2015-04-07, 05:25
Medlem
Grievers avatar
Hej,

Jag undrar om det finns möjlighet att få ränterabatt hos SBAB? Nån med erfarenhet av dem? Vill ju få så låga räntor som möjligt.

Just nu ligger de på 2,10% men enligt deras lånekalkylator ska det ligga på 1,7 just nu så jag antar att det kommer att sänkas vid nästa tremånadersperiod. Just därför jag vill snacka med dem innan den börjar.

I mitt område har värdet gått upp med ca 100-200k sedan jag köpte lägenheten för ett år sen. Detta "verifierat" med deras egen värde-app. Dessutom tänkte jag amortera ca 100 000 extra och hamnar då på en nivå där jag inte behöver amortera mer än ca 700 kr i månaden. Men jag vill ändå fortsätta amortera 1500 kr.

Så att jag amorterar 1500 kr och har ett lån under 75% av värdet (om de går med på att höja värdet till minst 100 000 extra - gör de ens sånt utan att man renoverat? De måste väl kunna bry sig om den naturliga värdeökningen också?) så hamnar min nivå på ca 1.60%.

Vad tror ni, kommer jag få nån rabatt med dessa argument?
Citera
2015-04-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Hej,

Jag undrar om det finns möjlighet att få ränterabatt hos SBAB? Nån med erfarenhet av dem? Vill ju få så låga räntor som möjligt.

Just nu ligger de på 2,10% men enligt deras lånekalkylator ska det ligga på 1,7 just nu så jag antar att det kommer att sänkas vid nästa tremånadersperiod. Just därför jag vill snacka med dem innan den börjar.

I mitt område har värdet gått upp med ca 100-200k sedan jag köpte lägenheten för ett år sen. Detta "verifierat" med deras egen värde-app. Dessutom tänkte jag amortera ca 100 000 extra och hamnar då på en nivå där jag inte behöver amortera mer än ca 700 kr i månaden. Men jag vill ändå fortsätta amortera 1500 kr.

Så att jag amorterar 1500 kr och har ett lån under 75% av värdet (om de går med på att höja värdet till minst 100 000 extra - gör de ens sånt utan att man renoverat? De måste väl kunna bry sig om den naturliga värdeökningen också?) så hamnar min nivå på ca 1.60%.

Hå till SEB, där får alla som är med i SACO deras upplåningsräntor plus 100 punkter. Det skulle i dagsläget bli 1.37 på 3-månaders.

http://seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/bolanerantor
Citera
2015-04-07, 11:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever

SBAB förhandlar inte om räntor. Någonsin.
Citera
2015-04-15, 08:56
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
SBAB förhandlar inte om räntor. Någonsin.

Va konstigt att SBAB erbjöd oss 1,41 via Mitt Bolån, och sedan 1,26 via Bättre Bolån, inom loppet av en vecka.
Citera
2015-04-15, 10:29
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prancha
Va konstigt att SBAB erbjöd oss 1,41 via Mitt Bolån, och sedan 1,26 via Bättre Bolån, inom loppet av en vecka.

1,26% är inklusive deras rabatt på 30 punkter och den gäller i ett år. Rabatten kan man förvisso "förhandla" sig till även om den vanligtvis är avsedd endast för nya kunder vad jag förstått.
Citera
2015-04-15, 11:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

1,26 är väl deras "ny kund" ränta? Den får ju alla som går över (i ett år)
Citera
2015-04-15, 11:03
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

1,26 är väl deras "ny kund" ränta? Den får ju alla som går över (i ett år)

Edit: set hade redan någon sagt ja....
Citera
2015-04-16, 09:57
Medlem
SBAB ger ingen rabatt på räntan. De har sin räntesnurra på sin hemsida som de håller sig till. SBAB:s hemsida är till för kunder som inte är aktiva när det gäller val av bank. För de kunder som är aktiva i val av bank och vill sänka sin ränta, finns det andra företag som förmedlar SBAB:s krediter. Ett sådant företag är Bättre Bolån. Det handlar således om att ge olika priser till kunder med olika priskänslighet för räntor. Vissa är nöjda med en högre ränta för att de inte orkar förhandla, andra vill vara aktiva och få ner sin ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in