• 1
  • 2
2005-10-05, 16:54
Bannlyst
Visst, det är inte direkt äckligt (som det förmodligen skulle vara att äta avföring eller dylikt), och visst går det väl att trycka i sig om man svälter.
Men det känns ändå lika meningsfullt som att tugga på en bit trä.
Det smakar beskt... Man känner sig lurad på sätt och vis, för det ser ju ut att vara jävligt gott. Typ som ost eller nåt.
Men icke. Det smakar som "stopp-och-väx" eller vad det heter, sånt där medel man sätter på naglarna för att sluta bita på dom.

Det finns många andra sojaprodukter jag finner horribla också, men det finns även undantag.

Min fråga är: hur fan kan man stoppa i sig sån här skit? Är det verkligen så jävla hälsosamt? Skulle du äta bajs om det var hälsosamt? Eller kanske du rentav tycker om tofu?
Citera
2005-10-05, 17:10
Medlem
General Nogis avatar
Nej, det är kanske inte alltför gott, men slinker ner. Äter det en hel del när jag befinner mig i Japan, men köper det knappast här i Sverige. Föga förvånande smakar tofun vanligen bättre i Japan än i Sverige.
Citera
2005-10-05, 17:20
Medlem
mollydotts avatar
Naturell tofu är inte menat att svulla i tjocka skivor.
Att säga det äckligt är som att säga "ost är äcklig" bara för att man inte gillar mögelost. Det finns flera sorter.
Serverat i pyttesmå tärningar i en soppa är den naturella ganska smarrig faktiskt. Vi äter en slags tofubiffar som förutom tofu innehåller lök, basilika och vitlök. Omtyckta även av våra köttätande vänner.
Citera
2005-10-05, 17:24
Bannlyst
Så det är alltså tofun här i sverige som är av usel standard?
Men hur smakar "äkta" tofu då?
Citera
2005-10-05, 17:30
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuki
Så det är alltså tofun här i sverige som är av usel standard?
Men hur smakar "äkta" tofu då?
den är äkta även här men man ska använda den rätt.
Biffarna vi äter är faktiskt tillverkad i Danmark.
Citera
2005-10-05, 17:35
Bannlyst
Ja... Men kvarstår inte den äckliga stopp-och-väx smaken ändå?
Citera
2005-10-05, 17:41
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuki
Ja... Men kvarstår inte den äckliga stopp-och-väx smaken ändå?
Haha! Jag har nog aldrig testat stopp&väx.
Men tänk så här: en tunn strimma sjögräs i mison är gott. En tjock strimma är förjävla äckligt. Munnen full med slajmigt sjögräs vore en komplett mardröm.
Allt ska inte ätas i stora stycken, asiaterna fattade detta långt innan vi satt här uppe med horn på hjälmarna och slet stora tuggor ifrån köttben med tänderna.
Prova lite, lite, lite i misosoppa och återkom sen.
Citera
2005-10-05, 17:41
Medlem
marcarolos avatar
Nu är väl inte tofu meningen att ätas ensamt?
Citat:
In recipes, tofu acts like a sponge and has the miraculous ability to soak up any flavor that is added to it. Crumble it into a pot of spicy chili sauce and it tastes like chili. Blend it with cocoa and sweetener and it becomes a double for chocolate cream pie filling. Cubes of firm tofu can be added to any casserole or soup.

Att säga att tofu är äckligt är väl ungefär som att säga att ris är äckligt?
Citera
2005-10-05, 17:54
Medlem
284366s avatar
Jag håller med om att vissa sorters tofu är riktigt vidrig. Framförallt Blue Dragons variant, som tyvärr verkar vara den enda som går att få tag på i Sverige. "Silky texture" Hmppf, snarare konsistens som snor med gelatin. Dessutom smakar den unket.

Men det är en jävla skillnad mellan tofu och tofu. Bra tofu har enligt mig fast konsistens och neutral smak. Hittar man bra tofu så är det det ultimata livsmedlet. Gott, nyttigt, passar till det mesta. Självklart ska det inte ätas okryddat. Marinerad, kryddad eller rökt tofu ska det förstås vara.
Citera
2005-10-05, 17:56
Bannlyst
Det ser ut som att jag har en hel del att lära vad gäller matlagning och tofu!
Iofs har jag aldrig ens försökt att själv tillaga det, då den tofu jag hittills ätit har avskräckt mig. Det där med att tofun suger upp smaken tycker jag låter väldigt intressant...

Var köper man bra tofu?
Citera
2005-10-06, 07:52
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
Köp den marinerade Tofun, visserligen "svensk" o inte japansk, finns på lite större ICA butiker.
Annars testa detta recept på Tofu biffar:

1 pkt Tofu (naturell eller marinerad)
2-3 pressade vitlöksklyftor
Timjan, färsk eller torkad, om den är torkad krossa den lite innan
salt o peppar ev lite soja, minska saltet då.

Gegga ihop allt och gör små biffar av det, stek dem som vanliga biffar.

Men visst. bara som det är, så är nog Tofu bland det tråkigaste jag smakat...
Citera
2005-10-06, 08:41
Medlem
Cohibas avatar
Tofu smakar väl inte så mycket! Inget jag köper men hur man kan tycka det är det äckligaste nånsin? Mintchoklad är och förblir det äckligaste nånsin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in