• 1
  • 2
2015-04-09, 18:30
Medlem
IIMorbiids avatar
Tjena, har länge velat sluta röka men ej lyckats. Senaste veckan har jag tänkt på det extra mycket, vill gärna börja träna och jag har börjat må lite dåligt över hur mycket jag förstör mina lungor, är ganska rädd om min kropp (så röker jag..dubbelmoral?) anyway, blev bjuden på en snus häromdagen och insåg att istället för att bara tvärt sluta röka kanske jag kan börja snusa istället, och sedan börja med tobaksfri snus eller vad som helst, ett steg i taget iallafall, vill sluta röka det är the main thing.

Så köpte en dosa innan idag, och jag har nu min första prilla i, haft den i ca 40 minuter och känner redan att jag vill ta ut den och stoppa in en ny, så min fråga är, hur ofta byter ni? Är det överdrivet mycket om jag tar ut min snus och stoppar in en ny en gång vart 40e minut? Eller kan det vara att jag är röksugen jag så gärna vill ha en snus inne hela tiden?

Har aldrig snusat innan så vet inte hur ofta folk byter snus eller så! Finns det kanske någon annan här som slutat röka och börjat snusa? Hur gjorde ni? Ge mig all info ni har haha!
Citera
2015-04-09, 18:34
Medlem
Extras avatar
Gör det som känns bra, jag har inne en snus runt 30-40 minuter innan jag byter den. Snusar du så mycket finns ju risken att du blir väldigt beroende av snus, men om huvudmålet är att sluta röka kanske det är sekundärt.

Ett alternativ skulle kunna vara att du bara tar en snus vid de tillfällena då du vanligtvis hade rökt.
Citera
2015-04-09, 18:36
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid
Tjena, har länge velat sluta röka men ej lyckats. Senaste veckan har jag tänkt på det extra mycket, vill gärna börja träna och jag har börjat må lite dåligt över hur mycket jag förstör mina lungor, är ganska rädd om min kropp (så röker jag..dubbelmoral?) anyway, blev bjuden på en snus häromdagen och insåg att istället för att bara tvärt sluta röka kanske jag kan börja snusa istället, och sedan börja med tobaksfri snus eller vad som helst, ett steg i taget iallafall, vill sluta röka det är the main thing.

Så köpte en dosa innan idag, och jag har nu min första prilla i, haft den i ca 40 minuter och känner redan att jag vill ta ut den och stoppa in en ny, så min fråga är, hur ofta byter ni? Är det överdrivet mycket om jag tar ut min snus och stoppar in en ny en gång vart 40e minut? Eller kan det vara att jag är röksugen jag så gärna vill ha en snus inne hela tiden?

Har aldrig snusat innan så vet inte hur ofta folk byter snus eller så! Finns det kanske någon annan här som slutat röka och börjat snusa? Hur gjorde ni? Ge mig all info ni har haha!

Det beror på vilket snus du köpte? Vissa sorter tar slut snabbare än andra och vissa håller längre.

Personligen så har jag inne prillan olika länge varje gång och ibland stoppar jag in en ny direkt och ibland väntar jag någon timme eller så
Citera
2015-04-09, 18:36
Har snusen inne ca en timme och sedan går det väl en kvart eller något innan nästa åker in.
Citera
2015-04-09, 18:37
Medlem
Hax.Pains avatar
Det saknas en viktig detalj... Snusar du lös eller portion?
Citera
2015-04-09, 18:42
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Gör det som känns bra, jag har inne en snus runt 30-40 minuter innan jag byter den. Snusar du så mycket finns ju risken att du blir väldigt beroende av snus, men om huvudmålet är att sluta röka kanske det är sekundärt.

Ett alternativ skulle kunna vara att du bara tar en snus vid de tillfällena då du vanligtvis hade rökt.

Mjo, men ibland röker jag väldigt sällan, och nikotinbehovet stillar jag ganska bra med snus, men det är själva rökningen i sig som jag tycker är jobbig, jag älskar att ta en kopp kaffe, sätta mig på min balkong och ta en cigg!

Att ta en snus när jag egentligen ska röka hade nog inte funkat xD Men tack för svaret!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Det beror på vilket snus du köpte? Vissa sorter tar slut snabbare än andra och vissa håller längre.

Personligen så har jag inne prillan olika länge varje gång och ibland stoppar jag in en ny direkt och ibland väntar jag någon timme eller så

Jag visste ej vilken jag skulle ta, ville gärna ha en med smak så jag testade LD vit enbär! Portion. Några tips på andra snussorter?

Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Har snusen inne ca en timme och sedan går det väl en kvart eller något innan nästa åker in.

Okej tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Det saknas en viktig detalj... Snusar du lös eller portion?

Sorry glömde det, portion!
Citera
2015-04-09, 18:49
Medlem
Jag har både rökt och snusat men föll på snuset. Snusat i 6-8 år.

Kände själv att genom att övergå från cigg till snus så blev det busenkelt att sluta med cigaretterna.
Samma sug efter en cigg fanns inte utan jag satt och sög på min portion istället.

Jag själv har ALLTID en snus under läppen, direkt när jag slänger ur en så stoppar jag in en ny.
Har i snusen allt från 20-60 min (sover även med snus ibland) innan jag byter.

Inser att jag är ordentligt fast i snuset, men hellre det är rökning!
Citera
2015-04-09, 18:54
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devis
Jag har både rökt och snusat men föll på snuset. Snusat i 6-8 år.

Kände själv att genom att övergå från cigg till snus så blev det busenkelt att sluta med cigaretterna.
Samma sug efter en cigg fanns inte utan jag satt och sög på min portion istället.

Jag själv har ALLTID en snus under läppen, direkt när jag slänger ur en så stoppar jag in en ny.
Har i snusen allt från 20-60 min (sover även med snus ibland) innan jag byter.

Inser att jag är ordentligt fast i snuset, men hellre det är rökning!

Ja jag känner att det kommer bli lättare att sluta med cigg om jag börjar snusa, sen innan det går för långt med snuset ska jag försöka använda snus utan tobak, sen efter det snus utan nikotin, och försöka sluta med det helt också, vill iallafall inte röka längre!

Ja okej, trodde det bara var jag som överanvände snus nu när jag inte röker! Skönt att höra att andra snusare också byter snus ganska ofta och har en snus inne nästan hela tiden!

Sen undrar jag också, ska man suga mycket på den, dra med tungan över den så man får mycket smak, eller ska den helt enkelt bara 'vara' där tills den är slut? Känner mig helt efterbliven med mina frågor haha!
Citera
2015-04-09, 18:55
Medlem
sgeddingagglis avatar
Min erfarenhet av att minska på rökning med hjälp av snus är att man inte kan ha inne snuset för länge. Max 30 min annars blir jag för jävla röksugen och måste ha en cig direkt efter.
Citera
2015-04-09, 18:56
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Min erfarenhet av att minska på rökning med hjälp av snus är att man inte kan ha inne snuset för länge. Max 30 min annars blir jag för jävla röksugen och måste ha en cig direkt efter.

Känner lite så också, vill typ byta direkt nästan, sist så tog jag en cigg med snusen inne för jag inte kunde hålla mig längre, ska byta prilla nu tänkte jag
Citera
2015-04-09, 19:36
Medlem
Hax.Pains avatar
Jag själv snusar ju det enda riktiga snuset som finns, ettan lös.
Men det händer ibland att man prövar en portions snus. Jag brukar få stora problem av dom ganska snabbt, 20-30min, detta i form av magont och rethosta. Mitt tips är att snusa lös.
Citera
2015-04-09, 19:45
Medlem
Hoppas du inte lurar dig själv och intalar dig att snus på något sätt skulle vara bättre än att röka?

Det är betydligt mycket svårare att sluta snusa än att sluta röka åtminstone om man snusat längre än 6 månader. Om du ska lyckas sluta på det sättet krävs att du verkligen gör som du beskrivit med övergång till nikotinfritt snus ganska snart och verkligen strikt håller dig till det.

Det bästa är dock att sluta rakt av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in