2008-03-05, 02:11
Medlem
Kissapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLANGBOTTEN
Korkad fråga kanske:
Men, hur är det med trafikförsäkring när man köper begagnad bil?
Säg att jag köper en begagnad bil av en privatperson eller bilhandlare. Måste jag inte teckna en trafikförsäkring innan jag kör iväg med bilen?
Eller hur gör man?

Skulle precis ställa samma fråga! Vore tacksam för svar
Citera
2008-04-25, 13:58
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLANGBOTTEN
Korkad fråga kanske:
Men, hur är det med trafikförsäkring när man köper begagnad bil?
Säg att jag köper en begagnad bil av en privatperson eller bilhandlare. Måste jag inte teckna en trafikförsäkring innan jag kör iväg med bilen?
Eller hur gör man?

Jo, teckna försäkring direkt på plats. Bara att ringa försäkringsbolaget och fixa. Även om du inte har några papper på det gäller försäkringen från den sekund du tecknat den. Det går även att "för-försäkra" på försäkringsbolag (internet/telefon/brev/rökpuffar) ett par dagar innan.
Citera
2008-04-28, 15:55
Medlem
bluntsmokahs avatar
MRF-anslutna begagnat-bilfirmor ger 3 månaders garanti på bilen man köper hos dem. Är inte detta värt några tusen extra om man ska köpa bil i klassen 15-30 000:- ?
Citera
2008-08-16, 12:08
Medlem
Midnights avatar
Jag står i begrepp att köpa min första bil, har en fråga som känns väldigt noobig.

Hur får man reda på om det finns obetald skatt på fordonet? För när man smsar regnumret till vv får man inte den uppgiften, iaf har inte jag sett det, är det skatteverket man ska ringa eller hur gör man?
Citera
2008-10-15, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Jag står i begrepp att köpa min första bil, har en fråga som känns väldigt noobig.

Hur får man reda på om det finns obetald skatt på fordonet? För när man smsar regnumret till vv får man inte den uppgiften, iaf har inte jag sett det, är det skatteverket man ska ringa eller hur gör man?

Ringer VV och frågar?!
Citera
2008-10-30, 15:15
Medlem
Damp CPCPs avatar
När det gäller betalning så brukar jag alltid ta med mig min lilla
bankdosa. Så när man har kommit överrens om ett pris så går
man bara in och sätter sig vid hans dator och för över
pengarna.

Jävligt smidigt.
Citera
2008-10-30, 20:22
Medlem
Kan ju fylla på lite mer,och då framför allt vid importerad bil.Men även viss info som går att göra/använda sig av även på Svensk sålda bilar.

Alla bilar som Importeras till Sverige,oavsett den kommer från Tyskland eller Dubai måste genom gå en sk Registrerings besiktning.
En form av "ursprungs kontroll".
Ringer man till SBP så kan man be om sk Recall handlingarna på en importerad bil,det är kopia på orginal handlingarna som skrivs när bilen genomgår en registrerings bes.
På denna Recall handling finns även kopia på Fahrzeugbrief med.
På denna står tex chassinr,däckstorlekar,senaste mätarställning,etc etc.
När man har ett Chassi nr på en bil så kan man även ringa till en Auktoriserad verkstad för aktuella märket och begära en service historik på bilen,samt även div garanti åtgärder och liknande.
Alla verkstäder lämnar inte ut dessa uppgifter,men är man bara trevlig och drar någon historia om att man ska köpa bilen "imorgon" så brukar det funka att få detta.Händer även att ev skador som verkstad åtgärdat (auktoriserad för märket),från tex krockar och liknande kan stå med i verkstadens sys.Även service historik från annat land i Europa brukar finnas med om service gjorts hos en auktoriserad märkes verkstad.
Vanligen så brukar det krävas att bilen i fråga är från 1996 eller nyare,då många verkstäder började utveckla detta sys med general agenten och liknande.

Dessa handlingar och information är väldigt bra att ha tillgängliga idag om man tittar på en lite nyare bil där mycket pengar ska betalas.
Då kan man många ggr få "svart på vitt" nästan om hur vidare bilen är bra eller inte så att säga.
man slipper då även många ggr ringa till respektive firma/person som sålt bilen till den som sen importerade den.

När det gäller importerade bilar som är lite äldre, så är det inte alls ovanligt att det tom saknas service handlingar.
Och framför allt,va lika noggrann när du tittar på en sådan som på en svensk såld, för det kan finnas många fel/okända skador som inte dokumenterats officiellt i Sverige.

Ang mätarställningarna som det alltid pratas högt och skrönas om: Dom är ALLTID skruvade.
Så är faktumet att det många ggr är köparen själv som tar in bilen som skruvat tillbaks mätaren,då vi i sverige inte har lika saftiga böter på detta som tex Tyskarna har.
Och det är inte alla som sysslar med detta, det är nog överlag ett fåtal som står för merparten av dessa bilar.
OBS: vill även bara förtydliga, att även om bilen har importerats av ett Svenskt företag så betyder inte det att bilen är bättre än om en privat person gjort det.

Ett sista tips är att använda dig av Google, genom att söka information om både personer,regnr,bilmodell,företaget osv.
Står oftast massor på internet som man egentligen inte har en aning om.

Ev saker som kan vara glömda får gärna fyllas i, alt stavfel och annat sånt också.
Citera
2008-12-04, 04:09
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damp CPCP
När det gäller betalning så brukar jag alltid ta med mig min lilla
bankdosa. Så när man har kommit överrens om ett pris så går
man bara in och sätter sig vid hans dator och för över
pengarna.

Jävligt smidigt.

Det skulle jag inte våga gå med på som säljare. Om inte köpare och säljare nu råkar ha samma bank så dröjer det åtminstone till nästa bankdag innan pengarna är registrerade på mottagarens konto, och under tiden kan köparen om denne är en smygtattare* stoppa sin överföring.

Nej, antingen är allt betalt och klart, eller så får den presumtive köparen finna sig i att gå därifrån tomhänt.

* = Om spekulanten är en tattare helt öppet så har all diskussion naturligtvis redan avbrutits på ett långt tidigare stadium.
Citera
2008-12-17, 09:42
Medlem
fetto5514s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Det skulle jag inte våga gå med på som säljare. Om inte köpare och säljare nu råkar ha samma bank så dröjer det åtminstone till nästa bankdag innan pengarna är registrerade på mottagarens konto, och under tiden kan köparen om denne är en smygtattare* stoppa sin överföring.

Nej, antingen är allt betalt och klart, eller så får den presumtive köparen finna sig i att gå därifrån tomhänt.

* = Om spekulanten är en tattare helt öppet så har all diskussion naturligtvis redan avbrutits på ett långt tidigare stadium.

Detta hände mig. Köparen ville föra över och hade inte samma bank som mig. Nu gällde det bara en affär på 12.000:- och jag var hemma hos köparen så jag visste var han bodde. (Plus att jag hade en extra nyckel hemma som han skulle få dagen efter) så därför gick jag med på det. Annars, aldrig i livet.
Citera
2009-02-14, 12:39
Medlem
Hur fan?

De här kanske är fel tråd, men orkade inte skapa en ny.

Hur kan man få köra den här pjäsen till husbil på B-kort?

http://www.blocket.se/vi/20124688.htm?ca=11_s
Citera
2009-02-14, 14:39
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Bensin/Diesel.

Om man funderar på samma bilmodell/årsmodell, vilken av dem ska vara billigast att köpa begagnat?

Det har ju hänt en del på marknaden de sista åren med både bränslepris och skatter.
Vilken av de två alternativen ska vara billigast i dagsläget?
Citera
2009-03-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetto5514
Detta hände mig. Köparen ville föra över och hade inte samma bank som mig. Nu gällde det bara en affär på 12.000:- och jag var hemma hos köparen så jag visste var han bodde. (Plus att jag hade en extra nyckel hemma som han skulle få dagen efter) så därför gick jag med på det. Annars, aldrig i livet.
Därför skriver man ett kontrakt på hur betalning ska gå till.
Typ så här:
Citat:
Göteborg den 3 april 2009

Anders Persson köper bil Saab 9000, registreringsnummer XXX123 av Per Andersson för 15000:- (femtontusen svenska kronor), i befintligt skick.
Betalning sker via internetbank. Senast den femte april 2009 skall köparen ha satt in köpeskillingen på säljarens konto, nr 123 456 789-44 i Handelsbanken.

Autograf 1 Autograf 2
Så har iaf jag gjort, både när jag köpt och sålt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in