2005-10-06, 10:58
Medlem
Ninjakossans avatar
Hej, jag har en snabb och enkel fråga: Vad gör digitalkameran, rent tekniskt, med bilden om man ställer in den på att fota S/V? Är det någon skillnad på att fota färg och sedan desaturera bilden i Photoshop? Olika färger med samma temperatur flyter ju gärna ihop då, något som inte händer i alls samma utsträckning om man fotar analogt med en svartvit-film.
Vad rekomenderar ni? Själv fotar jag alltid i färg och desaturerar sedan bilderna vid behov, men tycker inte att det alltid ger helt korrekt resultat. Är dock noob och har mycket att lära.

Bilder
Citera
2005-10-06, 12:05
Medlem
skrikande_griss avatar
Fota i färg då resultatet blir bättre i photoshop än vad kameran ställer in. Om du dessutom i efterhand kommer på att "aha, den här bilden gör sig bättre i färg" så har du färginformationen kvar.

edit: Ändra inte till s/v med desaturate. Resultatet blir oftast bättre om du leker med "chanel mixer".
Citera
2005-10-06, 12:47
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrikande_gris
edit: Ändra inte till s/v med desaturate. Resultatet blir oftast bättre om du leker med "chanel mixer".
Instämmer! Channel mixer är det bästa av de enkla sätten att få en bra sv/v bild ur ett färgfoto. Jag brukar även bränna på med ganska hög kontrast samt även lägga på lite brus för att skapa stämning.
Citera
2005-10-06, 13:09
Medlem
Ninjakossans avatar
Tack så mycket för svaren! Hade inte en aning om just Chanel Mixer, brukar bara desaturera och sedan justera kontrast och ljus tills det känns bra. Still learnin'.
Citera
2005-10-06, 17:46
Medlem
Är inte .raw det bästa att utgå ifrån och då även om man vill ha S/V?
Citera
2005-10-06, 19:10
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarprättaren
Är inte .raw det bästa att utgå ifrån och då även om man vill ha S/V?
I RAW-format så maximerar du informationen du kan få ut av bilden, inklusive kamerainställningarna. Givetvis är bilden inte komprimerad, så detta är det bästa digitala negativ du kan få.
Citera
2005-10-06, 19:56
Medlem
Plt Comdrs avatar
Vill tacka både frågeställaren och de som svarat. Här fick jag info som jag inte ens visste att jag ville ha.

Ska genast testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in