• 1
  • 2
2015-04-09, 23:23
Medlem
Pingvinkokoss avatar
Idag i stadstrafiken i Lund så missade bussföraren att stanna vid hållplats trots att jag plingat i god tid. Jag gick fram för att säga till. Föraren satt och höll mobilen tryckt till örat sa bara avfärdande: ja ja , då får du gå av på nästa.(!?)
Bör jag skicka ett klagomail ? Är det vanligt med så dåligt beteende bland chaufförer i Lund?
Senast redigerad av Pingvinkokos 2015-04-09 kl. 23:25.
Citera
2015-04-09, 23:44
Medlem
Varför i hela världen skulle det här vara något unikt för chaufförer i en stad?

Självklart ska du anmäla personens beteende för telefon får de bara prata i om de pratar med ledningscentralen, vilket inte är så ofta. Visst är det naturligt för den mänskliga faktorn att någon gång missa en hållplats, och chaufförerna får faktiskt inte släppa av folk utanför hållplatserna, så att du fick gå av på nästa är inget att klaga över, men däremot ska du naturligtvis klaga över att föraren betedde sig arrogant (självklart ska man be om ursäkt om man missat) och pratade i telefon, troligen privat samtal.

Förarna har oftast namnskyltar och bussarna har unika id-nummer (inte regskylten utan ett fyrsiffrigt nummer som står tryckt på lite olika ställen på bussen). Har du denna info skickar Skånetrafiken troligen gärna vidare klagomål till entreprenören (i Lund Nettbuss om du vill klaga direkt till arbetsgivaren).
Citera
2015-04-10, 00:02
Medlem
Varför i helvete har inte bussar blåtand handsfree som standard?! Bussförare om någon har behov att kunna prata med ledningscentral. Kan inte vara av kostnads skäl. De skulle t.o.m spara pengar om bussförarna inte behöver stanna när de behöver ringa ledningscentral om trafik m.m. T.o.m min billiga bil har blåtand handsfree inkluderad i komfortpaket som jag knappt använder då tycker jag blåtand borde vara standardutrustning på såna bussar!
Citera
2015-04-10, 00:20
När det händer mig skriker jag stanna bussen, han hörde nog inte men bättre att skrika högt, kanske någon annan skulle av, så skrika är bättre än att bara prata med han... All använding av mobil telefoner när man kör är förbujdet...
Citera
2015-04-10, 00:23
Medlem
Pingvinkokoss avatar
Carma: har de inte handsfree? Tog för givet att det var en privat mobil, det var mest att sitta och hålla mobilen som jag tyckte verkade vara trafikfarligt.
Grillo: Jag tänkte absolut inte skicka ett klagomål på att han missade hållplatsen eller var bortviftande,det är skitsaker i sig. Det var som sagt mest att prata och hålla i mobil under en längre stund i stadstrafik , ville höra om andra tyckte det var lämpligt eller onödigt att skicka ett klagomål om det.
Golf1234:jag såg inte hållplatsen själv och ingen ide att skrika när bussen redan hunnit passera.Gick fram för att få någon form av hjälp, jag hittar inte i området och det var i utkanten av stan. Som tur var visade det sig inte vara så långt till nästa hållplats
Senast redigerad av Pingvinkokos 2015-04-10 kl. 00:27.
Citera
2015-04-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvinkokos
Carma: har de inte handsfree? Tog för givet att det var en privat mobil, det var mest att sitta och hålla mobilen som jag tyckte verkade vara trafikfarligt.
Grillo: Jag tänkte absolut inte skicka ett klagomål på att han missade hållplatsen eller var bortviftande,det är skitsaker i sig. Det var som sagt mest att prata och hålla i mobil under en längre stund i stadstrafik , ville höra om andra tyckte det var lämpligt eller onödigt att skicka ett klagomål om det.

På vilket sätt skulle det vara speciellt trafikfarligt att hålla i en mobiltelefon? I vanliga fall när man kör buss gör man det ändå med en hand och andra armen på bordet.
Nej, det är naturligtvis själva samtalet i sig som är distraherande för uppmärksamheten.
Citera
2015-04-10, 00:29
Bannlyst
Var det privatsamtal eller jobbrelaterat? Skicka in en klagan så förlorar han jobbet om du vill..
Citera
2015-04-10, 00:31
Medlem
Pingvinkokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
På vilket sätt skulle det vara speciellt trafikfarligt att hålla i en mobiltelefon? I vanliga fall när man kör buss gör man det ändå med en hand och andra armen på bordet.
Nej, det är naturligtvis själva samtalet i sig som är distraherande för uppmärksamheten.
Jag vet inte, har inte bil och när jag kör gör jag exakt som jag lärde mig på trafikskolan, dvs händerna på kl 10 och 2 osv Men ja, han kan säkert ha missat pga samtalet.
Citera
2015-04-10, 01:35
Medlem
Bör du skicka ett klagomål?
Javisst det skall du göra, omedelbart, och ange klockslaget och detaljer så de vet vem är involverad.
Annars borde du pissa på busschaffören eller spotta på han, det önskade göra vid flera tillfälle, men jag aldrig vågar, det enda jag sa i sådant situation är: Du bör tänka på resenärer och stannar på rätt plats
Citera
2015-04-10, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldprincess
Bör du skicka ett klagomål?
Javisst det skall du göra, omedelbart, och ange klockslaget och detaljer så de vet vem är involverad.
Annars borde du pissa på busschaffören eller spotta på han, det önskade göra vid flera tillfälle, men jag aldrig vågar, det enda jag sa i sådant situation är: Du bör tänka på resenärer och stannar på rätt plats

Du är en jävla idiot och borde dö

Jag antar att du aldrig nånsin i ditt liv gjort ett enda misstag? För om du gjort det förtjänar du att pissas på eller spottas på.

Att du sedan är feg är ditt eget problem. Att du inte kan svenska är inte till din fördel heller.

Jag försvarar inte att föraren pratade i mobil, för det är inte tillåtet. Men jag antar fortfarande att du själv är 100% felfri?
Citera
2015-04-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvinkokos
Jag vet inte, har inte bil och när jag kör gör jag exakt som jag lärde mig på trafikskolan, dvs händerna på kl 10 och 2 osv Men ja, han kan säkert ha missat pga samtalet.

Haha okej, låter bra
Citera
2015-04-10, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varför i helvete har inte bussar blåtand handsfree som standard?! Bussförare om någon har behov att kunna prata med ledningscentral. Kan inte vara av kostnads skäl. De skulle t.o.m spara pengar om bussförarna inte behöver stanna när de behöver ringa ledningscentral om trafik m.m. T.o.m min billiga bil har blåtand handsfree inkluderad i komfortpaket som jag knappt använder då tycker jag blåtand borde vara standardutrustning på såna bussar!

Antagligen eftersom det anses som onödig lyxutrustning antar jag. De flesta bussar har en inbyggd intratelefon som går till trafikledningen, men ibland (rätt ofta när min vän körde buss i Lund innan Nettbuss tog över) fungerar inte dessa och då är man tvungen att använda sin privata mobil.

Pratar inte föraren svenska i mobilen kan man nog dra slutsatsen att föraren inte pratar med trafikledningen, och vägrar föraren då lägga på, speciellt om körningen känns osäker, tycker jag gott det kan vara motiverat med ett klagomål. Och ska ni klaga är det som sagt meningslöst att berätta vilken linje ni åkte ungefär vilken tid, utan ni måste kolla vilket bussnummer det var. Då kan de se direkt i systemet vem som körde den bussen just då.

Självklart får ingen sparken på en gång av något sådant här, men en ordentlig avsnoppning och/eller en varning kan man gott förtjäna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in