Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-09, 14:33
  #1
Medlem
Lecapitaines avatar
Hej, har problem med att tolka vad uppgiften i en laboration, undrar om någon kan hjälpa mig lite med uppgift 2 i laborationen:

Denna laboration är en så kallad planeringslaboration vilket innebär att du inte genomför något praktiskt experimentellt arbete utan istället tränar dig i att planera en experimentell undersökning. Följande punkter ska arbetas med:
1) Observation. Vi har lagt märke till följande: Om man väger olika föremål och tar fram ett värde för deras massa m (kg) och sedan bestämmer samma föremåls tyngdkraft F (N) med hjälp av en dynamometer så verkar det finnas ett samband mellan dessa två storheter. Tyngdkraften F ger alltid ett lägre mätvärde än massan m. Vi funderar på om det kan finnas ett linjärt samband mellan ett föremåls massa och dess tyngdkraft.
2) Vidare funderar vi över om det kan finnas ett (linjärt?) samband mellan ett föremåls massa och vattens lyftkraft på föremålet

förstår inte vilket samband det skulle vara, lyftkraften är ju vpg där g är konstant. Lyftkraften beror väl isf på värdet hos volymen och densiteten och om densiteten hos ett föremål är lägre än hos vattnet så flyter det, någon som skulle kunna hjälpa mig och förstå uppgift 2?
Citera
2015-04-09, 15:13
  #2
Medlem
Laborationen går nog ut på att du ska bevisa Arkimedes princip. Visst, många andra har gjort det före dig och det finns många andra som kan detta bättre än du och jag. Men nu ska du försöka!
I uppgiften står inget om densitet och volym av föremålen, så på något sätt bör du ta hänsyn till eller eliminera dessa parametrar.
Fundera lite så får vi se!
Citera
2015-04-09, 15:28
  #3
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Laborationen går nog ut på att du ska bevisa Arkimedes princip. Visst, många andra har gjort det före dig och det finns många andra som kan detta bättre än du och jag. Men nu ska du försöka!
I uppgiften står inget om densitet och volym av föremålen, så på något sätt bör du ta hänsyn till eller eliminera dessa parametrar.
Fundera lite så får vi se!
Ett föremåls massa är vp dvs volym gånger densitet, för att räkna ut dess lyftkraft multiplicerar vi med g-konstanten (9,82).
Vattnets lyftkraft räknas ut på samma sätt, där tar det stopp.
Frågeställningen är alltså om det finns ett samband mellan
Vp (föremål) och vpg (vatten)?
Citera
2015-04-09, 15:31
  #4
Medlem
Men problemet var väl att du experimentellt skulle bevisa de formler du använder?
Citera
2015-04-09, 15:36
  #5
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Men problemet var väl att du experimentellt skulle bevisa de formler du använder?
Inte så som jag har förstått det, det är uppgift 2 som jag inte har löst.
Om det finns ett linjärt samband mellan ett föremåls massa och vattnets lyftkraft som verkar på föremålet
Citera
2017-02-27, 22:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lecapitaine
Inte så som jag har förstått det, det är uppgift 2 som jag inte har löst.
Om det finns ett linjärt samband mellan ett föremåls massa och vattnets lyftkraft som verkar på föremålet

Hallå

Har du löst det?? Sitter på samma inlämning och min hjärna greppar inte något så enkelt som det här. Hur löste du det? Är inne på hypotesprövningen nu.
Citera
2017-03-02, 17:58
  #7
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belbiskvan
Hallå

Har du löst det?? Sitter på samma inlämning och min hjärna greppar inte något så enkelt som det här. Hur löste du det? Är inne på hypotesprövningen nu.
Vi vill hitta ett samband mellan lyftkraft och massa. Tänk dig då att lyftkraften är:

F = V*[densitet_vatten]*g

och för föremålet...

m = [densitet_föremål]*V

Vi vill hitta sambandet mellan F (lyftkraft) och m (massa). Dessa ekvationer delar V (volym). Så då gör vi följande uträkning:

m/[densitet_föremål]=V =>

F = m*[densitet_vatten]*g/[densitet_föremål] => F = km (där k=[densitet_vatten]*g/[densitet_föremål]).

Som vi ser så varierar alltså lyftkraften linjärt med massan.
Citera
2017-03-02, 18:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Vi vill hitta ett samband mellan lyftkraft och massa. Tänk dig då att lyftkraften är:

F = V*[densitet_vatten]*g

och för föremålet...

m = [densitet_föremål]*V

Vi vill hitta sambandet mellan F (lyftkraft) och m (massa). Dessa ekvationer delar V (volym). Så då gör vi följande uträkning:

m/[densitet_föremål]=V =>

F = m*[densitet_vatten]*g/[densitet_föremål] => F = km (där k=[densitet_vatten]*g/[densitet_föremål]).

Som vi ser så varierar alltså lyftkraften linjärt med massan.

Hur kan ett skepp av järn som väger tusentals ton då hålla sig flytande, medan en spik sjunker till botten?
Citera
2017-03-02, 18:57
  #9
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Hur kan ett skepp av järn som väger tusentals ton då hålla sig flytande, medan en spik sjunker till botten?
Då får man lägga till en variabel (0 <= k <= 1) i ekvationen för massan som då säger hur mycket av materialet som är ihåligt!

Edit: Inser nu att min uträkning brister lite, flytande föremål är inte helt nedsänkta. Skrev det där på 30 sekunder. Kan återkomma senare och fixa till!
__________________
Senast redigerad av spyder123 2017-03-02 kl. 19:06.
Citera
2017-03-02, 19:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Då får man lägga till en variabel (0 <= k <= 1) i ekvationen för massan som då säger hur mycket av materialet som är ihåligt!

Edit: Inser nu att min uträkning brister lite, flytande föremål är inte helt nedsänkta. Skrev det där på 30 sekunder. Kan återkomma senare och fixa till!

Du är på rätt spår. Ifrågavarande variabel är mer känd som densitet.
Citera
2017-03-02, 20:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Vi vill hitta ett samband mellan lyftkraft och massa. Tänk dig då att lyftkraften är:

F = V*[densitet_vatten]*g

och för föremålet...

m = [densitet_föremål]*V

Vi vill hitta sambandet mellan F (lyftkraft) och m (massa). Dessa ekvationer delar V (volym). Så då gör vi följande uträkning:

m/[densitet_föremål]=V =>

F = m*[densitet_vatten]*g/[densitet_föremål] => F = km (där k=[densitet_vatten]*g/[densitet_föremål]).

Som vi ser så varierar alltså lyftkraften linjärt med massan.

Okej tack. Uppgiften är att bevisa allt det här genom att beskriva hur man skulle göra om man hade våg, dynamometer osv. Jag skriver att jag väger massa+tyngdkraft i första uppgiften (där samband mel massa+tyngdkraft ska hittas) och massa+lyftkraft i andra uppgiften (samma sak fast för lyftkraft), sätter in mätningarna i både tabell och graf (vilket man enligt instruktion ska göra), hur ska jag förklara varför jag gör det jag gör? Jag hittar inte på sambandet mellan alltihop utan förstår hittills endast F=mg och L=Vpg. Jag förstår inte hur jag ska bevisa att jag kan det här i en planeringslaboration.. tack för tålamodet!
Citera
2017-03-02, 21:21
  #12
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Du är på rätt spår. Ifrågavarande variabel är mer känd som densitet.
Du får nog sätta på dig glasögonen och se att jag givetvis redan har inkluderat materialets densitet i min ursprungliga ekvation.

Citat:
Ursprungligen postat av belbiskvan
Okej tack. Uppgiften är att bevisa allt det här genom att beskriva hur man skulle göra om man hade våg, dynamometer osv. Jag skriver att jag väger massa+tyngdkraft i första uppgiften (där samband mel massa+tyngdkraft ska hittas) och massa+lyftkraft i andra uppgiften (samma sak fast för lyftkraft), sätter in mätningarna i både tabell och graf (vilket man enligt instruktion ska göra), hur ska jag förklara varför jag gör det jag gör? Jag hittar inte på sambandet mellan alltihop utan förstår hittills endast F=mg och L=Vpg. Jag förstår inte hur jag ska bevisa att jag kan det här i en planeringslaboration.. tack för tålamodet!
Du ska hitta samband mellan massa och lyftkraft experimentellt. Och du gör det. Och frågan är varför du gör det? Förstår inte riktigt din fråga. Rent teoretiskt så följer det ur min uträkning (förutsatt att föremålet är helt nedsänkt i vattnet).
__________________
Senast redigerad av spyder123 2017-03-02 kl. 21:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback