2015-04-10, 01:15
Medlem
Bertil85s avatar
Hej

Har någon utav er recept på mimosasallad; legymsalld med mera?

En billig variant är keso och apelsin men jag vill läsa om era recept.

Förr i tiden åt vi (min familj) alltid mimosasallad/legymsallad vid jul men sedan jag har blivit vegetarian så har jag köpt sådana sallader istället för den klassiska räksalladen.

Kom gärna med förslag/recept.

Mvh Beril85
Senast redigerad av Bertil85 2015-04-10 kl. 01:54.
Citera
2015-04-10, 13:23
Medlem
fnitters avatar
Ha majonnäs och gräddfil som grund till dessa röror, typ 65/35 av respektive.
Sedan tillsätter du de grönsaker som du tycker legymsalladen ska innehålla. Kokta morötter, ärtor, gurka. Har ingen aning om vad den innehåller riktigt.
Citera
2015-04-10, 19:03
Medlem
Bertil85s avatar
Nej okej. Hemlagad majonäs då? Gräddfil inte creme fraiche?
Citera
2015-04-11, 18:33
Medlem
jajahars avatar
Kolla recept på nätet, finns en hel del. Gräddfil eller grädde beror på vilken sallad det gäller. Grädde + majonäs till mimosan och gräddfil + majonäs till legymsalladen. Jag brukar köra frukt från burk och kanske med ett färskt inslag.
Citera
2015-04-11, 18:36
Medlem
Mimosasallad är för jävla gott. Tyvärr bara jag som gillar det av alla jag känner Brukar köpa den i den lilla plastbyttan men man kanske skulle kunna testa själv. Det lär väl inte vara så svårt? Ta önskade frukter, själv gillar jag persika och ananas men man kan väl ha mandariner, äpplen, päron osv om man vill med. Sen är det väl bara att köra ner önskad mängd kräm, typ creme fraiche, grädde eller liknande? Tror dock majonnäs blir godast, en lite dyrare och sötare variant.
Citera
2015-04-12, 02:00
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Kolla recept på nätet, finns en hel del. Gräddfil eller grädde beror på vilken sallad det gäller. Grädde + majonäs till mimosan och gräddfil + majonäs till legymsalladen. Jag brukar köra frukt från burk och kanske med ett färskt inslag.

Ja grädde ska det vara. Det blir gott.

Citat:
Ursprungligen postat av balsameradleopard
Mimosasallad är för jävla gott. Tyvärr bara jag som gillar det av alla jag känner Brukar köpa den i den lilla plastbyttan men man kanske skulle kunna testa själv. Det lär väl inte vara så svårt? Ta önskade frukter, själv gillar jag persika och ananas men man kan väl ha mandariner, äpplen, päron osv om man vill med. Sen är det väl bara att köra ner önskad mängd kräm, typ creme fraiche, grädde eller liknande? Tror dock majonnäs blir godast, en lite dyrare och sötare variant.

Tack för tipsen.
Citera
2015-04-12, 18:46
Medlem
jajahars avatar
Gillar man dessa sallader så är det en bra idé att göra själv, blir mycket billigare
Citera
2015-04-12, 22:05
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Gillar man dessa sallader så är det en bra idé att göra själv, blir mycket billigare

Vispar du grädden något?
Citera
2015-04-13, 06:18
Medlem
MeanMEs avatar
Till mimosa och legym brukar jag hårdvispa grädde om man vill ha den lite lättare.
Men det funkar bäst till kallskuret, grädden "smälter" på varm mat ganska fort.

Till varm mat blir det majonnäs som bas.
Citera
2015-04-14, 00:17
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vispar du grädden något?

Ja, jag hårdvispar också grädden. Mimosasallad passar (enligt mitt tycke)bäst till kallskuret och då är det ingen risk att grädden smälter.
Citera
2015-04-16, 16:52
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ja, jag hårdvispar också grädden. Mimosasallad passar (enligt mitt tycke)bäst till kallskuret och då är det ingen risk att grädden smälter.

Hårdvispat. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in