• 1
  • 2
2015-04-10, 21:58
Bannlyst
Svenskar kidnappade i Tanzania, ganska färskt så mer uppgifter kommer säkert strax!

Expressen:
Citat:
Tre svenskar är försvunna på resa i Tanzania.
Svensk polis har fått in en anmälan om kidnappning.
Även utrikesdepartementet är inkopplade på fallet.
– Vi fick uppgifter under kvällen om att de är saknade, säger Anna Ekberg vid UD:s presstjänst.

http://www.expressen.se/nyheter/tre-...de-i-tanzania/
Senast redigerad av apologi 2015-04-10 kl. 22:01.
Citera
2015-04-10, 22:10
Medlem
Univist länk:
http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/tre-svenskar-pa-resa-saknade-i-tanzania/

Kärlekskranka 40-talister månne? Gamla tanter som söker lyckan med "män" i 20-års åldern?
Citera
2015-04-10, 22:21
Medlem
fernebos avatar
Verkar som om det oftast handlar om vanlig kriminalitet när turister har förts bort i Tanzania, men islamister har också på senare år trappat upp verksamheten i form av bombdåd och liknande. Hittar dock inget om att turister har förts bort av såna grupper, vilket däremot har skett i flera andra länder i regionen.
Citera
2015-04-10, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Verkar som om det oftast handlar om vanlig kriminalitet när turister har förts bort i Tanzania, men islamister har också på senare år trappat upp verksamheten i form av bombdåd och liknande. Hittar dock inget om att turister har förts bort av såna grupper, vilket däremot har skett i flera andra länder i regionen.

Islam är väl inte jättestort i Tanzania. Jag tror att det rör sig om vanlig kriminalitet, folk vill ha pengar, lösensumma inom kort!
Citera
2015-04-10, 22:35
Medlem
Jag kan inte förstå varför folk fortsätter att åka till något av dessa bananland. Ibland får folk skylla sig själva då dom inte har någon som helst självbevarelsedrift.
Vad är det för fel på Spanien,kanarieholmarna,Portugal t.ex?

Resan är billligare,du löper ca 0,000001% chans att något typ kidnappning drabbar dig,och resan ör kortare. Varför då åka till elden ? Jag kan verkligen inte förstå detta. Är det någon ny form av extremsport kanske ?
Citera
2015-04-10, 22:45
Medlem
Bror.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Jag kan inte förstå varför folk fortsätter att åka till något av dessa bananland. Ibland får folk skylla sig själva då dom inte har någon som helst självbevarelsedrift.

Resan är billligare,du löper ca 0,000001% chans att något typ kidnappning drabbar dig,och resan ör kortare. Varför då åka till elden ? Jag kan verkligen inte förstå detta. Är det någon ny form av extremsport kanske ?

Du vet väl inte vad dem gjorde i landet ens. Kanske ville de se Kilimanjaro, elefanter och annan natur
Citera
2015-04-10, 22:51
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren

"Banaland"?
Här av vi en som inte är berest.
Spanien, Kanarieöarna och Portugal säger du. Men vad ger det en att resa dit år efter år? Ingenting!
Vidga dina vyer och återkom sen igen!

OnT: Vad gjorde de i Tanzania? Safari, bergsklättring, släktingar?
Någon som vet var i Sverige de kommer ifrån? Kanske rent utav vilka de är?

Alma Berlin
Citera
2015-04-10, 23:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Univist länk:
http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/tre-svenskar-pa-resa-saknade-i-tanzania/

Kärlekskranka 40-talister månne? Gamla tanter som söker lyckan med "män" i 20-års åldern?

Länken fungerade inte för mig..

Inte klart hur länge de skall ha varit borta.., likaså ingen som skall ha kommit med några krav.

Näää..., tror tillsvidare att "henpressen" i vanlig ordning önskar bara klick och försäljning.., alternativt några "nysvenskar" som rört sig norröver för att joina Al-shabaab för.."ja, ni vet vad".
Citera
2015-04-10, 23:24
Medlem
al-shabab kan man nog utesluta. Dels är dom små i Tanzania, dels skulle de antagligen inte kidnappa människor utan istället döda. (baserat på attentaten i Kenya)

Vanliga lokalt kriminella som kidnappar/rånar vita turister gissar jag på.
Citera
2015-04-10, 23:52
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Islam är väl inte jättestort i Tanzania. Jag tror att det rör sig om vanlig kriminalitet, folk vill ha pengar, lösensumma inom kort!

De är ungefär en tredjedel vardera kristna, muslimer och övrigt (en hel del lokala religioner). De är inte jämt fördelade, utan muslimer är vanligare vid kusten. På Zanzibar är så gott som alla muslimer. Inåt land är det fler kristna.

Förutom lite bråk kring ett val på 90-talet kommer olika religiösa grupper bra överens, och tanzanierna är exemplariskt toleranta.

Jag tycker också att det låter som vanlig kriminalitet, då alltså ISLAMISM inte är så stort i Tanzania.
Citera
2015-04-10, 23:52
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SNOHV
al-shabab kan man nog utesluta. Dels är dom små i Tanzania, dels skulle de antagligen inte kidnappa människor utan istället döda. (baserat på attentaten i Kenya)

Vanliga lokalt kriminella som kidnappar/rånar vita turister gissar jag på.
Al-shabab har kidnappat folk efter kusten förut, så var de på sydkusten av Zanzibar alternativt Tanzanias östkust så är det möjligt. Är det en kidnappning under safarin är det nog vanliga skurkar och de borde gripas fort, Tanzania inser värdet av turismen så lokalbefolkningen brukar hjälpa till att fånga kriminella.
Citera
2015-04-11, 00:02
Medlem
fernebos avatar
Man ska ju komma ihåg att "försvunna på resa" inte nödvändigtvis betyder att de verkligen är försvunna eller bortförda. Det är inte helt ovanligt att folk på resa glömmer att höra av sig, anhöriga får inte tag på dem och sen dras maskineriet igång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in