2015-04-12, 13:59
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fast vad är alternativet, att partiledningen avgår, och då skulle vi med stor sannolikhet ha ett SD på 5% igen. Det är inte lite man gamblar om. Jag skiter fullständigt i Hahnes och Kassestrands egon, och för den delen Karlssons. Men någon jävla ordning måste det trots allt finnas utåt. Och partiledningebn är originalet, resten är bara de som hängt på tåget. Har man andra ambitioner som medlem? Fine, vänta då in ett bättre tillfälle. Tex nästa gång det är dags att byta partiledare. Man sysslar inte med sådant här mellan dessa val, såvida inte partiet befinner sig i kris opinionsmässigt.

Alternativet hade varit att partiledningen, framförallt Karlsson, taggade ner sitt sjukliga kontrollbehov, respekterande interndemokratin, och lät både Kasselstrand och Hahne hållas.
Och vill de bekämpa höger-falangen i partiet så fine, gör det, men gör det med demokratiska medel.

SD är inte längre ett litet futtigt 1% parti, det är ett 15-20% parti med 17000 medlemmar. Då håller det inte att behandla partiet som en egna personliga leksak som man kan göra precis vad man vill med. Bryta alla regler osv.

Karlsson började som jag tidigare sagt jättebra, han gjorde i sig bra i tv-rutorna, han ingav mig och de flesta jag känner med ett stort förtroende, ingen trodde längre att SD stod och föll med Jimmie Åkesson.
Men så händer detta, Karlsson drar av sig masken och visar sig vara fullfjädrande spritt språngande Arnstads-galen. Fascist hit och dit, rasiter dit och hit. Han behöver be om ursäkt och tagga ned. Då kan detta kanske fortfarande räddas.
Annars lutar det åt krig eller partisplittring tills en ersättare som kan ena sidorna presenterar sig. Kanske Björn Söder eller Jimmie Åkesson fortfarande kan stiga fram som enande krafter.
Senast redigerad av Sockerpappan 2015-04-12 kl. 14:03.
Citera
2015-04-12, 13:59
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Barnsligt resonemang. Båda är nog inte utan skuld, men nu handlar det om damage control.

haha är det damage control Jomshof och Karlsson sysslar med senaste dagarna tycker du? verkligen?

Inte för att Hahne eller Kasselstrand heller utövar damage control precis, men de ska ju uteslutas på ett maktfullkomligt och odemokratisk manér så det kan man självklart inte begära av dem heller.
Senast redigerad av Sockerpappan 2015-04-12 kl. 14:02.
Citera
2015-04-12, 14:00
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Politik är inte ett enmansjobb och personligen tror jag, liksom majoriteten av medlemmarna i Stockholms Stad, att Hahnes styrelse hade kunnat göra ett bättre jobb än Buss-Mias styrelse. Svårt för övrigt att tappa något i Stockholm med tanke på att SD aldrig varit särskilt framgångsrika där (vilket inte heller är så konstigt när man tittar på vilka företrädare man släpper fram...Buss-Mia; just saying)

Ja man beskyller Hahne och Kasselstrand för brist på lojalitet när de demokratiskt vann Stockholm. Att tyst se på när Buss Mia tar makten i kommun är snarare förräderi.
Citera
2015-04-12, 14:02
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Alla partier är knaptryckarpartier, riksdagsmännens främsta uppgift är att vara röstboskap. Det kan förefalla cyniskt, men det måste vara så. Väljarna ska kunna veta vad de röstar på.
Menar du på fullt allvar att något parti inte är ett knapptryckarparti (nu menar jag i viktiga voteringar)?

Formellt är Åkesson fortfarande partiledare, inte Karlsson. Han får göra skitjobbet.

Problemet för SD är, som jag ser det, är att medlemmarna är mycket mer radikala än vad genomsnittsväljaren är. Detta har partiledningen insett, och håller därför partiet i ett järngrepp. Här måste SD välja, endera bestämmer medlemmarna eller också ledningen. Om medlemmarna får bestämma avgörande frågor kommer partiet att tappa en massa röster! Om ledningen bestämmer blir medlemmarna förstås sura och känner sig inte lyssnade på.
Jag hävdar att ett parti måste ha en ledning som kan köra över medlemmarna. Annars riskerar kaos att bryta ut i partiet.

Du och jag står mycket långt från varandra när det gäller världsbild. Din världsbild är svart-vit - det är inte min.

Sett genom dina glasögon finns det tydligen bara två (2) tillstånd i ett parti. Antingen så är det stenhård kadaverdiciplin a la Reinfeldt, där riksdagsgruppen en masse lojalt och kuvat tillskyndar Reinfeldts överenskommelse med MP och partiets medlemmar körs över - eller så råder *det enda* alternativa tillståndet, som är "kaos och anarki".

Sett genom mina glasögon, så tappade moderaterna f.ö. "en massa röster" i riksdagsvalet 2014... just pga Reinfeldts maktfullkomliga grepp om partiet, som gjorde det möjligt för honom att sluta överenskommelsen med MP... vilken illustrerar risken med att ett parti styrs av en despot, som inte är någon upplyst despot.
Senast redigerad av Meiji 2015-04-12 kl. 14:05.
Citera
2015-04-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Alternativet är att Karlsson och Åkesson skaffar sig lite självförtroende och slutar leva i en tid då flygblad var höjden av marknadsföring.

Om dessa herrar via alla otaliga plattformar inte kan övertyga en vänligt inställd partikader om 17 000 medlemmar om att de själva stakat ut den bästa vägen för partiet - då har de sannolikt inte stakat ut den bästa vägen för partiet.

Om några "ungtuppar" och deras kompisar på twitter kan ta över deras partiapparat om inte interndemokratin stryps - ja, då måste det ju vara något rejält fel på deras kommunikationsförmåga.

Eller det de försöker kommunicera. Ett budskap som bara accepteras genom repression och uteslutningar är nog inte särskilt övertygande på egna meriter.

Kan man inte hävda sig utan att stoppa en hästsko i boxhandsken, så är man nog inte en boxare att sätta tilltro till.

Jag tror inte Åkesson kommer att återhämta sig utan kommer nog att avgå inom en snar framtid och tanken är då att Karlsson eller Jomshof ska ta över.
Och det är väl det här dom är rädda för, att någon ska utmana om partiledarposten. Då är det bättre att göra sig av med alla tänkbara motståndare innan ny partiledare ska väljas.

Kasselstrand anses nog som ett stort hot.
Citera
2015-04-12, 14:06
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jag tror inte Åkesson kommer att återhämta sig utan kommer nog att avgå inom en snar framtid och tanken är då att Karlsson eller Jomshof ska ta över.
Och det är väl det här dom är rädda för, att någon ska utmana om partiledarposten. Då är det bättre att göra sig av med alla tänkbara motståndare innan ny partiledare ska väljas.

Kasselstrand anses nog som ett stort hot
.

Så är det, men de gör honom själva större än han är genom sin överdrivna rädsla för honom.

Inte ens jag vill se Kasselstrand som partiledare.

Och innan Karlsson började bete sig som en stalinistisk utrensare och Arnstadare så hade jag till 100% velat se honom, eller någon annan i Fyran ta över efter Jimmie ifall han avgår till hösten.

Att Jimmie Åkesson avgår till hösten, eller riskerar att göra det, tror jag också är den egentliga orsaken till utrensningarna.
Senast redigerad av Sockerpappan 2015-04-12 kl. 14:12.
Citera
2015-04-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Ingen bra idé att skylla på budbäraren Expo, som "Stalin" Karlsson också ville ta hjälp av.

I dag går denna budbärare igenom hyckleriet inom SDs ledning och pekar på hur en mängd ledningsföreträdare i SD gjort sig skyldiga till grova rasistiska övertramp genom åren, vid sidan av en analys om dagens kamp i SD.

Dock tror jag att analysen missar genom att fokusera på frågan om hyckleriet. Det vi ser utspela sig är nämligen inte en moralisk fråga - så frågan om dubbelmoral är inte ens en gång relevant. Politik är inte moral utan makt och intresse och en fråga om vänner och fiender. Detta gäller i SD likväl som i andra politiska sammanhang.

"Nolltoleransen" är inte ens politisk övertygelse, utan en fråga om maktpolitiskt redskap syftande att rena partiet från explicit ideologisk manifestation som anses vara ”avvikande”.

Den latenta ideologin får således inte tillåtas bli manifest. De som manifesterar den i program, plattformar och i propagandan, så som SDU gjort, måste kastas ut.

http://expo.se/2015/rasism-ok-sa-lange-du-stodjer-sd-ledningen_6855.html

Det jag tror du missar är att den sorts repressiv maktutövning du förespråkar bara är möjlig när åsiktspluralism går att undertrycka.

Med Flashback, Twitter och Facebook så hade Stalin aldrig kommit till makten.

Den italienske populisten Beppe Grillo fick 25% i italienska parlamentsval, från nästan ingenting några månader innan valet. Han BOJKOTTADE tidningarna och utgick från sin blogg som plattform in i sociala medier.

Det är detta mossiga SD inte förstår - den egna rörelsens osårbarhet och styrka. Men också att samma funktioner av etablissemangsförakt som gör partiet osårbart har en akilleshäl - det finns inga normerande informationsmonopol längre.
Citera
2015-04-12, 14:13
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4gnusson
Kan inte hålla med om Karlssons stilighet, verkar alltid köra på samma mediokert sittande tredelade kostym tillsammans med illa knuten och glansig slips under en för liten och fladdrig skjortkrage.

Om vi ska göra jämförelser på det området också så framstår både Kasselstrand och Hahne mindre hafsiga och mer fräscht stiliga i sina sätt att klä sig.

Jag kan alls inte förstå de som tycker att han gör ett så gott intryck. För mig framstår Karlsson i tv som rätt stel och otäckt tom i blicken och för övrigt aningen monotont malande i sitt sätt. Han har då inte uppbådat min entusiasm.

Precis mitt intryck. Om man inte vetat att det var Åkesson som är den SD-topp som knaprar anti-depressiva så hade jag trott att det var Karlsson. Kanske i kombination med begynnande alkoholmissbruk, vilket skulle kunna vara en orsak till de nattliga Facebook-inläggen utan all vett och sans.
Citera
2015-04-12, 14:20
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det jag tror du missar är att den sorts repressiv maktutövning du förespråkar bara är möjlig när åsiktspluralism går att undertrycka.

Med Flashback, Twitter och Facebook så hade Stalin aldrig kommit till makten.

Den italienske populisten Beppe Grillo fick 25% i italienska parlamentsval, från nästan ingenting några månader innan valet. Han BOJKOTTADE tidningarna och utgick från sin blogg som plattform in i sociala medier.

Det är detta mossiga SD inte förstår - den egna rörelsens osårbarhet och styrka. Men också att samma funktioner av etablissemangsförakt som gör partiet osårbart har en akilleshäl - det finns inga normerande informationsmonopol längre.

Pluralism uttrycks mellan partier. Inte i partier. Grillo är diktator i sitt parti. I Spanien har Podemos ledning i det närmaste diktatorisk kontroll.

Stora partier som funnits länge med stark maktbas, vars ledning har hegemonisk kontroll över utvecklingen och ett stort väljarstöd, kan unna sig lyxen av en livlig intern debatt och även viss intern opposition. Detta kan vare sig SD eller Grillo eller Podemos.

OM SDU-falangen helt otroligt skulle vinna pågående strid, skulle den införa samma diktatur, som ”Stalin” Karlsson gjort, för att försvara sin makt och sin ideologiska framtoning. Partier är inga diskussionsklubbar. Partier är verktyg i makt- och intressekamp.
Citera
2015-04-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du och jag står mycket långt från varandra när det gäller världsbild. Din världsbild är svart-vit - det är inte min.

Sett genom dina glasögon finns det tydligen bara två (2) tillstånd i ett parti. Antingen så är det stenhård kadaverdiciplin a la Reinfeldt, där riksdagsgruppen en masse lojalt och kuvat tillskyndar Reinfeldts överenskommelse med MP och partiets medlemmar körs över - eller så råder *det enda* alternativa tillståndet, som är "kaos och anarki".

Sett genom mina glasögon, så tappade moderaterna f.ö. "en massa röster" i riksdagsvalet 2014... just pga Reinfeldts maktfullkomliga grepp om partiet, som gjorde det möjligt för honom att sluta överenskommelsen med MP... vilken illustrerar risken med att ett parti styrs av en despot, som inte är någon upplyst despot.

Ja, det är som att ställa upp ett falskt dilemma mellan en fullständigt kravlös flumskola och Stig Järrels Caligula i Hets.

Hur var t ex Jomshof som omvittnat god lärare? Dominerande han eleverna till att svälja ett budskap de inte verkade vilja ta till sig, i kraft av sin auktoritet och maktställning - eller lyckades han resonerande och pedagogiskt övertyga dem om att det han hade att lära var intressant och vederhäftigt? Vilket i sin tur gav honom en pondus och inflytande.
Citera
2015-04-12, 14:26
Medlem
Menveds avatar
Intressanta uppgifter i DN som jag inte sett kommenteras:
Citat:
Interna mejl som DN läst visar att VU nu styr vilka personer som ska arbeta på riksdagskansliet och i detalj kontrollerar SD:s allt större budget. Framgången i valet förra året har ökat partianslaget till drygt 15 miljoner kronor under riksdagsåret. Kritik riktas nu mot hur pengarna används.

– Det slösas med pengar på ett sätt så att man blir mörkrädd. Sam*tidigt får annat inte kosta någonting, säger en annan SD-tjänsteman.

Partiets säkerhets- och utbildningschef Bengt Malmberg – som arbetat nära Jimmie Åkesson sedan 2009 – har nu sagt upp sig i protest mot Karlssons och Jomshofs sätt att styra. Droppen som fick bägaren att rinna över var att en internutbildning ansågs dyr och stoppades av VU.
Att Mattias Karlsson inte ser värdet i internutbildning är inte så svårt att förstå eftersom alla ändå ska fråga honom vad de ska göra, men vad pengarna används till istället framgår inte av artikeln.
Citera
2015-04-12, 14:32
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
M4gnusson
Kan inte hålla med om Karlssons stilighet, verkar alltid köra på samma mediokert sittande tredelade kostym tillsammans med illa knuten och glansig slips under en för liten och fladdrig skjortkrage.

Om vi ska göra jämförelser på det området också så framstår både Kasselstrand och Hahne mindre hafsiga och mer fräscht stiliga i sina sätt att klä sig.

Jag kan alls inte förstå de som tycker att han gör ett så gott intryck. För mig framstår Karlsson i tv som rätt stel och otäckt tom i blicken och för övrigt aningen monotont malande i sitt sätt. Han har då inte uppbådat min entusiasm.

Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Precis mitt intryck. Om man inte vetat att det var Åkesson som är den SD-topp som knaprar anti-depressiva så hade jag trott att det var Karlsson. Kanske i kombination med begynnande alkoholmissbruk, vilket skulle kunna vara en orsak till de nattliga Facebook-inläggen utan all vett och sans.

Delar uppfattningarna. En stel partiledare - har nån nånsin sett denne Karlsson skratta?

Han påminner mycket om moderaterns Bo Lundgren. Kunnig, tråkig och gravallvarlig. Och det gick inte så bra, som bekant.

Jag undrar om partiledarskapet i SD rentav är överskattat idag. För svenskar som tröttnat på invällningen och politikernas förakt för sina väljare, så räckte det att SD tog utmaningen, och gick i bjärt opposition, och blev det som idag kallas "det enda oppositionspartiet".

Åkessons frånvaro har inte påverkat partiet negativt, opinionen fortsätter uppåt. Man kan inte frånta JÅ hans historiska roll, en konsekvent rak hållning, kopplat till hans 'mjuka' personlighet. Idag tror jag det kvittar. SD är numera ett nästintill självspelande piano, iaf så länge 7partiet begår fortsatt politisk harakiri i sitt inmålade hörn. Om något, så tror jag att en 'soft' (efter Åkessons ev sorti) ny partiledare kanske skulle ge ännu bättre utdelning i valmanskåren, och då är inte stel-ego-Karlsson rätt man. Där har jag Jomshof minst ett trappsteg högre (även om han gjort bort sig nu), och även Söder. Jag vill inte ha en självgod karriär-potentat á la Reinfeldt i täten för SD. Karlsson har alla förutsättningar att bli en kopia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in