Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-04-12, 16:49
Medlem
Hulls avatar
Jag hade fryst ned kroppen med hjälp av antifrostmedel och därefter skurit med laser och efter det kopplat ihop allt nervtråd för nervtråd, blodkärl efter blodkärl med hjälp av fibrinogener. Givetvis med robotar och förprogrammerade scheman utifrån magnetkamerabilderna.

Det ger mig väldigt lång tid att genomföra operationen och jag kan förhoppningsvis tina upp kroppen igen när operationen anses vara färdig.

Det enda problemet är att jag inte vet hur jag skall frysa en kropp utan att skapa cellulära skador av frostkristaller, jag vet ju inget antifrostmedel som går att använda på ett säkert sätt. Men det kanske finns någon groda i arktis som jag kan extrahera sånt ifrån. Jag hörde att vissa fiskar i arktis har sånt i blodet.

Fortfarande är problemet att jag inte vet vilka nerver som är kopplade var, då varje organism förmodligen är unik i sin nervsammansättning i detaljnivå. Nervbanorna är ju bildade genom en form av atrofi genom livet. Det som inte används eller fungerar dör och det som får impulser förstärks och byggs på. Det är förmodligen så man måste göra efter en sådan operation också. Det kommer ta lång tid att återhämta nervfunktion på det sättet.
Citera
2015-04-12, 17:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Före 2017 tror jag det var.

Killen kommer nog hinna dö innan dess.... Tro hur många frivilliga som kommer anmäla sig?

Gissar det blir gott om folk att experimentera loss på och vad kan det leda till?

Blir det standardförfarande att svårt och obotligt sjuka ska förväntas ställa upp på att vara försökskaniner?

Bara lite tankar vad som kan hända i förlängningen......
Citera
2015-04-12, 17:51
Medlem
nousernameneededs avatar
Som sagt! finns egentligen inget som sätter stopp för hur långt man kan komma i biomedicinen!

Man har ju redan lyckats med många "oetiska" saker inom detta...

Byta ut alla möjliga olika organ i kroppen på folk! man kan göra människor som slutat växa längre, man kan få människor med ett dåligt hjärta få ett bra liv med hjälp av teknologin idag! Så varför skulle man inte lyckas med detta också?!

Så vitt jag ser det så är det bara moralen som kan sätta stopp för hur långt människan kan gå inom detta!

Med detta sagt tror jag inte på någon succé direkt!
Citera
2015-04-12, 18:03
Medlem
Marimus avatar
Först och främst så måste den donerade kroppen matcha i blodtyp och den donerade kroppen måste i sådana fall gå på en extrem dos av läkemedel för att förhindra bortstötning av ny vävnad.
Att koppla ihop alla blodkärl mellan kropparna är fullt möjliga.
Att koppla ihop nersystemen är omöjligt.
Det tar flera ÅR för en nerv som kopplas ihop med en annan nervände att få fram sin första signal och få muskler att fungera igen.

Killen kommer inte vakna.
Frågan är om det kommer att gå att kontrollera hans andning och kroppsliga funktioner under såpass lång tid.

Syrefinktionen upp till hjärnan kommer inte fungera.
Kroppen kommer att stöta ifrån den nya vävnaden, huvudet kommer att få svåra komplikationer från avstötandet av det nya blodet.

De kanske kan hålla båda delarna i ett slags livstillstånd, men han kommer bli hjärndöd inom de allra första minutrarna och kommer hållas nedsövd i flera år eller dö några dagar efter operationen.

Om han skulle väckas efter några år skulle han vara totalt hjärndöd.
Citera
2015-04-12, 18:05
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Först och främst så måste den donerade kroppen matcha i blodtyp och den donerade kroppen måste i sådana fall gå på en extrem dos av läkemedel för att förhindra bortstötning av ny vävnad.
Att koppla ihop alla blodkärl mellan kropparna är fullt möjliga.
Det tar flera ÅR för en nerv som kopplas ihop med en annan nervände att få fram sin första signal och få muskler att fungera igen.

Killen kommer inte vakna.
Frågan är om det kommer att gå att kontrollera hans andning och kroppsliga funktioner under såpass lång tid.

Syrefinktionen upp till hjärnan kommer inte fungera.
Kroppen kommer att stöta ifrån den nya vävnaden, huvudet kommer att få svåra komplikationer från avstötandet av det nya blodet.

De kanske kan hålla båda delarna i ett slags livstillstånd, men han kommer bli hjärndöd inom de allra första minutrarna och kommer hållas nedsövd i flera år eller dö några dagar efter operationen.

Om han skulle väckas efter några år skulle han vara totalt hjärndöd.

Tur att du vet bättre än detta läkarteam så de kan slippa göra denna totalt onödiga operation!

Du uttalar dig så självsäkert om detta att de kan lika gärna låta bli att göra denna operation.

Som sagt... det har gjorts många "omöjliga" operationer som folk sagt som nu är "vanliga" rutin ingrepp.
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-04-12 kl. 18:07.
Citera
2015-04-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu

Nej, nerver växer ihop förhållandevis snabbt, läkesträckan är ganska kort om amputationen sker kontrollerat.
Det mekaniska är lätt - att koppla ihop nerv med nerv, rutinoperation. Skalan här är däremot utan motstycke, och det mekaniska kan falla på just det, att man inte kan hålla ordning.

Sen vet vi inte om kroppens nerver lyder hans nerver - hur lång tid det skulle ta, om det överhuvudtaget gick, vet vi ingenting om.
Citera
2015-04-12, 19:48
Medlem
Flashshits avatar
Har alla redan glömt vad ryssarna höll på med för typ 50år sedan?

https://m.youtube.com/watch?v=rSrIkUXwsNk

https://m.youtube.com/watch?v=KDqh-r8TQgs
Senast redigerad av Flashshit 2015-04-12 kl. 19:53.
Citera
2015-04-12, 19:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Har alla redan glömt vad ryssarna höll på med för typ 50år sedan?

https://m.youtube.com/watch?v=rSrIkUXwsNk

https://m.youtube.com/watch?v=KDqh-r8TQgs

Nej, för det har redan tagits upp - och avfärdats som fejk - i denna tråd.
Citera
2015-04-12, 20:02
Medlem
different_trips avatar
Jag tror dock att detta kommer att fungera i framtiden, men det kommer vara teknologi inkopplat som gör det möjligt.

Tänk er en plattform man installerar på halsen i den döda kroppen, där har man redan räknat ut vilka nerver som går vart och likadant med blodkärlen. Man har en likadan plattform mot huvudet som man också förbereder "innan" och sen kopplar man bara ihop plattorna/diskarna och sen så får man hud att utvecklar runt detta så det blir permanent.

Ser det som ett mycket troligare scenario än att man skulle kunna lappa ihop allt under tiden man ska sätta ihop människan så att säga. Om nu inte alla kroppar har exakt samma nervbanor, vilket man nog inte har.
Citera
2015-04-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jag tror dock att detta kommer att fungera i framtiden, men det kommer vara teknologi inkopplat som gör det möjligt.

Tänk er en plattform man installerar på halsen i den döda kroppen, där har man redan räknat ut vilka nerver som går vart och likadant med blodkärlen. Man har en likadan plattform mot huvudet som man också förbereder "innan" och sen kopplar man bara ihop plattorna/diskarna och sen så får man hud att utvecklar runt detta så det blir permanent.

Ser det som ett mycket troligare scenario än att man skulle kunna lappa ihop allt under tiden man ska sätta ihop människan så att säga. Om nu inte alla kroppar har exakt samma nervbanor, vilket man nog inte har.
Det handlar om att få ihop ett ställe spinal kanalens översta avskurna del med det avskurna från huvudets /halsens sista del.. en nervbunt som en större rulle spagetti.
Citera
2015-04-12, 20:34
Medlem
Wahnsinns avatar
Exakt denna procedur utfördes faktiskt i filmen Body Parts. Nu var ju det visserligen inte på riktigt, men om det gick att göra på film 1991 så kan jag absolut tänka mig att det går att göra i verkligheten år 2017.
Citera
2015-04-12, 21:46
Medlem
8xxSeriess avatar
Kanske redan har frågats innan men; När är operationen planerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in