2026-01-06, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det stämmer, dagens bilar som kostar 50k är i liknande skick som bilar som kostade 25-30k för 5 år sen eftersom bilar i den prisklassen säljs till Afrika och Ukraina.

Ska man köpa en småbil då ska man absolut undvika vita bilar eftersom dessa köps av hemtjänst och kan ha låga mil men de körs väldigt korta sträckor med många olika förare som inte bryr sig om bilen.
Och om dom dessutom är högerstyrda så har dom buskörts av tidningsbud! Hahaha.
Citera
2026-01-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Vilken text bör jag skriva i säljkontraktet när jag säljer en begagnad bil för att så långt som möjligt undvika att köparen återkommer och påstår att "det å det" var trasigt osv?
Att säljare och köpare gemensamt kontrollerat bilen och att de därvid är över ens om konditionen på bilen och att köparen härmed uppfyllt sin plikt som köpare att undersöka bilen före köp.
Citera
2026-01-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEATNGU1
Har ägt dom flesta bilmärken. Många är pålitliga bilar. Men i slutändan så är det Volvo alla dagar i veckan. Dom rostar inte som andra, dom startar alltid, dom är säkra, billiga i delar. Allt hänger på om man köper nytt eller inte. Min är en -06 och har gått 19k mil. 250 hk och rostfri både under och över. Skönaste bilen förutom bmw 540 att åka i. Den drar jämnt skägg, både kraft och komfort.
Starkt divergerande uppfattning efter att ha köpt och ägt 3 st nya Volvo.
Citera
2026-01-06, 12:38
Medlem
rex144s avatar
Jag ska dela med mig av ett proffstips, det räcker att bara kolla chassibalken på högra sidan eftersom när man kör då har man vattenpölar på den högra sidan, den brukar bli mest angripen av rost.
Citera
2026-01-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ska köpa min första bil. Blir NOG en Toyota rav4 automat.
Hur kollar jag så att automatlådan och även back och allt är okey och som det ska?
Klokt val.
Kolla vid provkörning att växellådan inte "slirar" ovanligt mycket - alla automater slirar något!
Om bilen har "krok", fråga säljaren om bilen använts till att dra tungt släp.
Citera
2026-01-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScorerKaj

Hur får man koll på HELA historiken?
Mätarställning.......Hur kan de ev, trixas med på nyare bilar.

Hur vet man att man inte får med sig blande skulder. P-böter, skatt och annat skit som kan ligga
i skarven rent tidsmässigt.

I besiktningsprotokollet finns de tre senaste besiktningarnas mätarställningar.

Hos transportstyrelsen får du veta om bilen har ekonomiska betalningsföelägganden samt om bilen är leasad eller om det finns avbetalningsskuld på bilen.

Car.info och biluppgifter.se lämnar gratis uppgifter om bilen och dess forna ägare samt vad bilen tidigare varit till salu för.
Citera
2026-01-06, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse
Hej! Tänkte köpa min första bil ganska sent i livet och jag hade tänkt en automat.

Kollade en Dacia duster men har hört blandade åsikter om den. Den ska vara bullrig och obekväm tydligen. Någon som har några tips på automatväxlade bilar som inte är allt för dyra.

Har själv inget bilintresse alls och jag är mest intresserad av att vara säker och sitta bekvämt då jag är ganska lång.

Kommer mest transportera mig själv och min tant.

Tack!
Mitt råd beträffande automatväxlade bilar är att undvika Stellantis - Peugeot och Citroen - automatlådor av typen "robotiserad manuell växellåda".

Vill du ha driftsäkerhet finns bara Honda, Suzuki och Toyota att välja på.

Gillar du att mecka ska du köpa en VAG-produkt - VW, Skoda, SEAT och AUDI.
Du lär snabbt bli en fattig autodidakt bilmekaniker.

Dacia Duster ÄR okomfortabel - bullrig och obekväm - men billig - I INKÖP!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in