Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-11, 14:34
Medlem
watsups avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20609111.ab

Hittade ingen tråd om detta absurda ämne så vill starta en tråd för att höra ers åsikter och tankar.

En 30årig ryss vid namn valery Spiridnovod lider av en svår muskelsjukdom och kommer snart dö. Därför ska han låtas opereras av en italiensk läkare tillsammans med hans 150 man starka läkarteam. Man ska lyfta Valereys huvud och sätta på en annan kropp?

Är detta ens möjligt? Skulle ni välja att testa en liknande operation om ni var i hans sits? Hur kommer det gå?
Citera
2015-04-11, 14:55
Medlem
ManJuices avatar
Jag ser det här mer som ett forskningsprojekt där patienten agerar lite som en försöksperson, krasst uttryckt.

Mycket talar för att det inte kommer funka. Det är så många nerver som måste sitta på plats att det känns mer som science fiction. Givetvis kommer man lära sig en del även om patienten i värsta fall avlider.
Citera
2015-04-11, 16:01
Medlem
pungspark63s avatar
Med största sannolikhet kommer han inte att överleva operationen, om han mot alla odds skulle överleva den så är det nog knappt en promilles chans att han inte är förlamad från nacken och neråt.
Kemin i kroppen kommer att vara i obalans vilket kommer att göra att förmodligen blir helt körd i huvudet och kroppen kommer förmodligen försöka att stöta bort huvudet...en chans på en miljard att han överlever en vecka utan några större men.
Citera
2015-04-11, 16:13
Medlem
Nej, han ska genomgå en kroppstransplantation.. Han är hans huvud.

Och nej, det kommer knappast fungera - men kul med lite verklighetens Frankenstein.
Citera
2015-04-11, 16:18
Medlem
saraandersson222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watsup
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20609111.ab

Hittade ingen tråd om detta absurda ämne så vill starta en tråd för att höra ers åsikter och tankar.

En 30årig ryss vid namn valery Spiridnovod lider av en svår muskelsjukdom och kommer snart dö. Därför ska han låtas opereras av en italiensk läkare tillsammans med hans 150 man starka läkarteam. Man ska lyfta Valereys huvud och sätta på en annan kropp?

Är detta ens möjligt? Skulle ni välja att testa en liknande operation om ni var i hans sits? Hur kommer det gå?

De måste ju försörja hjärnan med blod syre och göra så att den nya kroppen inte dör av blodförlust eller av andra orsaker. Och sy ihop alla nerver, blodflöden och en massa andra saker.

Det går säkert att göra men nuvarande så tror jag att teknologin är allt för outvecklad
Citera
2015-04-11, 16:23
Medlem
Landsknechts avatar
Jag hade tagit chansen om jag var i hans sits, oavsett hur dåliga oddsen är. Han är trots allt en krympling, vilket antagligen t.o.m. får döden att framstå som ett lockande alternativ.
Citera
2015-04-11, 16:27
Medlem
Vad bisarrt. Det blir nog som sagt omöjligt att sammanfoga alla nerver, hjärnan ska kunna skicka ut signaler till den nya kroppen som styr viktiga kroppsfunktioner och rörelser.
Senast redigerad av glue 2015-04-11 kl. 16:39.
Citera
2015-04-11, 16:44
Medlem
hanklennarts avatar
nästan obehagligt om det skulle funka , men fränt

Men är det bara jag som reagerar på "Sedan kommer hans huvud skäras bort med en väldigt vass skalpell" och som sagt huvudtransplantation . texten känns lite på låtsas
Senast redigerad av hanklennart 2015-04-11 kl. 16:48.
Citera
2015-04-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanklennart
Men är det bara jag som reagerar på "Sedan kommer hans huvud skäras bort med en väldigt vass skalpell" och som sagt huvudtransplantation . texten känns lite på låtsas

Texten är från Aftonbladet, dessa texter ska kunna förstås av lågbegåvade och skrivs av lågbegåvade.
En organdonation så god som någon, för forskningens skull. Någon gång måste steget tas att på riktigt försöka transplantera komplicerade kroppsdelar, även om han definitivt kommer dö så lär vi oss alltid något.
Senast redigerad av lorddesh 2015-04-11 kl. 17:03.
Citera
2015-04-11, 17:00
Medlem
watsups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jo, det känns rätt mycket första april över det där, minst sagt...

Får hoppas att så inte är fallet men risken finns ju att det är bullshit. Återstår att se.
Citera
2015-04-11, 17:09
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Med största sannolikhet kommer han inte att överleva operationen, om han mot alla odds skulle överleva den så är det nog knappt en promilles chans att han inte är förlamad från nacken och neråt.
Kemin i kroppen kommer att vara i obalans vilket kommer att göra att förmodligen blir helt körd i huvudet och kroppen kommer förmodligen försöka att stöta bort huvudet...en chans på en miljard att han överlever en vecka utan några större men.

''Kemin i kroppen i obalans''
Vad är det för jävla new age mumbo jumbo?

Det jag inte förstår däremot är hur tusan dom ska kunna ge syre till hjärnan. Det längsta nån överlevt utan syre och utan hjärnskador är väl runt 17 minuter?

Tänk om han får en kropp med en 2 cm snopp? Skulle vara intressant.
Citera
2015-04-11, 17:16
Medlem
Kaptenkirks avatar
Har ett minne av att en ryss gjorde precis detta men på hundar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in