag strömspararläget, så din kommentar tillför inget.

Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
I Event viewer så står det vad som väckte datorn.
Under Windows Logs -> System så finns det en source som kallas "Power-Troubleshooter".

Tack! Fick fram detta:
"Wake source: S4 Doze to Hibernation"

Gick sedan in i avancerade energialternativ och fann att datorn var inställd på att, efter exakt 360 minuter, gå över till viloläge. Varför datorn startar av detta förstår jag mig inte på. Men efter att ha stängt av denna funktion så borde problemet vara löst. Tack än en gång!
Citera
2015-04-12, 13:46
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apoptos
Som att säga att man ska dra ur kabeln till TV:n istället för att trycka på standby. Det kanske är bättre, men det ena alternativet är bekvämare. Och som jag förklarade i texten så föredrar jag strömspararläget, så din kommentar tillför inget.

Nej det var ju en dålig jämförelse med att dra ur kabeln, då verkar du ha noll koll.Lycka till nu med strömsparläget som Gud glömde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in