• 1
  • 2
2015-04-08, 21:14
Medlem
DjPuttes avatar
Vi har ett problem på halsen då grannen i fråga ska bygga ett garage och ena parten i det hushållet vill ta ned halva häcken emot vårat hus, Kollat på lantmäteriets karta ute på nätet och häcken är mitt på gränsen!

Det är en gammal häck i fråga men likväl så vill man ha kvar denna häck från vår sida för det är inte så snyggt med en garage vägg öppet som vätter mot vår tomt, Vi har skrivet även ett sk granneavtal att dem inte får ta ned häcken som är bevittnat av en person ytterligare men likväl så verkar inte den andre parten respektera det pappret utan envisas med att häcken skall ned!

Har försökt leta på nätet men jag finner INGET kring detta!

Hoppas ngn kan hjälpa mig i detta fall!!
Citera
2015-04-08, 21:40
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Vi har ett problem på halsen då grannen i fråga ska bygga ett garage och ena parten i det hushållet vill ta ned halva häcken emot vårat hus, Kollat på lantmäteriets karta ute på nätet och häcken är mitt på gränsen!

Det är en gammal häck i fråga men likväl så vill man ha kvar denna häck från vår sida för det är inte så snyggt med en garage vägg öppet som vätter mot vår tomt, Vi har skrivet även ett sk granneavtal att dem inte får ta ned häcken som är bevittnat av en person ytterligare men likväl så verkar inte den andre parten respektera det pappret utan envisas med att häcken skall ned!

Den del av häcken som löper in på grannens fastighet får han ta bort. Är det ett problem så får du flytta häcken in på din del av tomten. Glöm dock inte att häcken måste klippas på båda sidor för att inte växa in på grannen.
Citera
2015-04-08, 21:40
Medlem
ljudkellgrens avatar
Gräv upp häcken och gräv ner den en halv meter längre in på er tomt. Ni får häck, grannen får garage och alla är nöjda.
Kämpa MED
Citera
2015-04-08, 21:41
Medlem
Citat:

lycka till Detta är en pestfråga. Finns inget riktigt svar utan i värsta fall får ni ta ut lantmäteriet och mäta om häcken står på gränsen eller ej. Men grannen får inte hugga ner utan utslag i domstol.

Klassisk tvist o ni kan bli fiender i resten av ert liv
Citera
2015-04-08, 21:43
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
lycka till Detta är en pestfråga. Finns inget riktigt svar utan i värsta fall får ni ta ut lantmäteriet och mäta om häcken står på gränsen eller ej. Men grannen får inte hugga ner utan utslag i domstol.

Klassisk tvist o ni kan bli fiender i resten av ert liv
Jag misstänker nämligen just det att det måste upp i domstol och få utslag!
Jag har vart in på lantmäteriets hemsida och kollat av det och den står mitt på gränsen..
Tack för ett bra svar!
Citera
2015-04-08, 21:50
Medlem
Är häcken planterad och anskaffad innan ni eller grannarna flyttade in? Normalt plägar häckar och staket på gränslinjen vara gemensamma med grannen, men troligen dåligt med dokumentation om det är som jag misstänkte i första meningen. Återstår att flytta häcken eller att låta domstol avgöra.
Citera
2015-04-08, 21:59
Medlem
Citat:
Jag misstänker nämligen just det att det måste upp i domstol och få utslag!
Jag har vart in på lantmäteriets hemsida och kollat av det och den står mitt på gränsen..
Tack för ett bra svar!

Jag vet ett fall en häck stod i vad fastighetsägaren trodde va gränsen. Han rev den och byggde en stor djävla mur. Grannen blev tokig och tog dit lantmäteriet (fastighetsdomstolen dvs nu mark o miljödomstolen) som fann att muren delvis stod på grannens mark. Muren flyttades Hela tvisten tog typ 10 år och kostade multum för inblandade i form av advokatkostnader mm

Mitt råd sätt er ned med en drink o försök lös problemet
Citera
2015-04-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
Jag vet ett fall en häck stod i vad fastighetsägaren trodde va gränsen. Han rev den och byggde en stor djävla mur. Grannen blev tokig och tog dit lantmäteriet (fastighetsdomstolen dvs nu mark o miljödomstolen) som fann att muren delvis stod på grannens mark. Muren flyttades Hela tvisten tog typ 10 år och kostade multum för inblandade i form av advokatkostnader mm

Mitt råd sätt er ned med en drink o försök lös problemet

Kan säkert vara bra, som första försök i alla fall. Kommer ni fram till en bra lösning, glöm inte att skriva ett avtal som kan visa vad ni överenskommit också! Kan vara bra att ha, framförallt sedan någon av parterna avflyttat och nya grannar får för sig att träta på nytt.
Citera
2015-04-08, 22:11
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kan säkert vara bra, som första försök i alla fall. Kommer ni fram till en bra lösning, glöm inte att skriva ett avtal som kan visa vad ni överenskommit också! Kan vara bra att ha, framförallt sedan någon av parterna avflyttat och nya grannar får för sig att träta på nytt.
Vi har skrivet ett sk granneavtal som finns på papper att dem inte får ta ned häcken och det är bevittnat också, Men likväl så är ena parten hos grannen inne och gräver och vill ta ned den oavsett detta avtal vi har skrivit!
Citera
2015-04-08, 22:17
Medlem
Citat:

Den första frågan du ska ställa dig är om det är värt att förstöra grannsämjan för en häck?

Om svaret är ja och ni inte kan komma överens om en kompromiss så får du gå till domstol och låta pröva av grannavtalet håller. Om det är ett s k avtalsservitut är din sits ganska stark, annars troligen inte. Men kom ihåg att det kostar att processa.

Annars är alternativet att flytta häcken helt in på din tomt för att grannen har rätt att kapa både grenar och rötter som står på hans tomt (såvida inte avtalet lägger hinder i vägen).

När du ändå är på krigsstigen kan du ju överklaga bygglovet för garaget (och försämra grannsämjan ytterligare…). I normalfallet får en byggnad nämligen inte placeras närmare än 4,5 meter från tomtgräns såvida inte grannen godkänner detta. Det kan finns en annan regel i er detaljplan, men det är ovanligt så du kan ha ett case.
Citera
2015-04-08, 22:19
Medlem
psflaxs avatar
Hur kan grannen få bygga ett garage i tomtgränsen ?
Är det något ni har godkänt ?
Citera
2015-04-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Hur kan grannen få bygga ett garage i tomtgränsen ?
Är det något ni har godkänt ?

Ska inte yttra mig men ts låter som fastigheter på landet dvs icke plan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här