Citat:
Ursprungligen postat av
Carma
Varför i helvete har inte bussar blåtand handsfree som standard?! Bussförare om någon har behov att kunna prata med ledningscentral. Kan inte vara av kostnads skäl. De skulle t.o.m spara pengar om bussförarna inte behöver stanna när de behöver ringa ledningscentral om trafik m.m. T.o.m min billiga bil har blåtand handsfree inkluderad i komfortpaket som jag knappt använder då tycker jag blåtand borde vara standardutrustning på såna bussar!
Antagligen eftersom det anses som onödig lyxutrustning antar jag. De flesta bussar har en inbyggd intratelefon som går till trafikledningen, men ibland (rätt ofta när min vän körde buss i Lund innan Nettbuss tog över) fungerar inte dessa och då är man tvungen att använda sin privata mobil.
Pratar inte föraren svenska i mobilen kan man nog dra slutsatsen att föraren inte pratar med trafikledningen, och vägrar föraren då lägga på, speciellt om körningen känns osäker, tycker jag gott det kan vara motiverat med ett klagomål. Och ska ni klaga är det som sagt meningslöst att berätta vilken linje ni åkte ungefär vilken tid, utan ni måste kolla vilket bussnummer det var. Då kan de se direkt i systemet vem som körde den bussen just då.
Självklart får ingen sparken på en gång av något sådant här, men en ordentlig avsnoppning och/eller en varning kan man gott förtjäna.