Det är intressant och talande att även en sådan som Bertil Malmberg fått nog. Han ligger ideologiskt nära den judiska/neokonservativa/liberala falangen så i hans fall handlar kritiken enbart om Karlssons metoder. Karlsson har skaffat sig fiender på olika håll, av olika anledningar. Att uppslutningen av SDU:are bakom Kasselstrand är betydligt större och tydligare än uppslutningen av SD:are bakom Karlsson måste vara lite oroväckande för honom.
I andra nyheter spinner nu Bonniersmedia för fullt för att rädda Karlsson. En mysartikel av sällan skådat slag med Jomshof och anlitande av judiska (Teitelbaum) och neokonservativa (Heinö) "experter" som ljuger precis på det sättet Karlsson vill att experter ska ljuga åt honom:
Citat:
Är det därför Jomshof gör mig så nyfiken? Att jag tycker att jag borde kunna förstå honom? En utbildad SO-lärare och gammal synthare, den där snälla, allmänbildade, lite nördiga typen jag alltid har känt mig trygg med?
http://www.expressen.se/kultur/en-udda-fagel-bland-sverigedemokraterna/
Citat:
Kasselstrands och Hahnes renodlade nationalistiska linje har varit känd i flera år. Så varför kommer hotet om uteslutningar just nu? Nordenvetaren Benjamin Teitelbaum vid University of Colorado tror att SD-ledningen får extra motivation av det politiska läget.
– För första gången har Sverigedemokraterna en riktig möjlighet att plocka mittenväljare, säger han.
Med mer än tre år till nästa val har partiet möjlighet att återhämta sig från en kris.
– Ideologin ger partiledningen en möjlighet att göra uteslutningarna. Maktfrågan gör det nödvändigt, säger Benjamin Teitelbaum.
Citat:
Under veckan har den versionen fått stöd av flera politiska experter. Andreas Johansson Heinö, statsvetare och förlagschef vid den liberala tankesmedjan Timbro, tillhör dem som ser tydliga ideologiska skillnader mellan SD och SDU.
– Om man driver nolltoleransen mot rasism, extremism och ideologisk avvikelse konsekvent är det logiskt att ungdomsförbundet blir ett ärende. På så vis var detta väntat, säger han.
http://www.dn.se/nyheter/politik/splittringen-har-natt-sds-hogsta-ledning/