2015-04-05, 20:49
Medlem
Kan man få aktivitetsersättning om man har 250 000 kronor på kontot? Kan man få bostadsbidrag då?
Citera
2015-04-05, 20:54
Medlem
Ja.
Citera
2015-04-05, 20:54
Medlem
Hor-Ullas avatar
En stilla undran, varför ska den skatten jag betalar in varenda månad gå till nån som redan har 250 000 på banken? Skaffa ett jobb istället för att parasitera på samhället.
Citera
2015-04-05, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
En stilla undran, varför ska den skatten jag betalar in varenda månad gå till nån som redan har 250 000 på banken? Skaffa ett jobb istället för att parasitera på samhället.

För att han kanske vill börja/Fortsätta att studera och vill spara sina 250k som han kanske fått utav sina föräldrar eller övriga släktingar? Jag fick 200k när min mamma gick bort... Bättre att dem går till någon som vill bli något i livet och inte någon som heter "Hor-Ulla" på ett forum som redan gått förlorad i livet. Han frågade en fråga. Vet du inte frågan så öppna då inte din mun
Citera
2015-04-05, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leeatwater
Kan man få aktivitetsersättning om man har 250 000 kronor på kontot? Kan man få bostadsbidrag då?

Ja, du har rätt till aktivitetsstöd oavsett om du har 0 kr eller 10 milj på det. Ha en fortsatt trevlig söndag!
Citera
2015-04-06, 00:34
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryziz
För att han kanske vill börja/Fortsätta att studera

Du läste inte TS eller? Stod inget om att studera utan personen vill chilla lite ett tag o lyfta bidrag.
Citera
2015-04-06, 06:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryziz
Ja, du har rätt till aktivitetsstöd oavsett om du har 0 kr eller 10 milj på det. Ha en fortsatt trevlig söndag!

TS skrev aktivitetsersättning, inte aktivitetsstöd. Det är inte samma sak.
Citera
2015-04-06, 10:47
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Du läste inte TS eller? Stod inget om att studera utan personen vill chilla lite ett tag o lyfta bidrag.
Aktivitetsersättning är en del av sjukförsäkringen och inget bidrag. Läkare ska konstatera att man är oförmögen till arbete för minst ett år.
Citera
2015-04-06, 12:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leeatwater

Aktivitetsersättning vet jag inte men tror inte eventuell förmögenhet påverkar.
Det gör det dock för bostadsbidraget och då räknas 15% av förmögenheten över 100K som inkomst.
Sen vet jag inte om du även skall ta med ersättningen från aktivitetsersättningen men jag tror oavsett att du kommer över beloppet som ger dig rätt till bostadsbidrag. Även kapitalinkomster som ränta,fonder aktier skall räknas med. Har du en bostadsrätt tror jag att även den ska beräknas på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in