• 2
  • 3
2015-04-11, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du har ingen aning om vad du pratar om. Alla bussbolag har tydliga regler och policies för hur busstrafiken skall bedrivas och hur busschaufförerna skall uppträda. Avvikelser från dessa regler och policies skall alltid rapporteras eftersom det innebär ett avtalsbrott gentemot beställaren som ofta är en kommun. Några exempel...

http://24kalmar.se/2015/03/29/bussen...n-hallplatsen/

http://www.barometern.se/kalmar/buss...-stannar-inte/

Vi citerar från ovanstående...

Viktor Lovén, informatör på KLT, är förvånad över uppgifterna.
– Jag har varit i kontakt med det bussbolag som kör den turen, de känner inte igen sig i uppgifterna. Självklart kan det hända misstag, men inte mer än vid mycket sällsynta tillfällen. Det allra bästa är att den som inte blir avsläppt vid rätt hållplats tar kontakt med oss direkt så vi kan gå vidare med den chaufför det gäller, säger Viktor Lovén.

Det kan även bli så illa att chaufförer som upprepade gånger ignorerar tydliga policies och anvisningar hamnar inför AD och får sparken...

https://lagen.nu/dom/ad/1994:99

Ett av ovanstående chaufförs meriter var bland annat att inte ha släppt av en flicka på rätt hållplats.

Generellt ser man från bussbolagens sida mycket allvarligt på att resenärer släpps av på fel hållplats, speciellt när det gäller barn och gamla människor som rör sig dåligt.

Du verkar dessutom vara så korkad så att du tror att alla landsortsbussar går var femte minut och att nästa hållplats ligger endast 150 meter bort.

Nu är det ju en enorm skillnad på att missa någon enstaka gång och missa upprepande gånger pga slarv och/eller snack i telefon. Jag är övertygad om att den bäste kan missa även vid full koncentration. En gång när min vän körde var exempelvis lampan i instrumentpanelen som visar att någon tryckt stopp trasig, så hon fick försöka komma ihåg när hon hört någon plinga med ljudsignalen... Som tur är var det här i stadstrafik med täta stopp.

Självklart är det värre ute på landet. Där är förarna säkert också mer flexibla med att stanna utanför hållplatserna, så länge det inte är längs en större väg.

Det går inte att förvänta sig att det inte görs några misstag alls så länge människor är inblandade.
Citera
2015-04-11, 17:26
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

Det går inte att förvänta sig att det inte görs några misstag alls så länge människor är inblandade.

Jag har heller aldrig påstått att man inte får göra misstag. Vi återvänder till startinlägget...

Citat:
Ursprungligen postat av Pingvinkokos
Idag i stadstrafiken i Lund så missade bussföraren att stanna vid hållplats trots att jag plingat i god tid. Jag gick fram för att säga till. Föraren satt och höll mobilen tryckt till örat sa bara avfärdande: ja ja , då får du gå av på nästa.(!?)
Bör jag skicka ett klagomail ? Är det vanligt med så dåligt beteende bland chaufförer i Lund?

Det startinlägget har jag svarat på och jag dessutom lagt upp några länkar som visar att bussbolag rent generellt jobbar hårt med den här typen av frågor.
Citera
2015-04-11, 17:48
Medlem
Citat:
Du har ingen aning om vad du pratar om. Alla bussbolag har tydliga regler och policies för hur busstrafiken skall bedrivas och hur busschaufförerna skall uppträda. Avvikelser från dessa regler och policies skall alltid rapporteras eftersom det innebär ett avtalsbrott gentemot beställaren som ofta är en kommun. Några exempel...

http://24kalmar.se/2015/03/29/bussen...n-hallplatsen/

http://www.barometern.se/kalmar/buss...-stannar-inte/

Vi citerar från ovanstående...

Viktor Lovén, informatör på KLT, är förvånad över uppgifterna.
– Jag har varit i kontakt med det bussbolag som kör den turen, de känner inte igen sig i uppgifterna. Självklart kan det hända misstag, men inte mer än vid mycket sällsynta tillfällen. Det allra bästa är att den som inte blir avsläppt vid rätt hållplats tar kontakt med oss direkt så vi kan gå vidare med den chaufför det gäller, säger Viktor Lovén.

Det kan även bli så illa att chaufförer som upprepade gånger ignorerar tydliga policies och anvisningar hamnar inför AD och får sparken...

https://lagen.nu/dom/ad/1994:99

Ett av ovanstående chaufförs meriter var bland annat att inte ha släppt av en flicka på rätt hållplats.

Generellt ser man från bussbolagens sida mycket allvarligt på att resenärer släpps av på fel hållplats, speciellt när det gäller barn och gamla människor som rör sig dåligt.

Du, jag TROR nog att jag vet ganska bra vad jag snackar om med tanke på att jag kört buss i 12 år.

Sen att du inte kan förstå vanlig text är inte mitt problem.

Jag har aldrig sagt någonting om att det inte får, eller ska, rapporteras. Rapportera hur mycket ni vill. Vad jag säger är att ingen kommer få sparken för att man missat en hållplats. Händer det däremot upprepade gånger av samma chaufför, ELLER på grund av t.ex prat i mobiltelefon som inte är tillåtet, är det så klart värre och kan leda till följder.

Citat:
Du verkar dessutom vara så korkad så att du tror att alla landsortsbussar går var femte minut och att nästa hållplats ligger endast 150 meter bort.

Du menar, att jag är korkad för att jag inte förstod att busshållplatsen låg långt bort i ditt hypotetiska exempel? Ok. Det är klart den kan göra det, men hade du hellre släppt av en äldre person med rollator mitt i vägen då, istället för vid en hållplats där hon har möjlighet att säkert ta sig tillbaka med buss istället? Jo, det låter ju jävligt säkert och bra hörru. Då kan jag upplysa dig om att bussbolagens försäkringar inte ens gäller mellan hållplatser. Det vill säga, ramlar hon och bryter benet är du personligt ansvarig för det. Men det visste du väl inte heller.

Så vad anser du att föraren bör göra OM eller NÄR man missat en hållplats? För sånt händer faktiskt, vare sig du vill det eller inte. Man har väldigt mycket att hålla uppmärksamhet på när man är ute i trafik 9 timmar/dagen med en buss som väger 15 ton lastad med upp till 75 pers. Bilister kör som idioter och ungar skriker. Kom och påstå att du aldrig skulle missa ett pling själv?
Vad hade du gjort då? Släppt av Agda 87 mitt på gatan? Det kan jag säga kommer ge dig mycket mer problem än om du ser till att honom kommer av säkert på nästa hållplats.

Var det något mer du ville?
Senast redigerad av Lammern78 2015-04-11 kl. 17:56.
Citera
2015-04-11, 18:01
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Jag har aldrig sagt någonting om att det inte får, eller ska, rapporteras. Rapportera hur mycket ni vill. Vad jag säger är att ingen kommer få sparken för att man missat en hållplats. Händer det däremot upprepade gånger av samma chaufför, ELLER på grund av t.ex prat i mobiltelefon som inte är tillåtet, är det så klart värre och kan leda till följder.

Läs igenom inläggen i tråden och berätta sedan i vilket inlägg jag har nämnt något om att chaufförer borde få sparken.

Hur var det nu med läsförståelsen?
Citera
2015-04-11, 18:07
Medlem
Citat:
Läs igenom inläggen i tråden och berätta sedan i vilket inlägg jag har nämnt något om att chaufförer borde få sparken.

Hur var det nu med läsförståelsen?

Ja, precis hur var det med den? När har jag påstått att du sagt det? Jag förtydligar att det är vad JAG säger!
Citera
2015-04-11, 18:21
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ja, precis hur var det med den? När har jag påstått att du sagt det? Jag förtydligar att det är vad JAG säger!

Det är heller ingen som kommer att få löneförhöjning, 7 veckors extra semester, gratis lunch eller direktionsbil.

Vill du att vi fortsätter att diskutera vad som inte händer en busschaufför som eventuellt missar något?

Läs startinlägget, läs mina svarsinlägg med dom länkar som jag bifogat så inser du att den här typen av frågor behandlas seriöst av dom ansvariga på bussbolagen.

Det är det som tråden handlar om. Tråden handlar inte om ifall någon borde få sparken.
Citera
2015-04-11, 18:48
Medlem
Citat:
Det är heller ingen som kommer att få löneförhöjning, 7 veckors extra semester, gratis lunch eller direktionsbil.

Vill du att vi fortsätter att diskutera vad som inte händer en busschaufför som eventuellt missar något?

Läs startinlägget, läs mina svarsinlägg med dom länkar som jag bifogat så inser du att den här typen av frågor behandlas seriöst av dom ansvariga på bussbolagen.

Det är det som tråden handlar om. Tråden handlar inte om ifall någon borde få sparken.

Och som sagt, anmäl hur mycket ni orkar. Men ingenting kommer att hända.

Föraren blir på sin höjd inkallad och tillfrågad varför han missade hållplatsen. Hans svar skulle då t.ex kunna bli att han missade den. Han kommer då bli tillsagd att det får han inte göra.
Snipp snapp snut så var sagan slut.

Det är därför talespersonen ger rådet om att höra av sig direkt, då kan dom t.ex skicka ut en bil som skjutsar personen dit den ska, speciellt om det är ett barn eller en gammal person.

Anledningen till att dessa herrar i intervjuerna ger sken av att man tar det mycket allvarligt är bara för att det kommit ut i media.

Men visst, eftersom man inte får kommentera någonting annat än Ja eller Nej på TS frågeställning så instämmer jag med Ja, det bör rapporteras.
Senast redigerad av Lammern78 2015-04-11 kl. 18:51.
Citera
2015-04-11, 19:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Anledningen till att dessa herrar i intervjuerna ger sken av att man tar det mycket allvarligt är bara för att det kommit ut i media.

Men visst, eftersom man inte får kommentera någonting annat än Ja eller Nej på TS frågeställning så instämmer jag med Ja, det bör rapporteras.

Utmärkt, du ser vad lätt det är om man håller sig till topic.

Nej, att det kommit ut i media är inte enda anledningen till att bussbolagens ansvariga tar det allvarligt. Däremot bidrar den mediala bevakningen till att bussbolagens vilja att följa sina egna regler och policies ökar.

I slutändan så har det också med avtalsvillkoren mot beställaren att göra. Varje kommun som beställer transporttjänster på entrepenad (många kommuner har inget eget bussbolag) kommer att granskas av media. Det handlar med andra ord om "katten på råttan, råttan på repet".

Det betyder att i slutändan så riskerar bussbolag med många anmärkningar att inte få sina kontrakt med kommunen förnyade.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in