2015-04-12, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Det har du absolut rätt i, den risken finns. Men den är väl inte störra än den varit tidigare när Kasselstrand skött SDU föredömligt? Och den organisationen har han ju fått att fungera bra.

Men nej det går självklart inte att garantera.

Men så kan det gå när man puttar ut vanliga Sverigedemokrater ur det Sverigedemokratiska boet bara för att de potentiellt kan utmana ens egna maktintressen.

Skulle allt raseras så är det fyrans(treans?) fel som valde att starta ett inbördeskrig inom SD.

Vi vet en sak med 100% säkerhet. Det var Hahne som kandiderade som stockholmsordföranden mot partiledningens vilja. och då är frågan; Varför i helvete gjorde han detta om han verkligen vill partiets bästa?
Tycker du verkligen partiledningen skulle sitta passiv i ett sådant läge? Då öppnar man ju för lokala myterister i princip i alla partidistrikt.
Citera
2015-04-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Pluralism uttrycks mellan partier. Inte i partier. Grillo är diktator i sitt parti. I Spanien har Podemos ledning i det närmaste diktatorisk kontroll.

Stora partier som funnits länge med stark maktbas, vars ledning har hegemonisk kontroll över utvecklingen och ett stort väljarstöd, kan unna sig lyxen av en livlig intern debatt och även viss intern opposition. Detta kan vare sig SD eller Grillo eller Podemos.

OM SDU-falangen helt otroligt skulle vinna pågående strid, skulle den införa samma diktatur, som ”Stalin” Karlsson gjort, för att försvara sin makt och sin ideologiska framtoning. Partier är inga diskussionsklubbar. Partier är verktyg i makt- och intressekamp.

Det har varit alldeles för mycket smutskastning fram och tillbaka så det finns inte en chans att SDU-falangen kommer att vinna striden eller att parterna kommer att enas. Dom kommer att bli uteslutna och banden kommer att klippas till ungdomsförbundet och det vet dom nog redan om.
Citera
2015-04-12, 14:34
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vi vet en sak med 100% säkerhet. Det var Hahne som kandiderade som stockholmsordföranden mot partiledningens vilja. och då är frågan; Varför i helvete gjorde han detta om han verkligen vill partiets bästa?
Tycker du verkligen partiledningen skulle sitta passiv i ett sådant läge? Då öppnar man ju för lokala myterister i princip i alla partidistrikt.

Har du hört talas om begreppet 'demokrati'?
Citera
2015-04-12, 14:35
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffrey.L.Dahmer
Imorgon kommer det nog hända grejer där vi få se om nolltoleransen fungerar.
GK och WH såg otroligt nöjda ut på filmklippet från krogen och ska också ha sagt att "framtiden tillhör oss"

Mitt tips är att gamla SD-veteraner har avslöjat Åkesson, Karlsson och Jomshofs tidigare bravader i SD på sluten av 90-talet och början på 2000-talet. Och talat om detta för GK och WH.

Förmodligen sitter Expressen och Aftonbladet och redigerar löpsedeln inför morgondagen i detta nu. Baas förbereder sig nog för att konfrontera Åkesson och gänget med både film och bildbevis.
Och med det tror GK och WH att dom kan ta över rodret och göra SD till Sveriges största parti?
Citera
2015-04-12, 14:36
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

För att Buss Mia är en katastrof som inte lyckats med något annat än att ta över Dulnys säte då han klantade till sig, Stockholm är svagt och Mia som vill att alla skolor ska se ut som samhället i övrigt det vill säga kulturberikat har inte gjort det bättre. Hahne skrapade fram ett fint gäng med som han säger en mer borgerligare approach för att locka Stockholm väljare, vilket är en korrekt analys, eftersom han var det bättre alternativet vann han. Stå vid sidan och se på när Buss Mia tar över huvudstaden är knappast partiets bästa.
Citera
2015-04-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är möjligt att han gör det ideologiskt, och att hans tal om socialkonservatism är en läpparnas bekännelse. Vi får väl se vad medlemsutskottet lyckats vaska fram i form av kontakter med Nordisk Ungdom och liknande.

Min poäng var dock att Kasselstrand inte ger intrycket av att vara en galen extremist och inte heller tycks ha några större skelett i garderoben (annars hade de väl plockats fram och vädrats vid det här laget). Tvärtom ger han ett ärligt och engagerat intryck. Om han avhåller sig från korkade uttalanden och andra dumheter tror jag därför att han kan locka röster till ett nytt parti.

Och det är det som frågan handlar om. Att Kasselstrand skulle bli kvar i SD efter det som nu hänt håller jag för ytterst osannolikt. Enda undantaget vore väl om styrelsen går emot Karlsson och Jomshof, vilket också är osannolikt.

Mycket sådant intryck är subjejktivt....jag associerar främst till Carl Bildt under tidigt 1980, litet grand under den s k bildtkrisen när Bildt varit litet lösmynt mot natofolk(en Bildt säger mer än tusen ord, skämtades det om). Bildt uppfattades som bright och påläst, ja, men också arrogant och överklassaktig. Vad SD-behöver är personer som framstår som mjukisar som charmar kvinnorna. Ingen av herrarna Hahne och Kasselstrand uppfattas som en mysig nallebjörn som kan bli en landsfader.
Citera
2015-04-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Pluralism uttrycks mellan partier. Inte i partier. Grillo är diktator i sitt parti. I Spanien har Podemos ledning i det närmaste diktatorisk kontroll.

Stora partier som funnits länge med stark maktbas, vars ledning har hegemonisk kontroll över utvecklingen och ett stort väljarstöd, kan unna sig lyxen av en livlig intern debatt och även viss intern opposition. Detta kan vare sig SD eller Grillo eller Podemos.

OM SDU-falangen helt otroligt skulle vinna pågående strid, skulle den införa samma diktatur, som ”Stalin” Karlsson gjort, för att försvara sin makt och sin ideologiska framtoning. Partier är inga diskussionsklubbar. Partier är verktyg i makt- och intressekamp.

Populistiska partier förutsätter lyhördhet för massan. Den agitator som har det i dagens informationssamhälle kan få enorm makt på kort tid - med den är alltid till låns och avhängig av hans fortsatta tonsäkerhet.

Om hashtaggen #bepposkiterioss sprids bland hans supporters är han slut, oavsett sin makt över "partiapparaten".

Om det bland de 17 000 sprids ett tillräckligt missnöje är Karlsson rökt - och det kan det göra snabbt numera. Även internopinion är flyktig och föremål för ny teknik. Och om Karlsson inte är rökt så blir SD det i sin tur i förlängningen.

Skulle Kasselstrand mot all förmodan störta Karlsson så gör han klokast i att inte upprepa dennes misstag, utan förstå populistens roll: Att rida vågen, inte försöka tämja den.

Om Machiavelli levt idag så hade hans Furste jagat klick på Youtube och läst kommentarerna med intresse för opinionen - inte byggt en kommandobunker på partikansliet att utesluta oppositionen från.
Citera
2015-04-12, 14:40
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Glöm ND. Har inte, objektivt sett, SDU en starkare opinionsbildande och organisatorisk position nu än lilla, lilla SD hade då? Kasselstrand och Hahne är väl mycket mer kända idag än Åkesson var då, med en ojämförligt större kader av fotfolk i form av nätaktivister i redo-läge än SD hade tills för bara några år sedan?

Det här är verkligen sant, tro mig som var med och bildade ND. Och det finns mer att säga: SDU har 1,3 miljoner klara och i fickan årligen, där ND tyckte att 1:50 var ovanligt mycket att ha i kassan. SDU - även det SDU som tänks befriat från Tobias Andersson och lite andra penningsugna lodisfigurer - har tusentals medlemmar, ND kom aldrig upp i mer än cirka 500. SDU:s aktivister är mångfalt fler och av högre kvalité än ND - och eftersom detta utgör självkritik hoppas jag att det kan väga lite tyngre än ett vanligt omdöme i ett vanligt debattinlägg.

Och det finns också kring en miljon invandringskritiska väljare att slåss om idag, det gjorde det inte 2002. Det finns så mycket väljare att man inte behöver komma in i RIksdagen på första försöket, även det näst största invandringskritiska partiet kan få 50-60 platser i kommuner och landsting, alldeles tillräckligt för att hålla en partiapparat med flera heltidsanställda igång.

SDU har en nästan andlig kvalité på sina representanter - de utstrålar klarögdhet, hederlighet och rakhet på ett sätt som slår an en sträng i svenskars hjärtan. De ligger ljusår före något som vi i ND skulle ha kunnat prestera på den punkten, och vi var ändå mest upptagna med att ducka eXpo-radarn och rädda livhanken från AFA.

Dessutom har SDU något mer som ND aldrig hade: ett fungerande massmedium som är uppe och i drift, Fria Tider. När Dagerlind förstår att han aldrig kommer att få en spänn av SD, alla pengar ska gå till Karlsson-klickens polare, bödelsdrängar, flickvänner, ja-sägare och ex-fruar, så kommer han att gå samma väg med Avpixlat.

Det gick verkligen åt helvete med öronbedövande musik för oss i ND. Det gjorde det. Och jag vet vilket outhärdligt helvete det är att starta parti, varje sekund 24-7, så det känns svårt att uppmana någon annan att göra det. Sitta här gammal och grå och uppmana ungdomarna att gå ut på banan och springa fortare, det känns lite halvsisådär.

Så jag vill inte direkt uppmana någon till något. Tänk noga efter, vill jag säga. Men efter vad jag har sett av Karlsson-klicken den senaste veckan, så är mitt hopp om SD ute, det är en försörjningsinrättning för en liten klick stalinismpräglade psykopater utan speciellt intresse för Sverige eller det svenska folket. Jag hoppar i alla fall på ett nytt SDU-baserat parti de första 5 sekunderna efter att det har konstituerats, det kan jag säga.
Citera
2015-04-12, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jag tror inte Åkesson kommer att återhämta sig utan kommer nog att avgå inom en snar framtid och tanken är då att Karlsson eller Jomshof ska ta över.
Och det är väl det här dom är rädda för, att någon ska utmana om partiledarposten. Då är det bättre att göra sig av med alla tänkbara motståndare innan ny partiledare ska väljas.

Kasselstrand anses nog som ett stort hot.

Utrensningarna annonserades strax efter Åkessons "återkomst" och det är knappast någon slump. Mycket tyder på att de bara temporärt har släpat tillbaka honom för att undvika ett internt uppror i samband med att man kastar ut alla sina potentiella utmanare - och för att bereda vägen för Expo-Karlssons maktövertagande.

Den förmodade planen: På landsdagarna i höst blir Åkesson, som noga sett till att hålla låg profil i samband med uteslutningarna, omvald till partiledare och Expo-Karlsson utnämns till vice ordförande. Strax därefter går Åkesson i pension och voila: Expo-Karlsson – som på grund av sitt kontroversiella agerande förmodligen skulle ha svårt att hävda sig på egen hand om han ställdes mot en motkandidat – blir Führer.
Citera
2015-04-12, 14:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det där är inte något från upplysningstiden. Då var man så rasistisk man kunde bli. Det var på den här tiden man "civiliserade" negrerna med hjälp av generösa mängder kulor och krut för att sedan sälja dem in i slaveri i nord och sydamerika.

Det du beskriver är en härledning från antropologen Franz Boas som baserade sina teorier på en variant av konceptet tabula rasa. Inom kulturmarxismen är Boas teorier ett verktyg man använder för att motivera olika statliga ingrepp i samhället och den är källan till kulturmarxismens antirasistiska dogma. I det aktuella fallet går resonemanget ungefär såhär:

Hög IQ är en förvärvad egenskap. I och med att alla föds med samma IQ och det råder en korrelation mellan högre utbildning och högre IQ, så är det enda möjliga källan till högre IQ längden på ens utbildning.

Utbildning är något som man erhåller genom sociala och rasliga privilegier enligt kulturmarxistisk analys. Det är därför vita amerikaner har högre IQ än svarta amerikaner och inte genom några genetiska skillnader för det finns inget som ras eller genetiskt arv.

Botemedlet är negativ särbehandling av vita (manliga) amerikaner till förmån för minoritetsgrupper, så kallad "affirmative action" så att dessa också får möjligheten att höja sin IQ genom en överföring av sociala och rasliga privilegier från vita (män). Vita kvinnor räknas också som en minoritetsgrupp då de är socialt diskriminerade av vita män.

Som du ser blir allt fullt logiskt när man tolkar det enligt kulturmarxismens dogmer. En skygglappsmänniska har inte någon förmåga eller vilja att bygga en egen världsbild, och blir han då marinerad i den kulturmarxistiska världsbilden, ja då är ju allt detta rätt. På så vis byggs det kommunistiska samhället uppifrån och ner genom social ingenjörskonst.

Att den amerikanska källan du citerar påstår att detta kommer från upplysningstiden beror på att kristna konservativa amerikaner ofta är bokstavskristna som tror på kreationism och inte Darwin. Upplysningstiden beskylls av dessa för att ha släppt loss en mängd osunda företeelser men det de egentligen gnäller över är att kyrkan och kristendomen inte längre har samma totalitära maktposition och tolkningsföreträde i samhället.

Förresten, behöver jag skriva att Franz Boas var jude?

Maria Danielssons förslag om bussning är det närmaste man kommit affirmative action inom SD. Naturligtvis är detta inte en ide Maria själv kommit på utan det var något hon såg när hon bodde i USA med sin rasifierade familj. I USA användes bussning som ett led i tvångsintegrationen av vita och svarta amerikaner och eftersom SD anser det mycket viktigt att bryta invandrarnas sociala utanförskap och förbättra integrationen och assimilationen av dessa så är bussning en naturlig SD-policy.

Dessutom kan de svenska barnen gott dela med sig lite av sina svenskhetsprivilegier så att de rasifierade barnen får bättre studieresultat och högre IQ, det skulle ju underlätta integrations och assimilationsprocessen något enormt.

Nja... for the record... så citerar jag inte någon amerikan; jag citerar en sydafrikan. "An old idea, dreamed up during the enlightenment" antog jag syftade på på idén om jämlikhet som allmän princip. (Konceptet tabula rasa härrör från John Locke (1632 - 1704) dvs Boas (säregna) "variant" kan väl sägas ha sina rötter i upplysningstiden.)

Men, om man läser citatet, som du läser det, så är förstås din invändning helt korrekt.
Citera
2015-04-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Politik är inte ett enmansjobb och personligen tror jag, liksom majoriteten av medlemmarna i Stockholms Stad, att Hahnes styrelse hade kunnat göra ett bättre jobb än Buss-Mias styrelse. Svårt för övrigt att tappa något i Stockholm med tanke på att SD aldrig varit särskilt framgångsrika där (vilket inte heller är så konstigt när man tittar på vilka företrädare man släpper fram...Buss-Mia; just saying)

Men detta är ointressant...även om man anser Buss-Mia vara oduglig och inkompetent så gör man inte så. Jag jämför med MUF som för dryga 30 år sedan hade Beatrice Ask som ordförande. Hon var naturligtvis lika mycket en nolla då som nu, men vad jag kan minnas var det ingen som ifrågasatte henne eller drömde om att kuppa bort henne (tills valberedningen hade en annan kandidat). Man visste helt enkelt att det alltid skadar partiet att inte sitta stila i båten.

Att Buss-Mia var partiets kandidat beror inte på dumhet från partiledningens sida, det finns naturligtvis skäl till detta.
Citera
2015-04-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du och jag står mycket långt från varandra när det gäller världsbild. Din världsbild är svart-vit - det är inte min.

Sett genom dina glasögon finns det tydligen bara två (2) tillstånd i ett parti. Antingen så är det stenhård kadaverdiciplin a la Reinfeldt, där riksdagsgruppen en masse lojalt och kuvat tillskyndar Reinfeldts överenskommelse med MP och partiets medlemmar körs över - eller så råder *det enda* alternativa tillståndet, som är "kaos och anarki".

Sett genom mina glasögon, så tappade moderaterna f.ö. "en massa röster" i riksdagsvalet 2014... just pga Reinfeldts maktfullkomliga grepp om partiet, som gjorde det möjligt för honom att sluta överenskommelsen med MP... vilken illustrerar risken med att ett parti styrs av en despot, som inte är någon upplyst despot.

Men, detta var en kalkylerad risk av Reinfeldt. Han hade genomfört stora förändringar av trygghetssystemen och han hade fått igenom fyra av fem jobbskatteavdrag. Han var helt enkelt färdig med det han velat åstadkomma, och hade ändå hyfsade siffror i valet...jämför med hur det såg ut 2002 på Bo Lundgrens tid.

Snacket om "Öppna era hjärtan" var naturligtvis genomtänkt..det skulle skulle sänka alliansen, Reinfeldt ville helt enkelt inte regera längre. Han insåg atyt i det läge som rådde var en vänster-minoritetsregering det bästa som kunde ske för M! Nu kan Löfven regera sönder sig och sitt parti under hejarop från MP:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in