Citat:
Ursprungligen postat av
Kokoluring
Är det inte med Husserl som med de flesta andra tungviktarna? Deras Magnum Opus var mer till för att impa på andra tungviktare, och inte sprida något slags budskap till ens en beläst elit? Skrev inte Husserl något i stil med en Prolegomena?
Har själv bara läst Sein und Zeit(som märkligt nog var en bestseller då den kom) i det här sammanhanget, Heidegger nosar ju en hel del på det Fenomenologiska där, inte helt lättsmält heller, men jag fick en rätt bra ungefärlig bild. Heidegger var ju lärjunge till sin Judiske Professor. Kan tänka mig att det kan vara en väg in.
Nja, jag vet inte riktigt, jag tror att Husserl är en annan kopp te än Heidegger... Här är mina fem cent om det hela, kortfattat och mot bakgrund av att jag inte är intresserad av Husserl. Husserl började som matematiker med en avhandling 1883 Beiträge zur Variationsrechnung. Han studerade bl. a. hos Karl Weierstrass, en berömd matematiker som gjorde stora insatser med att klargöra analysens grunder.
Husserl är noggrann och pedantisk och lämnar inga begrepp outredda, hans avsikt är att börja från grunden (som Greger i Nile City alltså...) med den filosofiska ansatsen. Logiska undersökningar i tre band är hans första seriösa filosofiska verk. Läs några avsnitt i den och man ser att det är analytisk filosofi i ordets bästa tyska bemärkelse. Men enligt min mening också svårläst som tysk filosofi gärna blir. Sen ballar det ur i Ideér, han uppföljning till de logiska undersökningarna. Heidegger däremot är ju rena dumheter från början till slut.