Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Glöm ND. Har inte, objektivt sett, SDU en starkare opinionsbildande och organisatorisk position nu än lilla, lilla SD hade då? Kasselstrand och Hahne är väl mycket mer kända idag än Åkesson var då, med en ojämförligt större kader av fotfolk i form av nätaktivister i redo-läge än SD hade tills för bara några år sedan?
Det här är verkligen sant, tro mig som var med och bildade ND. Och det finns mer att säga: SDU har 1,3 miljoner klara och i fickan årligen, där ND tyckte att 1:50 var ovanligt mycket att ha i kassan. SDU - även det SDU som tänks befriat från Tobias Andersson och lite andra penningsugna lodisfigurer - har tusentals medlemmar, ND kom aldrig upp i mer än cirka 500. SDU:s aktivister är mångfalt fler och av högre kvalité än ND - och eftersom detta utgör självkritik hoppas jag att det kan väga lite tyngre än ett vanligt omdöme i ett vanligt debattinlägg.
Och det finns också kring en miljon invandringskritiska väljare att slåss om idag, det gjorde det inte 2002. Det finns så mycket väljare att man inte behöver komma in i RIksdagen på första försöket, även det näst största invandringskritiska partiet kan få 50-60 platser i kommuner och landsting, alldeles tillräckligt för att hålla en partiapparat med flera heltidsanställda igång.
SDU har en nästan andlig kvalité på sina representanter - de utstrålar klarögdhet, hederlighet och rakhet på ett sätt som slår an en sträng i svenskars hjärtan. De ligger ljusår före något som vi i ND skulle ha kunnat prestera på den punkten, och vi var ändå mest upptagna med att ducka eXpo-radarn och rädda livhanken från AFA.
Dessutom har SDU något mer som ND aldrig hade: ett fungerande massmedium som är uppe och i drift, Fria Tider. När Dagerlind förstår att han aldrig kommer att få en spänn av SD, alla pengar ska gå till Karlsson-klickens polare, bödelsdrängar, flickvänner, ja-sägare och ex-fruar, så kommer han att gå samma väg med Avpixlat.
Det gick verkligen åt helvete med öronbedövande musik för oss i ND. Det gjorde det. Och jag vet vilket outhärdligt helvete det är att starta parti, varje sekund 24-7, så det känns svårt att uppmana någon annan att göra det. Sitta här gammal och grå och uppmana ungdomarna att gå ut på banan och springa fortare, det känns lite halvsisådär.
Så jag vill inte direkt uppmana någon till något. Tänk noga efter, vill jag säga. Men efter vad jag har sett av Karlsson-klicken den senaste veckan, så är mitt hopp om SD ute, det är en försörjningsinrättning för en liten klick stalinismpräglade psykopater utan speciellt intresse för Sverige eller det svenska folket. Jag hoppar i alla fall på ett nytt SDU-baserat parti de första 5 sekunderna efter att det har konstituerats, det kan jag säga.