2015-04-10, 00:59
Medlem
Tjena!

Har sålt min första fond nu via handelsbanken, har ingen aning om vad jag behöver göra nu i form av skattning och så vidare. Vad bör jag notera och göra, är helt lost faktiskt?
Citera
2015-04-10, 01:18
Medlem
consultezs avatar
Vilken typ av konto ägde du fonden i? Var det en kapitalförsäkring behöver du inte tänka på det alls. Var det däremot i ett vanligt aktie-/fondkonto så kan du bara avvakta tills deklarationen nästa år. Där kommer uppgifterna från din bank att finnas och du behöver bara kontrollera så att de stämmer eller i annat fall ändra på de.
Citera
2015-04-10, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av consultez
Vilken typ av konto ägde du fonden i? Var det en kapitalförsäkring behöver du inte tänka på det alls. Var det däremot i ett vanligt aktie-/fondkonto så kan du bara avvakta tills deklarationen nästa år. Där kommer uppgifterna från din bank att finnas och du behöver bara kontrollera så att de stämmer eller i annat fall ändra på de.
Jag har ingen aning, det var den fonden som mina föräldrar sparade i innan jag blev myndig. Har du någon aning vad det kan vara?
Citera
2015-04-10, 02:38
Medlem
Bbobis avatar
Du behöver inte göra ett skit.

Banken meddelar skatteverket och det kommer med på nästa års deklaration. 30% av vinsten skattas. Förmodar att det är på vanligt aktie&fond-konto.

Är du så stor att du kan ta ut pengarna kan du väl även kolla vad det är du har.
Citera
2015-04-10, 06:10
Medlem
klinger75s avatar
du kommer få betala vinstskatt om fondernas värde har ökat , spendera inte alla pengarna direkt utan håll på ca 20 % i ett år så har du till evuntella skatter.
Citera
2015-04-10, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillgoalie
Jag har ingen aning, det var den fonden som mina föräldrar sparade i innan jag blev myndig. Har du någon aning vad det kan vara?

Hur kan du ha sålt en fond utan att veta var den befinn sig?
Citera
2015-04-10, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
du kommer få betala vinstskatt om fondernas värde har ökat , spendera inte alla pengarna direkt utan håll på ca 20 % i ett år så har du till evuntella skatter.
Okej tack! Jag ska inte direkt använda pengarna men är bara nojjig för att den ska minska i värde eftersom den gått upp en del. Det var därför jag tog ut pengarna men vet inte om det var ett smart drag då den fortfarande kanske går upp.
Citera
2015-04-10, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskbak
Hur kan du ha sålt en fond utan att veta var den befinn sig?
Är ju ny inom privatekonomi så har ingen koll på nånting tyvärr.
Citera
2015-04-12, 09:28
Medlem
consultezs avatar
Citat:
?

Ja det är väldigt märkligt att du ens klarar av att lägga en säljorder utan att veta vilken typ av konto du har. Det står klart och tydligt i din depå eller vad du nu använder. Det är också omöjligt att hjälpa dig med något om du inte ens kan ta reda på detta.
Citera
2015-04-12, 13:01
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
?

Nu är det ju inte så farligt i det här fallet men det är väl själva grejen att man ska ta reda på vad som gäller innan man köper/säljer något. Annat är idiotiskt.

Här i privatekonomi-delen av flashback så får man snabbt reda på att man inte tänkt sig för av dom andra medlemmarna.
Citera
2015-04-12, 22:52
Medlem
Citat:
Investeringssparkonto har inte funnits så länge så jag kan med 99,9 % säkerhet säga att det är en vanlig depå som du haft fonden i. Du kommer att behöva betala skatt på den vinst som du har gjort. Därför är det lämpligt att du lägger undan 20% av pengarna så att du kan betala skatten nästa vår.

Deklarationen kommer att vara förtryckt så det är inget krångel förutom att du ska punga ut med skatt om ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in