• 2
  • 3
2015-04-08, 08:52
Medlem
anonym.hedonists avatar
Sjlv har jag en omvnd instllning mot livet och dden. Utdraget tvng till umgnge med medmnniskor som fr det mesta r korkade, ffnga, fega spn r inte en lockande tanke. Dden befriar dig frn lidandet som oundvikligen uppkommer i livet, oavsett hur vlbrgad, klipsk, snygg eller viljestark du r.

Ett evigt liv -- den rimligaste kontrasten till ett mnniskoliv -- skulle bli outhrdligt i lngden. ven om du inte skulle knna leda, trst, hunger etc vore det lika meningslst som dden i det lnga loppet. Vad tar man sig till i Guds Himmelrike om man blivit uttrkad? Sjlvmord r ej mjligt och du r nu fr evigt lst i en loop av medvetande. Ingen befrielse ur sinnesfrnimningen. r det ett bttre de n att d och slippa fysiskt och mentalt lidande i framtiden? Inte i mitt tycke.

rligt talat r bda alternativen usliga. Du kan inte "vinna", utan endast acceptera det mindre frfrliga alternativet.
Citera
2015-04-08, 13:11
Medlem
Vapenhandlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ta sjlvmord?

Ls mitt inlgg en gng till och tnk lite...

Att sjlvd/d genom att inte gra det som "r jobbigt" r inte direkt samma sak som att beg sjlvmord. Det r jag beskrev var ingen aktiv handling utan en fullstndigt passiv. Det r viss skillnad mellan de bda och den passiva varianten r fljden p precis det du sjlv beskrev dig inne p att gra; undvika det som r jobbigt.
Okej, s varfr lgger inte du dig ner p marken och lter naturen ha sin gng utan att gra motstnd? D undviker du ju allt som r jobbigt och man kan inte kalla det fr en aktiv handling, fr du gr ju ingenting.
Citera
2015-04-08, 13:19
Medlem
Hulls avatar
Du r inte en individ. Du r en del av en art. En social art dessutom. Detta innebr att ditt liv som individ bara betyder ngot om du tillfr ngot fr artens fortsatta existens och utveckling.

Skulle vi alla tnka egoistiskt s skulle alla springa runt och vldta, stjla och frstra nda tills det inte lngre finns ngot att frstra. Det fungerar ju inte eftersom vi mste tnka p vra barns verlevnad och ge dessa bra frutsttningar fr att leva i lugn och ro.

Att pst att allt r meningslst fr att just du som individ ser ut frn enbart dina egna gon r just det.... meningslst.

Gr ngot roligt, spnnande och svrt som andra mnniskor kan ta del av och bli hnfrda av s knner du automagiskt en meningsfullhet.
Citera
2015-04-08, 14:07
Medlem
Vapenhandlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Sjlv har jag en omvnd instllning mot livet och dden. Utdraget tvng till umgnge med medmnniskor som fr det mesta r korkade, ffnga, fega spn r inte en lockande tanke. Dden befriar dig frn lidandet som oundvikligen uppkommer i livet, oavsett hur vlbrgad, klipsk, snygg eller viljestark du r.

Ett evigt liv -- den rimligaste kontrasten till ett mnniskoliv -- skulle bli outhrdligt i lngden. ven om du inte skulle knna leda, trst, hunger etc vore det lika meningslst som dden i det lnga loppet. Vad tar man sig till i Guds Himmelrike om man blivit uttrkad? Sjlvmord r ej mjligt och du r nu fr evigt lst i en loop av medvetande. Ingen befrielse ur sinnesfrnimningen. r det ett bttre de n att d och slippa fysiskt och mentalt lidande i framtiden? Inte i mitt tycke.

rligt talat r bda alternativen usliga. Du kan inte "vinna", utan endast acceptera det mindre frfrliga alternativet.
Du har vl inget tvng att umgs med idioter? Men vad vet jag... Du kan ju alltid dra en Thoruea och flytta ut i skogen.

Ett evigt liv skulle jag, i nulget faktiskt tacka ja till, eftersom att det enda alternativet r dden och det skrmmer mig rligt talat nnu mer. Det r mest en orationell rdsla, som ni kanske har mrkt, men nd en rdsla. Ett evigt liv innebr ondligt mnga mjligheter, dden innebr inga mjligheter. Jag vet att optimism inte uppskattas hr, men mjligheten att livet skulle bli bttre, ehm, exciterar mig. Men i slutndan hller jag med dig om att alla alternativ r dliga, vilket troligen har lagt grunden till hur jag knner.
Citera
2015-04-08, 14:18
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Du r inte en individ. Du r en del av en art. En social art dessutom. Detta innebr att ditt liv som individ bara betyder ngot om du tillfr ngot fr artens fortsatta existens och utveckling.

Skulle vi alla tnka egoistiskt s skulle alla springa runt och vldta, stjla och frstra nda tills det inte lngre finns ngot att frstra. Det fungerar ju inte eftersom vi mste tnka p vra barns verlevnad och ge dessa bra frutsttningar fr att leva i lugn och ro.

Att pst att allt r meningslst fr att just du som individ ser ut frn enbart dina egna gon r just det.... meningslst.

Gr ngot roligt, spnnande och svrt som andra mnniskor kan ta del av och bli hnfrda av s knner du automagiskt en meningsfullhet.
Sedan nr r egoism synonymt med barbari? I vems egenintresse ligger mord, stld och frstrelse? Inte i de flesta empatiska mnniskors egenintresse, det r skert, och d nstan alla mnniskor r kapabla till att knna empati fallerar din tes.

PS. Vi alla r egoister och har alltid varit egoistiska. Hade vi inte varit egoistiska s skulle inte stater eller lagar finnas. Hjden av egoism r att med tvng underkasta medmnniskor till ett liv i trldom t staten/feodalherren/stamhvdingen. Lt mig gissa, du hyllar demokrati och den illusion av frihet ni har i Sverige? Beklagar, du r tydligen en egoist.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-04-08 kl. 14:18. Anledning: e
Citera
2015-04-08, 14:27
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapenhandlaren
Du har vl inget tvng att umgs med idioter? Men vad vet jag... Du kan ju alltid dra en Thoruea och flytta ut i skogen.
Jag pminns indirekt av dessa idioter varje gng jag mste ha en av de otaliga korkade lagarna i tanke nr jag agerar i vardagssituationer. Nr jag lser nyheter, ntforum eller interagerar med mnniskor i vardagen eller p jobbet sker samma sak. Endast i bcker kan man finna frid frn omvrldens cklighet.

Skattmasen nr mig dessutom ven i skogen. Inte ens i vildmarken r jag fredad frn godtrogna idioter, vilket stdjarna av skatter och skatteapparaten r.

Thoreau levde i en fr frihetliga individer bttre anpassad tidslder. Skattemyndigheten i USA var p 1800-talet inte nnu effektiv nog fr att uppbra skatter av eremiter som honom. Situationen idag r jmfrelsevis bedrvlig.

Citat:

Ett evigt liv skulle jag, i nulget faktiskt tacka ja till, eftersom att det enda alternativet r dden och det skrmmer mig rligt talat nnu mer. Det r mest en orationell rdsla, som ni kanske har mrkt, men nd en rdsla. Ett evigt liv innebr ondligt mnga mjligheter, dden innebr inga mjligheter. Jag vet att optimism inte uppskattas hr, men mjligheten att livet skulle bli bttre, ehm, exciterar mig. Men i slutndan hller jag med dig om att alla alternativ r dliga, vilket troligen har lagt grunden till hur jag knner.
Ett evigt liv skulle i praktiken innebra exakt samma sak som dden. Nr tiden blir ondlig blandas dagarna och sinnesfrnimmelserna slutligen ihop till en oigenknnbar klump och allting du gr blir lika ffngt och tarvligt som det var i ditt ddliga liv.
Citera
2015-04-08, 14:59
Medlem
Min personliga privata lekmannateori:

Jag tror att rdsla fr dden hnger ihop med hur "mycket" du "lever".
Ironiskt nog s har min rdsla fr dden minskat i takt med att jag brja leva det liv jag vill leva.

Du mste allts brja leva fr att inte rdas dden. Eller tvrtom. Nr du inte lngre r skrmd av dden, det r d du brjar "leva". Det sistnmnda stmmer nog bst, trots allt.

Dessutom lter det som att du knner en skuld ver att "stadkomma ngonting" innan du dr?
Vilket skert ytterligare spr p ddsngesten.

- Ja den dr "Vapenhandlaren". Han hade ett synnerligen tragiskt liv innan han gick och dog. Han stadkom inte "ngonting av vrde".

Ja.. Men.. Vem bryr sig om 100 r?

Fr mig r dden snarare en trst ver att jag inte behver stadkomma ngonting alls.

Vlkomna tanken att "allt r frgves" istllet. Resignera och enjoy the ride.

"I despise wisdom and the blessings of this world. It is all worthless, fleeting, illusory, and deceptive, like a mirage. You may be proud, wise, and fine, but death will wipe you off the face of the earth as though you were no more than mice burrowing under the floor, and your posterity, your history, your immortal geniuses will burn or freeze together with the earthly globe.

-Anton Chekhov
Citera
2015-04-08, 15:43
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Okej, s varfr lgger inte du dig ner p marken och lter naturen ha sin gng utan att gra motstnd?

Well, antagligen fr att jag inte har ngra strre problem med att leva....

Att gra saker som r "jobbiga" str mig inte srskilt mycket. Dels fr att de fungerar som "motpoler" och balanserar upp saker och ting s att jag kan njuta av det som inte r jobbigt och dels fr att saker som r "jobbiga" ibland kan lra folk en hel del om dem sjlva och vad de klarar av; i varje fall har jag lrt mig en hel del om mig sjlv genom att gra saker som jag upplevt som riktigt "jobbiga".

Om man aldrig gr ngot "jobbigt" flyter allt samman till en slt och trkig srja utan ngra konkreta nivskillnader, vilket antagligen skulle vara betydligt trkigare i lngden.

Citat:
Ursprungligen postat av 52935720
D undviker du ju allt som r jobbigt och man kan inte kalla det fr en aktiv handling, fr du gr ju ingenting.

Fast nu var det ju du och inte jag som ville undvika det som r jobbigt...
Citera
2015-04-08, 16:27
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist

Sanna ord. Det skulle faktiskt vara ohyggligt med ett evigt liv som liknar det som vi har nu, ven om man tog bort allt lidande. Ledan skulle terst. Det r tur att vi ska kola av med tanke p hur universums hrdvara r konfigurerad.
Citera
2015-04-08, 16:32
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:

Antropocentrism. Trist. Jag tl inte folk annat n en och en korta stunder eller mjligen ngra f riktigt ovanliga personer ett tag.

Citat:

Jag r mycket bttre nd. Inget av mina knull har gjort ngon gravid. Mina icke-existerande barn har allts mig att tacka fr att de slapp att alls existera.

Citat:

Men hur mnga gnger ska vi behva posta denna enkla frklaring. En kvart lng bara: The Ethics of Schopenhauer

Citat:

En distraktion.
Citera
2015-04-08, 21:05
Medlem
Crossmacks avatar
Den eviga terkomsten. Du upplever bara att tiden rr sig mot en sludestination, men frn ett hgre perspektiv s existerar alla tidpunkter samtidigt, det r bara ditt medvetande som arrangerar dem i en kronologisk ordning. Sledes kommer du inte att mrka ngon skillnad nr du dr, du lever och gr samma sak fr alltid.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in