2015-04-05, 23:36
Medlem
Poazys avatar
Utanför varenda butik så sitter det en jäkla luffare och försöker sno åt sig pengar av Sveriges medborgare. Jag själv har ignorerat skräpet helt och hållet tills igår.

Jag själv var på väg in på Coop forum och när jag var 25 meter ifrån ingången så såg jag samma tiggare sitta utanför butiken,jag skakade på huvudet och gick vidare.5 meter utanför butiken sa tiggaren "hej", något som jag jämt ignorerar eftersom jag inte vill uppmuntra smutset när de sitter där med en skramlande mugg med slantar i.När jag var jämsides tiggaren så fick man höra " Stick,STICK!" från det otyget,eftersom jag inte sa hej tillbaka och såg ner på skräpet som satt där och försämrade miljön för oss alla andra vanliga medborgare.

Jag har hört att vänner från andra delar av Sverige har blivit drabbade negativt från dessa tiggare men jag trodde det skulle dröja ett tag innan jag själv blev drabbad av dessa avskum.

Är det inte dags att vi gör något åt detta problem eller ska vi få utstå med problem bara man ska handla på den lokala butiken? Avskum som dessa personer sitter som fästingar utanför företag och förpestar miljön utan att man kan göra så mycket.

Om jag fick bestämma så skulle det bli olagligt att tigga samt, olagligt att stödja tiggar-verksamhet ,mer känt som organiserad brottslighet.

Våra politiker vill heller inte lyssna,så det verkar som att vi alla får acceptera situationen ända tills situationen inte är hållbar för den stora massan.Tyvärr så kommer samhället godkänna tiggare och alla dessa problem som medför, tills det uppstår allvarliga problem i samhället.

Diskutera...Vad är din lösning på detta problem?

//Poazy
Senast redigerad av Poazy 2015-04-05 kl. 23:39.
Citera
2015-04-05, 23:42
Medlem
Det borde vara skottpengar på dessa. Märkligt att man får jaga varg, mås och vildsvin, men inte sanitära olägenheter som tiggare.
Citera
2015-04-05, 23:42
Medlem
Rebell4evers avatar
Min "lösning" är egentligen inget annat än att polis och myndigheter ser till att redan existerande lagar efterföljs, för ALLA, och inte enbart oss andra, som:

Förargelseväckande beteende, bedrägligt beteende, ofredande, störande av allmän ordning, brott mot de oräkneliga reglerna för kollektivtrafiken, olaga intrång, miljöbrott, nedskräpning med mera, brott mot reglerna om allemansrätten, olovlig väg (intrång på tomt, plantage etc), avvikelse från EU:s tremånadersregel och brott mot de lokala ordningsstadgarna... finns säkert fler...

Bara dessa lagar skulle kraftigt begränsa tiggeriet.
Citera
2015-04-05, 23:43
Medlem
ColaKexs avatar
Fler och fler svenskar (cirka 50% stod det i någon blaska igår) vill förbjuda tiggeri vilket är ett steg i rätt riktning iaf. Så länge tiggeriet är tillåtet och så länge det kryllar av s.k "godhetsapostlar" som skänker pengar så kommer tilldragningsfaktorn av romer från Rumänien att öka lavinartat. Tillslut när situationen är 100ggr värre än idag så kanske något agerande från regeringen kommer. Tills dess får vi helt enkelt fortsätta ignorerar tiggarna.
Citera
2015-04-06, 21:37
Medlem
Mandarks avatar
Nej det är verkligen obegripligt att man inte alltid sprudlar av glädje och artighet när man sitter utomhus X antal timmar om dagen och antingen ignoreras, möts av förakt eller i bästa fall får en "nämen-stackars-liten"-blick och några mynt...Stackars jävla dig TS, din livskvalitet måste vara på en ny bottennivå. Jag lider verkligen med dig, det är fruktansvärt att utsättas för ögonkontakt och artighetsfraser från främmande människor.
Citera
2015-04-06, 22:01
Medlem
Jovisst, lagstifta bort problemen så löser det sig säkert.
Det har ju fungerat jättebra med narkotikan och prostituitionen för att nämna två exempel..

Klarar sedan våra kära myndigheter av att få ziggisarna att förstå att tiggeriet blivit olagligt så kan vi ju faktiskt få dom att arbeta in sina slantar istället för att tigga ihop dom.. Lavinartad ökning av ficktjuveri, rån, inbrott och stölder kanske inte är störande för TS på samma sätt som en trashank som sitter utanför ICA?
Citera
2015-04-09, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yxan
Jovisst, lagstifta bort problemen så löser det sig säkert.
Det har ju fungerat jättebra med narkotikan och prostituitionen för att nämna två exempel..

Klarar sedan våra kära myndigheter av att få ziggisarna att förstå att tiggeriet blivit olagligt så kan vi ju faktiskt få dom att arbeta in sina slantar istället för att tigga ihop dom.. Lavinartad ökning av ficktjuveri, rån, inbrott och stölder kanske inte är störande för TS på samma sätt som en trashank som sitter utanför ICA?

Lagstifta och mota Olle i grind - dvs redan vid gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in