Som alla vet, hårddiskar kraschar...
Backup är viktig.
jag har iallafall ytterligare en intern 2,5" sata som stukat under i min laptop.
Jag behöver tips om program, metoder, och vad att tänka på för att urvinna det jag behöver:
System info
Windows 7 home
Laptop toshiba
Seagate 500GB sata 2,5" HDD
Händelsen
Arbetsåtgärder i ordning
I
Vis av erfarenhet så kollade jag upp lite tips,guider om den specifika disken (Seagate)
BIOS visade att disken fanns åtminstone, så den kunde nås via basic gränssnitt så att säga.
II
III
IV
V
Så imagefilerna kan man med fördel montera som diskar i ett program och försöka arbeta och se vad som går att rädda. Men jag kommer ju fortfarande åt filträdena,partitionera varenda gång med minixp...
Vad rekommenderar ni?
Att manuellt sitta och utforska den tidigare C:volymen är ju svårt.
Man glömmer alltid var vissa filer ligger,härledda, och inställningar ur %appdata% osv.
Kan man köra program som snarare tittar på dessa partitioner och räddar vad som räddas kan?
Recuva, mfl program?
Backup är viktig.
jag har iallafall ytterligare en intern 2,5" sata som stukat under i min laptop.
Jag behöver tips om program, metoder, och vad att tänka på för att urvinna det jag behöver:
System info
Windows 7 home
Laptop toshiba
Seagate 500GB sata 2,5" HDD
Händelsen
Datorn hade stått på några dagar, och vad därmed seg.
Jag stängde ner, kopplade ur ström batteri för lite kylning och satte senare ihop den igen.
-osäker man antar att jag reagerade på segheten igen och därmed tryckte av den av ilska med strömknappen. Detta kan jag dock inte svära på att så hände men oavsett-
så var det under uppstart när Windows loggan höll på som det tog tid.
Oj tänkte jag, nu har det hänt något som så typiskt sker med windows ibland
(Logiska fel, Ladda upp användaren igen från disken, starta profilen och evt plocka fram hibernatefil osv)
så jag lät den stå på , orkade inte vänta utan gick till kojs
Nästa morgon såg jag att den inte hade ström adaptern!
Så antagligen har den dött , abnormal shutdown så att säga
-antingen i samma process/skede när windows försöker starta upp
-eller i vilket stadie den kan ha varit i, inloggningsrutan?
= Så detta OS specifika/logiska fel utlöste kraschen. Vid nästa boot så utlöstes SMART.alert direkt
vid bootmenyn.
Jag stängde ner, kopplade ur ström batteri för lite kylning och satte senare ihop den igen.
-osäker man antar att jag reagerade på segheten igen och därmed tryckte av den av ilska med strömknappen. Detta kan jag dock inte svära på att så hände men oavsett-
så var det under uppstart när Windows loggan höll på som det tog tid.
Oj tänkte jag, nu har det hänt något som så typiskt sker med windows ibland
(Logiska fel, Ladda upp användaren igen från disken, starta profilen och evt plocka fram hibernatefil osv)
så jag lät den stå på , orkade inte vänta utan gick till kojs
Nästa morgon såg jag att den inte hade ström adaptern!
Så antagligen har den dött , abnormal shutdown så att säga
-antingen i samma process/skede när windows försöker starta upp
-eller i vilket stadie den kan ha varit i, inloggningsrutan?
= Så detta OS specifika/logiska fel utlöste kraschen. Vid nästa boot så utlöstes SMART.alert direkt
vid bootmenyn.
Arbetsåtgärder i ordning
I
Vis av erfarenhet så kollade jag upp lite tips,guider om den specifika disken (Seagate)
BIOS visade att disken fanns åtminstone, så den kunde nås via basic gränssnitt så att säga.
II
Tänkte då att försöka rädda vad som räddas kan med den programvaran jag har bäst erfarenhet av.
GetDataBack som kan montera NTFS volymer som oftast inga andra program kan. Jag värderar inte denna disk och dess data så värdefullt , annars är ju det bästa att skicka den på återskapning vid proffsfirmor om man nu vill lägga 10 000 kr på det.
när jag ansluter disken i en usb-esata dockning så fryser vilken dator jag än ansluter den till!
Har en bra gammal burk med HDD-rack, ställde in min 500GB till second boot priority i windows och startade. Samma sak, värddatorn ballar ur totalt när windows laddat klart och blir svart,reagerar inte på input. Inte fasen ska datorn börja leta efter active , boot på disken jag just satt som slave?
GetDataBack som kan montera NTFS volymer som oftast inga andra program kan. Jag värderar inte denna disk och dess data så värdefullt , annars är ju det bästa att skicka den på återskapning vid proffsfirmor om man nu vill lägga 10 000 kr på det.
när jag ansluter disken i en usb-esata dockning så fryser vilken dator jag än ansluter den till!
Har en bra gammal burk med HDD-rack, ställde in min 500GB till second boot priority i windows och startade. Samma sak, värddatorn ballar ur totalt när windows laddat klart och blir svart,reagerar inte på input. Inte fasen ska datorn börja leta efter active , boot på disken jag just satt som slave?
III
det enda som fungerar är när den är idle så att säga, jag brände en cdrom & körde SeaGates liveskiva med ett DOS program som dömde ut disken vid snabbscanning. Felmeddelanden och SMART alert där tog jag bild på info och skickat iväg ärende för garanti till tillverkaren så jag körde inga mer diagnostik.
Så disken nås endast när den sitter ansluten via sata peripherals i ursprungliga toshiban dvs!
Allt annat är dömt att misslyckas.
Jag trodde då att disken havererat rejält, LBA fel och då är goda råd dyra.
Inga mirakelprogram i världen kan ändå fatta vad hddn håller på med
Så disken nås endast när den sitter ansluten via sata peripherals i ursprungliga toshiban dvs!
Allt annat är dömt att misslyckas.
Jag trodde då att disken havererat rejält, LBA fel och då är goda råd dyra.
Inga mirakelprogram i världen kan ändå fatta vad hddn håller på med
IV
Döm av min förvåning, när jag körde en Hireens liveskiva från usb så kunde man via
"MiniXP" (vilket är en nedskalad version av windows xp man kör direkt från stickan)faktiskt sporadiskt utforska de två partitionerna på min förut utdömda disk.
Jodå, man kunde kopiera en del filer och mappar manuellt med något program som tydligen är inbyggt i liveskivan (TeraCopy )
men ibland ballade den ur, source not available och en hel del av mina mappar och filträd gick utforska i viss mån medans vissa blev "inte tillgängliga" vilket jag antar är att antingen finns inte sökvägen eller så saknas tabellen var filerna ligger på disken.
Så jag började med det enda vettiga, som jag även råder andra till nämligen projekt att spegla disken till en image med DD Rescue:
Jag valde default inställningar och riktningen så här
start 0 size 488385 End 488385 ( MB´s )
start 0 size 976768065 End 976768065 ( Sectors )
Read direction --->
Utan att veta särskilt mycket, jag förstår på länkarna nedan att man ofta kan klona disken från sista sektorn istället om man har skador på den i början, och helt enkelt sekventiellt gör om försöken medans man startar och slutar vid alla read-errors som återfinns i loggen tills man fångat in så mycket som möjligt mellan de skadade sektorerna. Men om man ska speca blocksize osv har jag ingen aning om? Nån med tips?
http://www.datarescu...cue/v3/drdd.htm
Min stod på över natten men stannade tyvärr efter ca 120 GB pga 2 saker:
1-För litet virtuellt minne (!)
2-Device not available !
1-Hur detta ska undvikas är ju helt overkligt, Hårddisken sitter ju i laptopen och endast där verkar gränssnitt mot det fungera. sATA adapters/usb /andra datorer gör sig icke besvär så detta är en premiss. Det andra är att Hireens Liveskivan körs ju direkt från ett usbminne i samma dator, dvs ett knappt 2 GB lagringsmedia med låg skriv/läshastighet.
2-Efter ytterligare read-errors så går disken offline så att säga.
Enligt loggen är
Last read sector 4956159
Last read offset 2537553408
"MiniXP" (vilket är en nedskalad version av windows xp man kör direkt från stickan)faktiskt sporadiskt utforska de två partitionerna på min förut utdömda disk.
Jodå, man kunde kopiera en del filer och mappar manuellt med något program som tydligen är inbyggt i liveskivan (TeraCopy )
men ibland ballade den ur, source not available och en hel del av mina mappar och filträd gick utforska i viss mån medans vissa blev "inte tillgängliga" vilket jag antar är att antingen finns inte sökvägen eller så saknas tabellen var filerna ligger på disken.
Så jag började med det enda vettiga, som jag även råder andra till nämligen projekt att spegla disken till en image med DD Rescue:
Jag valde default inställningar och riktningen så här
start 0 size 488385 End 488385 ( MB´s )
start 0 size 976768065 End 976768065 ( Sectors )
Read direction --->
Utan att veta särskilt mycket, jag förstår på länkarna nedan att man ofta kan klona disken från sista sektorn istället om man har skador på den i början, och helt enkelt sekventiellt gör om försöken medans man startar och slutar vid alla read-errors som återfinns i loggen tills man fångat in så mycket som möjligt mellan de skadade sektorerna. Men om man ska speca blocksize osv har jag ingen aning om? Nån med tips?
http://www.datarescu...cue/v3/drdd.htm
Min stod på över natten men stannade tyvärr efter ca 120 GB pga 2 saker:
1-För litet virtuellt minne (!)
2-Device not available !
1-Hur detta ska undvikas är ju helt overkligt, Hårddisken sitter ju i laptopen och endast där verkar gränssnitt mot det fungera. sATA adapters/usb /andra datorer gör sig icke besvär så detta är en premiss. Det andra är att Hireens Liveskivan körs ju direkt från ett usbminne i samma dator, dvs ett knappt 2 GB lagringsmedia med låg skriv/läshastighet.
2-Efter ytterligare read-errors så går disken offline så att säga.
Enligt loggen är
Last read sector 4956159
Last read offset 2537553408
V
Så jag startade nu från där den stannade sist, men hoppade fram ett steg 4956160 till 976768065
med read direction -->
= utfallet blir också en ca 100-110 GB stor imagefil som output.
Programmet stod i morse med samma fel
för litet virtuell minne tillgängligt
Runtime error
Disk inte tillgänglig.
med read direction -->
= utfallet blir också en ca 100-110 GB stor imagefil som output.
Programmet stod i morse med samma fel
för litet virtuell minne tillgängligt
Runtime error
Disk inte tillgänglig.
Så imagefilerna kan man med fördel montera som diskar i ett program och försöka arbeta och se vad som går att rädda. Men jag kommer ju fortfarande åt filträdena,partitionera varenda gång med minixp...
Vad rekommenderar ni?
Att manuellt sitta och utforska den tidigare C:volymen är ju svårt.
Man glömmer alltid var vissa filer ligger,härledda, och inställningar ur %appdata% osv.
Kan man köra program som snarare tittar på dessa partitioner och räddar vad som räddas kan?
Recuva, mfl program?