2015-04-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Intressanta uppgifter i DN som jag inte sett kommenteras:

Att Mattias Karlsson inte ser värdet i internutbildning är inte så svårt att förstå eftersom alla ändå ska fråga honom vad de ska göra, men vad pengarna används till istället framgår inte av artikeln.

Att sko sig ekonomiskt är ju i Sverige ett tabu värre än sexuell osedlighet eller missbruk, så just nepotism och misshushållning är något som kan bli politisk dynamit om det uppdagas i riksmedia.
Citera
2015-04-12, 14:48
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Delar uppfattningarna. En stel partiledare - har nån nånsin sett denne Karlsson skratta?

Han påminner mycket om moderaterns Bo Lundgren. Kunnig, tråkig och gravallvarlig. Och det gick inte så bra, som bekant.

Skrattar vet jag inte, men brukar inte Karlsson alltid le ganska mycket när han intervjuas av media? det jag alltid gillat mest med Karlssons framträdanden har alltid varit att han sett så avslappnad ut i sina kontakter med media. Och som jag minns det, ofta just haft ett leende på läpparna när han pratat med dem.

Och när de velat vrida samtalsämnet åt något orelevant håll så har han alltid sagt sitt budskap istället från att låta sig dirtraheras, ännu en sak han gör mycket bra.

Inte heller har jag uppfattat honom som grå eller tråkig. Och jag vet flera borgliga bekanta som gillar hans stil, till och med föredragit honom framför Åkesson.

Det är mycket ledsamt att han visade sig vara en besvikelse.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vi vet en sak med 100% säkerhet. Det var Hahne som kandiderade som stockholmsordföranden mot partiledningens vilja. och då är frågan; Varför i helvete gjorde han detta om han verkligen vill partiets bästa?
Tycker du verkligen partiledningen skulle sitta passiv i ett sådant läge? Då öppnar man ju för lokala myterister i princip i alla partidistrikt.

För att den sittande ordföranden i Stockholms stad inte skötte sitt jobb på ett bra sätt? för att medlemmarna har varit missnöjda med henne och velat byta ut henne?

Stadgarna tillåter den som vill att ställa upp i val till olika poster för SD.
Vill SDs ledning inte ha ett interndemokratiskt parti så får de väl ändra i stadgarna.
Då kan de ju ändra till att Mattias Karlsson tillsätter alla poster i partiet istället, direkt, utan alla de här larviga pretenserna med val...

Det är inte myterism att vilja representera sitt parti. Det är en sund demokratikultur att tillåta den som medlemmarna uppfattar som lämpligast till att inta olika positioner i partiet.

Men du tror ju inte på att demokrati är bättre än diktatur så detta faller som vanligt på döva öron.
Senast redigerad av Sockerpappan 2015-04-12 kl. 15:03.
Citera
2015-04-12, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Har du hört talas om begreppet 'demokrati'?

Menar du inom ett parti?

Naturligtvis ska det finnas formell demokrati i ett parti, men den får inte bli rell så att partiledningen sitter som medlemmarnas gisslan.

vi kan ta ett numera klassiskt exempel. Socialdemokraterna bestämde sig för folkomröstning om EU-medlemsskap och agiterade för ja i denna omröstning, trots att ungefär 60-70% av medlemmarna var anti-EU vid den tiden. Naturligtvis vad det VU som gjorde detta, givetvis så snabbt att inte någon opposition kunde formeras på en partistämma.
Citera
2015-04-12, 14:54
Medlem
orrtupps avatar
Okey, så här är det, vilket kanske kan vara svårt att se om man är uppfödd med silversked i Stockholms mera välbärgade kvarter.

Folk ute i landet, "verklighetens folk" som är den allra största gruppen ser att kommunala inrättningar som badhus tas över av ensamkommande "barn" som får gratis inträde och inte följer regler om hygien. Vårdcentralernas väntrum ockuperas av huckletanter med stora barnskaror. I byar och samhällen driver det omkring stora gäng med unga män från andra sidan jorden, listan med exempel kan göras lång.

Samtidigt ser dom att allt fler institutioner läggs ner eller flyttas till storstäder. Deras söner och döttrars utsikter till jobb och bostad ser sämre ut för varje år. Grov kriminalitet ökar samtidigt som polisen och rättsväsende verkar strunta i vanligt folks trygghet och säkerhet.

Då efterfrågar man inte högerpartier som bara vill slå vakt om övre medelklass/överklass.
Då är man inte intresserad av politiker som vill främja asatro eller fornnordisk mytologi, ej heller är man intresserad av judiska konspirationsteorier eller kräver att rasbiologi ska återfå sin status som respekterad vetenskap.

Man vill helt enkelt ha politiker som bryr sig om vanligt folk, som sätter Sverige och Sveriges bästa främst. Man inser att det är hemskt ute i världen och synd om väldigt många människor, men att VI inte KAN ta hand om alla stackare ute i världen HÄR i vårt land.

Man inser att långt ifrån alla som tar sig hit är vad dom utger sig för att vara och att alltför få vill anpassa sig och bidra i vårt land.

Detta tycks ledningen för SD ha fattat och därför gör dom rätt!
Citera
2015-04-12, 14:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Mycket sådant intryck är subjejktivt....jag associerar främst till Carl Bildt under tidigt 1980, litet grand under den s k bildtkrisen när Bildt varit litet lösmynt mot natofolk(en Bildt säger mer än tusen ord, skämtades det om). Bildt uppfattades som bright och påläst, ja, men också arrogant och överklassaktig. Vad SD-behöver är personer som framstår som mjukisar som charmar kvinnorna. Ingen av herrarna Hahne och Kasselstrand uppfattas som en mysig nallebjörn som kan bli en landsfader.

En viss likhet med den unge Bildt kan jag också se. Teorin att kvinnor alltid vill ha mysiga nallebjörnar är jag mer skeptisk till. Samme Bildt blev statsminister några år senare.
Citera
2015-04-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Vad håller du på med? Dina tankegånger är osammanhängande och du pratar i cirklar.

Det viktiga är inte vad saker är...det viktiga är vad de SYNES vara. Hur svårt ska detta vara att begripa.
Det viktiga är inte att ha briljanta politiker, det viktiga är i nuläget at ha politiker som kan sno röster från vänsterblocket, inte skrämma bort vänstermänniskor.
Citera
2015-04-12, 15:00
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Okey, så här är det, vilket kanske kan vara svårt att se om man är uppfödd med silversked i Stockholms mera välbärgade kvarter.

Ja men nu var detta lokalt i just Stockholm, likt Hahne förklarade i hans brev var det en borgerlig förskjutning i Stockholm för att bättre locka väljarna och att de inte har någon ambition att genomföra någon förändring på riksnivå.
Citera
2015-04-12, 15:01
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Intressanta uppgifter i DN som jag inte sett kommenteras:

Att Mattias Karlsson inte ser värdet i internutbildning är inte så svårt att förstå eftersom alla ändå ska fråga honom vad de ska göra, men vad pengarna används till istället framgår inte av artikeln.
Och först där insåg jag att jag i mitt tidigare inlägg ( (FB) William Hahne, Gustav Kasselstrand m fl hotas av uteslutning ur SD efter konflikt) sammanblandat Bengt Malmberg med Bertil Malmberg. Huvudpoängen i mitt inlägg kvarstår nog men det är ändå ganska pinsamt.
Citera
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Menar du inom ett parti?

Naturligtvis ska det finnas formell demokrati i ett parti, men den får inte bli rell så att partiledningen sitter som medlemmarnas gisslan.

vi kan ta ett numera klassiskt exempel. Socialdemokraterna bestämde sig för folkomröstning om EU-medlemsskap och agiterade för ja i denna omröstning, trots att ungefär 60-70% av medlemmarna var anti-EU vid den tiden. Naturligtvis vad det VU som gjorde detta, givetvis så snabbt att inte någon opposition kunde formeras på en partistämma.

Jag menar rent allmänt, inte "formellt", som du skriver. I valsituationer, skall alla parter/intressenter ges fritt spelrum att agera i egen sak. När ett val är avgjort, skapas en maktsituation, som givetvis 'vinnande lag' skall driva via hårda nypor, men inte till vilket pris som helst. Definitivt inte utövat som t ex Reinfeldt gjorde. Han var en äkta TYRANN, jag vet via insider på 'högsta' nivå, dom flesta begriper nog idag. Den sortens ledarskap kollapsar som regel, en tidsfråga. Och skadar vilket parti som helst, vilket även SD har anledning att reflektera över, när man väljer uteslutningsmetoder. (m) förlorade historiskt mycket sympatisörer i senaste valet, genom att lögnerna till slut inte gick att dölja.

PS. Boken "Knapptryckarkompaniet" är en förträfflig beskrivning av politisk partidiktatur. Sök på Youtube på det begreppet, där finns en lång och träffsäker intervju med kvinnan som genomskådade (m)-falskheten, och lämnade både parti och riksdagsplats.
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2015-04-12 kl. 15:04.
Citera
Medlem
Citat:
Det viktiga är inte vad saker är...det viktiga är vad de SYNES vara. Hur svårt ska detta vara att begripa.
Det viktiga är inte att ha briljanta politiker, det viktiga är i nuläget at ha politiker som kan sno röster från vänsterblocket, inte skrämma bort vänstermänniskor.

Ja, det är det viktiga när det handlar om den mest korrumperade och värsta sortens politik, att lura väljarna genom att dölja sina avsikter.
Citera
2015-04-12, 15:03
Medlem
MrSkargards avatar
Nu har Erik Almqvist skrivit om konflikten på Facebook. Han tar inte direkt ställning för någon sida men tar indirekt ställning mot Karlsson genom att uppmuntra till en öppen idédebatt inom SD. På Twitter har han visat vad vi skulle kalla för etnonationalistiska tendenser så vi får väl anta att han inte har överdrivet mycket kontakt med partiledningen längre.
Citera
2015-04-12, 15:04
Medlem
Citat:
Jepp, absolut! Även en lågt begåvad person borde inse att en sådan "kupp" skadar partiet både på kort och lång sikt. I synnerhet när det gäller ett så färskt parti som SD. Trodde verkligen Hahne på allvar att han skulle komma undan med detta? Och hur fan tänkte karln då?

Tror du över huvud taget på demokrati eller vore det kanske bäst om Expo-Karlsson oinskränkt fick styra och ställa över allt i hela landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in