Citat:
Ursprungligen postat av
Denkmittel
Det är idiotiskt att stoppa året runt-däck på bilen, och det är än mer idiotiskt att blanda dem med sommardäck. Men om man ska göra det så MÅSTE man stoppa sommardäcken bak. Annars blir det sladd.
Det var ju väl överdrivet, det låter på dig som att det per automatik blir "drifting" i varenda kurva och vid varenda inbromsning. Visst, kör man en gammal bil utan antisladd och ABS så kanske det skulle kunna finnas en risk att man låser upp bakhjulen vid en hård inbromsning från typ 100 till 0 km/h.
Men annars är det ju inte så jäkla farligt.
Körde 20000 mil på fem år med en gammal Kadett GSI med M+S däck året om, och så som jag körde så borde jag nog varit död vid det här laget, i den motorn fanns det då inget sot kvar. Var till och med och körde på bankörningsdag mitt i sommaren med M+S däcken. Okej, det vart lite glid i högfartskurvorna men så farligt var det inte...
På min hyfsat nya moderna bil skulle jag aldrig kunna tänka mig att lägga M+S däck på sommaren, men min gamla Skoda pickup 1,3 rullar 2000 mil om året på M+S däck, fungerar fin fint, men man kör ju aldrig över 100 km/h med den.
Vad jag vill ha sagt är att M+S däck på sommaren inte per automatik betyder ond bråd död som en del tycks tro.