Citat:
Ursprungligen postat av
narcissist_
Att sånt här hittar hela vägen till Sveriges största tidning är för övrigt helt sjukt. Något är ju fel, där ingen vågar säga vad de tycker om tiggeri, när läget är så illa att butikschefer ställs till svars för deras blomsterarrangemang!
Tycker det blir helt sjukt också. Folk blir så vansinnigt rädda för att bli kallade för rasister och kallhjärtade att det inte går att ha någon diskussion alls. Om en butikschef till och med kan bli anklagad för att försvåra för tiggarna genom placering av skylt och växter är det riktigt trångt i åsiktskorridoren.
Det absolut mest tråkiga med hela det här klimatet är ju att folk som egentligen är för ett öppet Europa och generös invandring tröttnar på att bli kallade rasister när de inte köper "allt till alla"-argumenten och undrar om det är någon som bryr sig om vem som ska betala.
För ett år sedan fick man inte ens tala om hur många invandrare/tiggare som borde komma till Sverige, redan i själva premissen (att det finns en gräns), blev man förklarad vara rasist. Något bättre nu efter nyår men fortfarande är det oerhört repressivt klimat. Jag har länge sagt att det är för dåligt att de personer som inte vill tala om volymer/gränser inte angrips hårdare i diskussioner i media; om målet är att hjälpa så många som möjligt så gör vi ju rätt lite idag. Vi hade kunnat dubbla storleken på klasserna i skolan, höja skatten, halvera antalet vårdplatser på sjukhusen och så vidare tills vi var i välfärdsnivå med de vi ska hjälpa och sedan använt pengarna till att flyga hit så många som möjligt från de stora flyktinglägren ute i världen. Accepterar man inte den planen ska man ge fan i att säga att folk är rasister när de talar om volymer.
På samma spår hörde jag i nån video till TV4s morgonsoffa nån länkade i en annan tråd här på FB häromdagen att Maria Wetterstrand sa att hon "gav några kronor" till tiggaren utanför hennes tunnelbanestation. Jag kunde inte låta bli att undra "varför bara några kronor?", med hennes övriga argumentation borde hon ju ge hälften av sina tillgångar till den här personen eftersom det är kris i Rumänien och detta är människor som måste ha hjälp. Vad är problemet? Om det ända som spelar roll är hur illa andra har det och hur bra vi har det så är väl utjämning det som bör eftersträvas?
Jag förstår inte varför folk kommer undan med att inte diskutera kostnader. Man kan absolut diskutera både långsiktiga vinster och kortsiktiga kostnader, men precis som vid andra investeringar är vinsten eventuell och kostnaden definitiv och om man argumenterar för att Sverige tjänar ekonomiskt på öppna gränser så får man också diskutera om det är värt den ekonomiska risken. Detta får man ju sen diskutera tillsammans med humanitära överväganden, vilket såklart kan innebära att man tar emot personer även med vetskapen att det innebär rena förluster, eftersom dessa personer är medmänniskor i kris och det hade kunnat vara oss själva. Det är ju därför det överhuvudtaget är någon diskussion.
För mig är det självklart att kostnader och pengar måste diskuteras i den här frågan. Precis som det dör färre personer i cancervårdsköer om vi ökar anslagen med 10% eller ger mer pengar till missbruksvård så dör säkerligen färre om vi sätter mer resurser till att ta emot personer som flyr från krig. I de två första fallen är det helt okontroversiellt att tala om kostnader men i det tredje blir man kallad för rasist om man gör det? Resurserna är ändliga och oavsett vad vi gör kommer folk dö och lida av att man satsar på något annat. Det kräver intellektuellt hederlig diskussion utan påhopp. Det är en alldeles för allvarlig fråga för den jävla dagisdebatten som förs kring det här idag, både från högern, vänstern och de verkliga rasisterna.