• 1
  • 2
2015-04-09, 14:33
Medlem
Lecapitaines avatar
Hej, har problem med att tolka vad uppgiften i en laboration, undrar om ngon kan hjlpa mig lite med uppgift 2 i laborationen:

Denna laboration r en s kallad planeringslaboration vilket innebr att du inte genomfr ngot praktiskt experimentellt arbete utan istllet trnar dig i att planera en experimentell underskning. Fljande punkter ska arbetas med:
1) Observation. Vi har lagt mrke till fljande: Om man vger olika freml och tar fram ett vrde fr deras massa m (kg) och sedan bestmmer samma fremls tyngdkraft F (N) med hjlp av en dynamometer s verkar det finnas ett samband mellan dessa tv storheter. Tyngdkraften F ger alltid ett lgre mtvrde n massan m. Vi funderar p om det kan finnas ett linjrt samband mellan ett fremls massa och dess tyngdkraft.
2) Vidare funderar vi ver om det kan finnas ett (linjrt?) samband mellan ett fremls massa och vattens lyftkraft p fremlet

frstr inte vilket samband det skulle vara, lyftkraften r ju vpg dr g r konstant. Lyftkraften beror vl isf p vrdet hos volymen och densiteten och om densiteten hos ett freml r lgre n hos vattnet s flyter det, ngon som skulle kunna hjlpa mig och frst uppgift 2?
Citera
2015-04-09, 15:13
Medlem
Laborationen gr nog ut p att du ska bevisa Arkimedes princip. Visst, mnga andra har gjort det fre dig och det finns mnga andra som kan detta bttre n du och jag. Men nu ska du frska!
I uppgiften str inget om densitet och volym av fremlen, s p ngot stt br du ta hnsyn till eller eliminera dessa parametrar.
Fundera lite s fr vi se!
Citera
2015-04-09, 15:28
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Laborationen gr nog ut p att du ska bevisa Arkimedes princip. Visst, mnga andra har gjort det fre dig och det finns mnga andra som kan detta bttre n du och jag. Men nu ska du frska!
I uppgiften str inget om densitet och volym av fremlen, s p ngot stt br du ta hnsyn till eller eliminera dessa parametrar.
Fundera lite s fr vi se!
Ett fremls massa r vp dvs volym gnger densitet, fr att rkna ut dess lyftkraft multiplicerar vi med g-konstanten (9,82).
Vattnets lyftkraft rknas ut p samma stt, dr tar det stopp.
Frgestllningen r allts om det finns ett samband mellan
Vp (freml) och vpg (vatten)?
Citera
2015-04-09, 15:31
Medlem
Men problemet var vl att du experimentellt skulle bevisa de formler du anvnder?
Citera
2015-04-09, 15:36
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Men problemet var vl att du experimentellt skulle bevisa de formler du anvnder?
Inte s som jag har frsttt det, det r uppgift 2 som jag inte har lst.
Om det finns ett linjrt samband mellan ett fremls massa och vattnets lyftkraft som verkar p fremlet
Citera
2017-02-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lecapitaine
Inte s som jag har frsttt det, det r uppgift 2 som jag inte har lst.
Om det finns ett linjrt samband mellan ett fremls massa och vattnets lyftkraft som verkar p fremlet

Hall

Har du lst det?? Sitter p samma inlmning och min hjrna greppar inte ngot s enkelt som det hr. Hur lste du det? r inne p hypotesprvningen nu.
Citera
2017-03-02, 17:58
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belbiskvan
Hall

Har du lst det?? Sitter p samma inlmning och min hjrna greppar inte ngot s enkelt som det hr. Hur lste du det? r inne p hypotesprvningen nu.
Vi vill hitta ett samband mellan lyftkraft och massa. Tnk dig d att lyftkraften r:

F = V*[densitet_vatten]*g

och fr fremlet...

m = [densitet_freml]*V

Vi vill hitta sambandet mellan F (lyftkraft) och m (massa). Dessa ekvationer delar V (volym). S d gr vi fljande utrkning:

m/[densitet_freml]=V =>

F = m*[densitet_vatten]*g/[densitet_freml] => F = km (dr k=[densitet_vatten]*g/[densitet_freml]).

Som vi ser s varierar allts lyftkraften linjrt med massan.
Citera
2017-03-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Vi vill hitta ett samband mellan lyftkraft och massa. Tnk dig d att lyftkraften r:

och fr fremlet...

m = [densitet_freml]*V

Vi vill hitta sambandet mellan F (lyftkraft) och m (massa). Dessa ekvationer delar V (volym). S d gr vi fljande utrkning:

m/[densitet_freml]=V =>

F = m*[densitet_vatten]*g/[densitet_freml] => F = km (dr k=[densitet_vatten]*g/[densitet_freml]).

Hur kan ett skepp av jrn som vger tusentals ton d hlla sig flytande, medan en spik sjunker till botten?
Citera
2017-03-02, 18:57
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Hur kan ett skepp av jrn som vger tusentals ton d hlla sig flytande, medan en spik sjunker till botten?
D fr man lgga till en variabel (0 <= k <= 1) i ekvationen fr massan som d sger hur mycket av materialet som r ihligt!

Edit: Inser nu att min utrkning brister lite, flytande freml r inte helt nedsnkta. Skrev det dr p 30 sekunder. Kan terkomma senare och fixa till!
Senast redigerad av spyder123 2017-03-02 kl. 19:06.
Citera
2017-03-02, 19:23
Medlem
Citat:
D fr man lgga till en variabel (0 <= k <= 1) i ekvationen fr massan som d sger hur mycket av materialet som r ihligt!

Edit: Inser nu att min utrkning brister lite, flytande freml r inte helt nedsnkta. Skrev det dr p 30 sekunder. Kan terkomma senare och fixa till!

Du r p rtt spr. Ifrgavarande variabel r mer knd som densitet.
Citera
2017-03-02, 20:18
Medlem
Citat:

och fr fremlet...

m = [densitet_freml]*V

m/[densitet_freml]=V =>

Okej tack. Uppgiften r att bevisa allt det hr genom att beskriva hur man skulle gra om man hade vg, dynamometer osv. Jag skriver att jag vger massa+tyngdkraft i frsta uppgiften (dr samband mel massa+tyngdkraft ska hittas) och massa+lyftkraft i andra uppgiften (samma sak fast fr lyftkraft), stter in mtningarna i bde tabell och graf (vilket man enligt instruktion ska gra), hur ska jag frklara varfr jag gr det jag gr? Jag hittar inte p sambandet mellan alltihop utan frstr hittills endast F=mg och L=Vpg. Jag frstr inte hur jag ska bevisa att jag kan det hr i en planeringslaboration.. tack fr tlamodet!
Citera
2017-03-02, 21:21
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Du r p rtt spr. Ifrgavarande variabel r mer knd som densitet.
Du fr nog stta p dig glasgonen och se att jag givetvis redan har inkluderat materialets densitet i min ursprungliga ekvation.

Citat:
Ursprungligen postat av belbiskvan
Okej tack. Uppgiften r att bevisa allt det hr genom att beskriva hur man skulle gra om man hade vg, dynamometer osv. Jag skriver att jag vger massa+tyngdkraft i frsta uppgiften (dr samband mel massa+tyngdkraft ska hittas) och massa+lyftkraft i andra uppgiften (samma sak fast fr lyftkraft), stter in mtningarna i bde tabell och graf (vilket man enligt instruktion ska gra), hur ska jag frklara varfr jag gr det jag gr? Jag hittar inte p sambandet mellan alltihop utan frstr hittills endast F=mg och L=Vpg. Jag frstr inte hur jag ska bevisa att jag kan det hr i en planeringslaboration.. tack fr tlamodet!
Du ska hitta samband mellan massa och lyftkraft experimentellt. Och du gr det. Och frgan r varfr du gr det? Frstr inte riktigt din frga. Rent teoretiskt s fljer det ur min utrkning (frutsatt att fremlet r helt nedsnkt i vattnet).
Senast redigerad av spyder123 2017-03-02 kl. 21:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in