2015-04-11, 12:44
Medlem
Indoctuss avatar
Om vi fastställer att all kraft möts av en lika stor motkraft, samtidigt som ett föremål vars resultantkraft är 0 är i vila eller i kronologiskt betingad, konstant rörelse - krävs det alltså för ett objekt att byta fartriktning att dels att alla krafter som verkar på objektet neutraliseras, för att det sedan måste appliceras ytterligare en kraft för att objektet ska byta fartriktning. Frågan är då - Vart kommer denna ytterligare kraft ifrån? Uppenbart är att den kommer från en annan referensram då om den verkat i samma referensram som de tidigare nämnda krafterna så skulle objektet som orsakade accelerationen i den nya riktningen medryckas med en motkraft i samma riktning den nyss neutraliserat... Måste då denna mekaniska kraft uppstå från en källa som är icke-mekanisk - låt säga kemisk eller termisk?

Rätta mig gärna där, om, jag har fel!
Tack
Citera
2015-04-11, 12:55
Bannlyst
läst din text om och om igen

kan du istället bara göra det lite enklare

Du har en <---[]--->

ex en träbit som ligger stilla på ett bort, du undrar nu var en annan kraft kan flytta träbiten skulle komma ifrån?

Svårt att förstå din text
Citera
2015-04-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indoctus
Om vi fastställer att all kraft möts av en lika stor motkraft
Detta är korrekt, men jag tror att du missförstår. Motkraften verkar inte på samma objekt. Därför behöver vi inte ha resultanten 0 på ett objekt.

En bil som accelererar påverkas av en kraft från kontakten med vägen. Samtidigt påverkar bilen vägen i motsatt riktning (dvs vanligtvis bakåt) med en lika stor kraft. Nettokraften på bilen är inte noll, inte heller nettokraften på vägen (och därmed jordklotet), utan dessa krafter får såväl bilen som jordklotet att accelerera. Bilens acceleration är tydlig, jordklotets är det inte p.g.a. klotets tyngd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in