2005-10-06, 09:27
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag har fått något i ögat som gör att det gör väldigt ont varje gång jag stänger det... Har provat att blinka och gnugga ögat men det tåras bara... Skräpet måste ha hamnat långt bakom ögat... Några seriösa tips??
Citera
2005-10-06, 09:30
Medlem
Kan vara en vagel, i vilket fall du bara kan vänta tills den försvinner av sig själv.

Gnugga INTE. Kan skada hornhinnan.

Om du har nån granne med kontaktlinser, be att få låna lite saltlösning/ linsvätska att skölja med.
Citera
2005-10-06, 09:38
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag har fått något i ögat som gör att det gör väldigt ont varje gång jag stänger det... Har provat att blinka och gnugga ögat men det tåras bara... Skräpet måste ha hamnat långt bakom ögat... Några seriösa tips??
Det kan vara vagel, en infektion som sätter sig i lockens kant. Som med tiden gulnar och därefter spricker. Läs mer om vagel:
http://netdoktor.passagen.se/?lngItemID=3691

Låt ngn i din omgivning lysa och kika om där finns en gul liten filur, vagel är obekvämt och jobbigt att ha, ibland ansträngande.
Citera
2005-10-06, 09:43
Medlem
Katarsiss avatar
Skölj. Håll ögat öppet under rinnande vatten. Det är bekvämast med saltlösning, men det är inte farligt med kranvatten på något vis. Rör på ögat under sköljningen så att det spolas rent överallt.
Om det inte försvinner, bör du kontakta sjukvården eftersom en främmande kropp i ögat nöter på hornhinnan, och det är ju inte bra.

Och som Rufsa sade: Gnugga inte!
Citera
2005-10-06, 09:44
Medlem
requiem_s avatar
Om det inte är en vagel så kan det vara en liten bit skräp som fastnat precis under ögonlocket.
Det hände mig en gång att en ögonfrans fastnade under ögonlocket. då fick jag blund, ta tag i ögonlocket och lyfta upp det så att ögonfransen skulle komma längre ner. Jag lyckades få ut den till sist.
Kollat så det inte fastnat skit under ögonlocket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in