• 1
  • 2
2015-04-07, 18:04
Medlem
Goddag, jag åkte till skroten idag och köpte 2 nya däck (gummit) då mina andra 2 sommardäck var för slitna, dom satte även på dom åt mig.
När jag kom hem nyss så såg jag dock att dom nya däcken som jag har fått är MS däck, alltså "allround" däck.
Så jag undrar, är det okej att köra med 2 sommardäck och 2 allrounddäck? Storleken är självklart densamma.
Om så, ska MS däcken vara bak eller fram? Snubben på skroten satte dom nämligen där fram, men ska inte dom däcken med bäst mönsterdjup vara i bak?
Bilen är framhjulsdriven om det spelar någon roll.

Mvh
Senast redigerad av Plopp123 2015-04-07 kl. 18:15.
Citera
2015-04-07, 18:14
Medlem
Tyvärr är det tillåtet.
Får gratulera till ett värdelöst köp med minst 20% längre bromssträcka när det är varmt.
Citera
2015-04-07, 18:32
Medlem
M+S kan också stå för MUD+SAND och alltså vara ett sommardäck. Just därför är inte M+S märket tillräckligt för att de ska vara lagliga på vintern, utan de måste ha en snöflinga eller motsvarande på sig.

Edit: Imo finns det inget som heter allround-däck. Det handlar om ett vinterdäck utan dubb som du av outgrundlig anledning får köra med även på sommaren.
Citera
2015-04-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
M+S kan också stå för MUD+SAND och alltså vara ett sommardäck. Just därför är inte M+S märket tillräckligt för att de ska vara lagliga på vintern, utan de måste ha en snöflinga eller motsvarande på sig.

Edit: Imo finns det inget som heter allround-däck. Det handlar om ett vinterdäck utan dubb som du av outgrundlig anledning får köra med även på sommaren.

Det är snöflingor på dom
Citera
2015-04-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Det är snöflingor på dom

Året-runt-däck är tyvärr däck som inte är bra någon tid på året alls. Axelvis skall däcken vara av samma sort, men i övrigt inga restriktioner så länge de inte har dubbar.
Citera
2015-04-07, 19:49
Medlem
hesons avatar
Bäst grepp när det gäller vill du ha bak, men du vet inte ännu vilket däck som jag bäst grepp då. Troligen sommardäcken men det kan vara så att du kör mycket spårig motorväg i spöregn och då kanske det är m+s som pallar vattenplaning bäst. Vattenplaning fram är otäckt men det går rakt fram och efter en liten liten liten stund sjunker man igenom och får grepp, vattenplaning bak är en annan historia som jag turligen sluppit men som ofta slutar i vajerräcken.
Citera
2015-04-07, 21:52
Medlem
Får man verkligen köra med olika däck på fram och bak axlarna??
Hur eller hur så är det ju inget att rekommenderar då ms däcken är anpassade för kallare väder och vinterväglag, och så får du förmodligen försämrat grepp med ms däcken på sommaren.
Citera
2015-04-07, 22:08
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Får man verkligen köra med olika däck på fram och bak axlarna??
Hur eller hur så är det ju inget att rekommenderar då ms däcken är anpassade för kallare väder och vinterväglag, och så får du förmodligen försämrat grepp med ms däcken på sommaren.

Nej, det kan jag inte tänka mig att man får. Sen vad man får och inte får är ju upp till bilägaren/föraren att avgöra.

Nu vet jag ju inte vad för bil TS har, det vore väldigt bra om man skrev det i trådstarten!

Och vid en bilbesiktning så kan jag tänka mig att TS får nedslag, vilket vore jävligt bra!
Citera
2015-04-08, 06:46
Medlem
Denkmittels avatar
Det är idiotiskt att stoppa året runt-däck på bilen, och det är än mer idiotiskt att blanda dem med sommardäck. Men om man ska göra det så MÅSTE man stoppa sommardäcken bak. Annars blir det sladd.
Citera
2015-04-08, 08:03
Medlem
Hade jag varit ts hade jag inte oroat mig, har du betalat för sommardäck så är det såklart inte kul att få de däck du fått, de är sämre. Däremot kommer du med all säkerhet inte märka någon större skillnad, i synnerhet inte om du har en hyfsat vanlig gammal bil. Jag skulle inte köra med de däcken på en ny Jaguar men i praktiken kommer du inte märka någon större skillnad.

De är med all säkerhet bättre än de du hade, men de kommer slitas snabbare än riktiga sommardäck. Visst, i en pressad situation kommer de gissningsvis greppa lite sämre om de har en allt för mjuk gummiblandning men åter igen, jag tror inte du kommer märka någon skillnad. Någonsin. Folk här tror att bilen flyger av vägen men riktigt så illa är det inte.
Citera
2015-04-08, 08:09
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Tyvärr är det tillåtet.
Får gratulera till ett värdelöst köp med minst 20% längre bromssträcka när det är varmt.

Det beror ju helt på var man sätter däcken. Visst att gummit är sämre, men att ha dessa på bakhjulet kommer inte göra ett skit med bromssträckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Denkmittel
Det är idiotiskt att stoppa året runt-däck på bilen, och det är än mer idiotiskt att blanda dem med sommardäck. Men om man ska göra det så MÅSTE man stoppa sommardäcken bak. Annars blir det sladd.

Jag hanterade en bakhjulsdriven bil med över 250 hk med ett par dubbfria vinterdäck på bakhjulen, och ja, jag fick fortfarande aktivt göra så bilen skulle sladda. Visst, det släppte mycket lättare vid start från stillastående, samt att det slets ner otroligt fort. Men annars var det inga problem, även om man körde hårt.

En vanlig bruksbil kan absolut köra på dubbfria vinterdäck. Absolut är det sämre, men det är ändå ingen skillnad mellan natt och dag. Det är faktiskt större skillnader mellan billiga och dyrare däck. Hellre vinterdäck än Nankang så att säga.
Citera
2015-04-08, 08:17
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmittel

Det var ju väl överdrivet, det låter på dig som att det per automatik blir "drifting" i varenda kurva och vid varenda inbromsning. Visst, kör man en gammal bil utan antisladd och ABS så kanske det skulle kunna finnas en risk att man låser upp bakhjulen vid en hård inbromsning från typ 100 till 0 km/h.
Men annars är det ju inte så jäkla farligt.

Körde 20000 mil på fem år med en gammal Kadett GSI med M+S däck året om, och så som jag körde så borde jag nog varit död vid det här laget, i den motorn fanns det då inget sot kvar. Var till och med och körde på bankörningsdag mitt i sommaren med M+S däcken. Okej, det vart lite glid i högfartskurvorna men så farligt var det inte...

På min hyfsat nya moderna bil skulle jag aldrig kunna tänka mig att lägga M+S däck på sommaren, men min gamla Skoda pickup 1,3 rullar 2000 mil om året på M+S däck, fungerar fin fint, men man kör ju aldrig över 100 km/h med den.

Vad jag vill ha sagt är att M+S däck på sommaren inte per automatik betyder ond bråd död som en del tycks tro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in