2015-04-09, 15:46
Medlem
farmenSebastians avatar
Som alla vet, hårddiskar kraschar...

Backup är viktig.

jag har iallafall ytterligare en intern 2,5" sata som stukat under i min laptop.
Jag behöver tips om program, metoder, och vad att tänka på för att urvinna det jag behöver:

System info

Windows 7 home
Laptop toshiba
Seagate 500GB sata 2,5" HDD

Händelsen

Arbetsåtgärder i ordning

I

Vis av erfarenhet så kollade jag upp lite tips,guider om den specifika disken (Seagate)
BIOS visade att disken fanns åtminstone, så den kunde nås via basic gränssnitt så att säga.

II

III

IV

V

Så imagefilerna kan man med fördel montera som diskar i ett program och försöka arbeta och se vad som går att rädda. Men jag kommer ju fortfarande åt filträdena,partitionera varenda gång med minixp...

Vad rekommenderar ni?
Att manuellt sitta och utforska den tidigare C:volymen är ju svårt.
Man glömmer alltid var vissa filer ligger,härledda, och inställningar ur %appdata% osv.

Kan man köra program som snarare tittar på dessa partitioner och räddar vad som räddas kan?
Recuva, mfl program?
Citera
2015-04-09, 18:00
Medlem
Det enda jag provat själv med gott resultat är ddrescue från disk till disk.

Du bör ha två tomma extradiskar som är exakt lika eller större än den som ska "räddas".
(Men 2,5" eller 3,5" spelar ingen roll, bara du kan ansluta dem till samma dator.) Till din laptop behöver du nog en usb-vagga.

ddrescue (från GNU/FSF ) har med loggfilen koll på vad som gjorts, resp är kvar att göra.
Jag brukar först köra ena riktningen, tills den stannar eller går löjligt långsamt. Sedan låter/tvingar originaldisken att kallna till rumstemperatur, och sedan ddrescue i andra riktningen (mot samma loggfil!)

Om det sedan återstår mycket att rädda, så gör jag om detta dubbelpass med disken/laptopen vänd och stöttad så står på högkant. (men "rakt" - inte lutande).

Nu har man ju en "hel" disk med alla räddningsbara sektorer, så då gör jag en ny diskkopia till den tredje disken (med dd / ddrescue). Detta går ju nu oerhört mycket fortare än att "nöta" på den krashade disken. Så då kan man prova en massa filräddar- och dataräddningsprogram för att hitta de filer som efterlyses. (dvs utan att "originalkopian" blir modifierad av programmen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in