2015-04-11, 23:11
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det står inget om Downs syndrom i den artikeln .. och skall man utgå från bilden så har han inte downs eftersom han på intet sätt har de drag som karaktäriserar människor med downs..

http://www.arbetarbladet.se/blaljus/har-nagon-sett-21-ariga-sirak
i artiklen säger dem han e dum
"Sirak är både förståndshandikappad och kan inte prata, därför behövde polisen hjälp att hitta honom."
kanske inte fatta flickan Knep tät?
Citera
2015-04-11, 23:12
Medlem
För att klargöra GM psykiska tillstånd. Båda citaten från TR dom.

Citat:
Av det rättspsykiatriska utlåtandet framgår att Sirak
Tekeste Tekle som en följd av den allvarliga psykiska störningen har haft en nedsatt
förmåga att inse gärningarnas innebörd och anpassa sitt handlande efter en sådan
insikt.
Tingsrätten gör bedömningen att Sirak Tekeste Tekle, trots att han inte
förstår det svenska språket, måste ha insett att han tvingade målsägande M till
samlag mot hennes vilja. Han har således varit medveten om det tvång som han
utsatt målsägande M för samt haft en förståelse för det sammanhang och den
omgivning i vilken gärningarna företagits. Sirak Tekeste Tekle har haft uppsåt till
de gärningar som omfattas av åtalet och han ska därför dömas för tre fall av våldtäkt
enligt vad åklagaren gjort gällande. Våldtäkterna är, redan på den grunden att de
begåtts på en sjukhusavdelning där både Sirak Tekeste Tekle och målsägande M
stått under vård, inte att anse som mindre grova.

Citat:
Sirak Tekeste Tekle har genomgått en rättspsykiatrisk undersökning i målet. Den
rättspsykiatriska undersökningen har utmynnat i följande slutsatser, nämligen:
att Sirak Tekeste Tekle har begått de misstänkta gärningarna under påverkan av en
allvarlig psykisk störning
,
att Sirak Tekeste Tekle lider av en allvarlig psykisk störning,
att Sirak Tekeste Tekle till följd av sitt psykiska tillstånd och personliga
förhållanden i övrigt har behov av psykiatrisk vård som är förenad med
frihetsberövande och annat tvång,
att det därmed finns medicinska förutsättningar att överlämna Sirak Tekeste Tekle
till rättspsykiatrisk vård enligt 31 kap. 3 § brottsbalken.

Man borde skriva lite mer utförligt här tycker jag. Varför finns ingen personalia?

Se mitt tidigare inlägg: (FB) Eritrean våldtog kvinna under tre dagar på Sundsvalls sjukhus

Senast redigerad av Skierfe 2015-04-11 kl. 23:19.
Citera
2015-04-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det står inget om Downs syndrom i den artikeln .. och skall man utgå från bilden så har han inte downs eftersom han på intet sätt har de drag som karaktäriserar människor med downs http://www.arbetarbladet.se/blaljus/har-nagon-sett-21-ariga-sirak

Du har rätt. Jag vet inte varifrån jag fick Downs. Enligt artikeln är han förståndshandikappad och kan inte tala. Jag vet inte på vilket sätt han är förståndshandikappad, eller om det stämmer att han är det. Jag kan inte dra några slutsatser av hans foto heller eftersom jag vet att alla som Downs syndrom inte ser likadana ut men jag kan hålla med dig om att han inte har det typiska utseendet för en person med Downs syndrom.

Vad jag undrar över hur det kommer sig att det inte framgår av domen att han är förståndshandikappad och hur kan han ha "hörts" i målet om han inte kan tala.
Citera
2015-04-11, 23:17
Medlem
Unizeros avatar
Usch vad hemskt.
Tänk er själva om ni ligger på sjukhus pga någon allvarlig sjukdom som cancer eller dylik och så blir man dessutom våldtagen.

Fy fan för Sverige anno 2015.
Citera
2015-04-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Du har rätt. Jag vet inte varifrån jag fick Downs. Enligt artikeln är han förståndshandikappad och kan inte tala. Jag vet inte på vilket sätt han är förståndshandikappad, eller om det stämmer att han är det. Jag kan inte dra några slutsatser av hans foto heller eftersom jag vet att alla som Downs syndrom inte ser likadana ut men jag kan hålla med dig om att han inte har det typiska utseendet för en person med Downs syndrom.

Vad jag undrar över hur det kommer sig att det inte framgår av domen att han är förståndshandikappad och hur kan han ha "hörts" i målet om han inte kan tala.

Fast i domen framgår det att han lider av en psykiskt störning, men det är en undermålig beskrivning. Underligt är även att han har hörts fast han verkar stum.
Citera
2015-04-11, 23:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Jag vet inte om jag skulle säga att "allvarlig psykisk störning" och förståndshandikappad är samma sak...jag tänker mig att förståndshandikappad är någon defekt som är medfödd eller inträffar senare genom externt trauma eller stroke eller något. ..."allvarlig psykisk störning låter som annan typ av diagnos..
...förhoppningsvis hade han tillgång till tolk som bemödade sig om att förstå hans inställning.
Citera
2015-04-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Usch vad hemskt.
Tänk er själva om ni ligger på sjukhus pga någon allvarlig sjukdom som cancer eller dylik och så blir man dessutom våldtagen.

Fy fan för Sverige anno 2015.

Var det inte en psykklinik?... Jag tyckte jag läste att både GM och BO är psykiskt störda.
Citera
2015-04-12, 00:07
Medlem
DRD4s avatar
Undrar vad denna stjärna lyckades med när han var försvunnen?

http://wighsnews.nu/wordpress/?p=22638
Citera
2015-04-12, 00:11
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Var det inte en psykklinik?... Jag tyckte jag läste att både GM och BO är psykiskt störda.

Att hon skulle vara nerdrogad skulle ju förklara att inte gjorde mer motstånd.
Citera
2015-04-12, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det står att han är förståndshandikappad och inte kan prata, förståndshandukappad behöver inte betyda Downs syndrom men hör till samma kategori av diagnoser som kan aktualisera LSS om han varit folkbokförd i Sverige.
"Förståndshandikappad" är inte ett begrepp som aktualiserar någonting. Det är ett förlegat och slarvigt begrepp som oftast syftar till personer med någon form av kognitiv svårighet, utvecklingsstörning eller funktionsnedsättning.
Insatserna enligt LSS och vilka som omfattas beskrivs i den här lagen och huruvida Sirak ingår i lagens personkrets är det såklart svårt för oss att uttala oss om utan adekvat underlag. Att en tidning kallar honom förståndshandikappad gör varken till eller från.
Citera
2015-04-12, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Att hon skulle vara nerdrogad skulle ju förklara att inte gjorde mer motstånd.

Jag tycker det borde ha framkommit i domen om både GM och BO var under påverkan av droger. Speciellt för BO:s del. Vad jag har läst så framkommer det inte. Dock kan man anta att båda två inte är riktigt klara i huvudet.
Citera
2015-04-12, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Jag tycker det borde ha framkommit i domen om både GM och BO var under påverkan av droger. Speciellt för BO:s del. Vad jag har läst så framkommer det inte. Dock kan man anta att båda två inte är riktigt klara i huvudet.

Var det inte en psykiatrisk klinik? Är han diagnosticerad till allvarlig psykisk störning så är det väl troligt han medicinerar och inte behandlas med KBT.

Uttrycket "allvarlig psykisk störning" indikerar väl antingen psykostillstånd eller markant brist i kognitiv förmåga, d.v.s. inte "klara i huvudet"
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-04-12 kl. 00:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in