2015-04-09, 16:41
Medlem
Nu vet jag inte riktigt vart jag ska posta den hr frfrgan men jag testar hr p systemutveckeling.

Jag hade en gng ett program som har automatiskt tog backup av ett USB-minne. I rot-katalogen p minnet sparade programmet en systemfil. Det har nu strulat till sig lite och det enda jag har kvar r systemfilen som fanns i rotkatalogen.

Om man ppnar systemfilen med programmet anteckningar fr man upp en massa kinesiska tecken men i grten s hittar man namn och skvg till ngra av filerna som fanns p minnet.
Om man ppnar med kodning unicode kan man hitta 3-4 filnamn och om man vljer ANSI hittar man ytterkigaren en fil.

Det jag nu vill gra r att f fram en lista p alla de filer som en gng fanns p, den informationen finns rimligtvis kvar i systemfilen.

Jag behver lite tips vart jag kan starta nnstans.
Br jag satsa p att skriva ett program som sker igenom filen efter text, eller finns det rendan sna program?

Jag har endel programmeringserfarenhet och jag r beredd att lgga ner en del tid p det hr projektet.
Citera
2015-04-09, 17:02
Medlem
Vad heter filen?
Citera
2015-04-09, 18:25
Medlem
Du skrev "tog backup av ett USB-minne" - Menade du det? kopia av USB till vad? Din hrddisk, eller en usb till?

Om det var "frn" usb:t, s r filen nog bara backupprogrammets eget index p vad som det redan gjorts backup p, dvs mjliggr en slags inkrementell backup i fortsttningen.
D innehller filen nog inget av ditt data som du vill terskapa, utom mjligen filnamn och kanske storlek+datum.

Citat:
Jag behver lite tips vart jag kan starta nnstans.
Frsk spra det ursprungliga programmet/leverantr - var det serist kanske du hittar spec.

Citat:
Br jag satsa p att skriva ett program som sker igenom filen efter text, eller finns det rendan sna program?
Det heter 'strings' i alla U*nix/Linux-distar.
Citera
2015-04-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Du skrev "tog backup av ett USB-minne" - Menade du det? kopia av USB till vad? Din hrddisk, eller en usb till?

Om det var "frn" usb:t, s r filen nog bara backupprogrammets eget index p vad som det redan gjorts backup p, dvs mjliggr en slags inkrementell backup i fortsttningen.
D innehller filen nog inget av ditt data som du vill terskapa, utom mjligen filnamn och kanske storlek+datum.

Tack fr svaret-
Programmet kopierade info p usb-minnet och sparade det p nn server ngonstans.
Det r exakt det jag tror att filen r, ett programmets egna index och det enda jag behver en lista p filnamn...

Filen heter just: $backup.db

Min tanke var ett program som letar igenom filen bit fr bit. Men det kanske gr att ska igenom den och leta efter text strngar.
Citera
2015-04-09, 19:38
Medlem
Vad hette programmet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här