Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Jag vet inte om jag skulle säga att "allvarlig psykisk störning" och förståndshandikappad är samma sak...jag tänker mig att förståndshandikappad är någon defekt som är medfödd eller inträffar senare genom externt trauma eller stroke eller något. ..."allvarlig psykisk störning låter som annan typ av diagnos..
...förhoppningsvis hade han tillgång till tolk som bemödade sig om att förstå hans inställning.
Nedsatt intellektuell förmåga räknas inte som en psykisk störning, vilket inte heller medborgarskap i Eritrea gör, även om den genomsnittliga intelligenskvoten där understiger kriterierna för utvecklingsstörning enligt ICD-10.
Hans inställning är rimligtvis att han kan göra vad han vill mot en person som inte har möjlighet att försvara sig. Offrets kognitiva förmågor har inte framgått, och jag tänker osökt på den onda apan i Family Guy som regelbundet dyker upp för att plåga Chris Griffin, vilket ingen annan tror på. Eller kanske trodde hon att övergreppen var någon form av obehaglig rutin som hon helt enkelt behövde uthärda. Hur i helvete kan detta hända vid upprepade tillfällen?